• t0va

Emmaljunga tråd, Vol 5

JwJw skrev 2011-03-27 07:44:37 följande:
    Ni skrev så bra om nitro så jag slängde ut min citycross på nätet.. men är det någon som vet  vad färgen med grå och får heter=)?
    våran nitro är dark grey med får, men det kanske är en annan färg på citycrossen. Den är 2010 årsmodell. 
    maria204 skrev 2011-03-27 12:52:32 följande:
    Hejsan!
    Vui väntar vår trea i juli och har till slut bestämt oss för en Nitro City. Färg är under diskussion. Jag har några frågor till er experter. Är det bara Emmaljungas eget babyskydd som passar till vagnen, eller finns det andra? Och hur mycket kostar det i så Fall? Är det  värt att köpa?

Är det så att Ozon har en lite mindre suflett?

Tack på förhand. Det ör en djungel det här. 
    Japp ozone har mindre sufflett, men man kan köpa till en skärm som täcker mer. 

Nu kan man ha Britax babysafe SHR även utan SHR fast då behövs adaptrar, i april ska det komma en adapter för maxi cosi också. 

Vi hade emmaljungas egna och den var ok, har inget att jämföra med. Det enda jag kände var att den var trög att spänna åt, fast det tycker jag att våran nya stol är också men sambon säger att det är lätt. Så det är nog bara jag. Vi trodde inte vi skulle ha nytta av att ha den på vagnen, men jag hittade adapter och stol rätt så billigt och den passade i våran bil och svärmors som har korta bälten så då körde vi på det.

Den har använts massor för alla små "vi måste springa in och köpa en mjölk i affären"-ärenden.  Sonen vaknade annars så fort man plockade upp honom men i babyskydde fortsatte han att sova. Han sitter ok även nu 9kg och 71cm lång, fast nu har vi bytt till en större bilstol men har kvar den som extra nödstol, var bra när hans nya stol gick sönder efter 1 månad.

Vi har föregångaren till ozone sittdel på våran nitrochassi, de ser nästan likadana ut. Den har varit så perfekt, sonen vägrade ligga ner efter 3månader och det var så svårt att palla upp honom med kuddar så vi testade att sätta honom i den fast i liggläge och han blev så nöjd. Nu när han är 7månader och kan vända sig åt alla håll så gillar han den inte längre.

Nu vill han sova på mage så då blir det svårt, men vi har en nitrosittdel också som han sover i och så kör vi med denna ifall vi ska ut på endel saker. En annan nackdel med den som jag tror är samma med ozone är att när den är ihopfälld med sitsen på så blir den längre än om man har nitrosittdelen om ryggen är i uppfällt läge så kan vi få in den i bilen rakt in. Med den ergonomiska måste vagnen stå på sidan och tar upp mycket plats.

Men som jag skrivit innan hade jag köpt vagn idag och vet det jag vet så hade jag köpt en ozone och sen letat upp en vanlig sittdel på blocket för att kunna variera. Är lättare att hitta fina sådana än fina ergonomiska delar.  
  • t0va
    KossanMuu skrev 2011-03-27 19:52:20 följande:
    har nyligen blivit ägare till en city cross -06. Glömde dock fråga han vi köpte den av hur man tar av sittdelen. Vill vända den mot mig men vet inte hur. Nån som kan hjälpa mig?
    vet inte ifall det är med easy fix men det verkar så, kolla sid 14 i manualen så får du en bra bild hur man gör City Cross
  • t0va
    KossanMuu skrev 2011-03-27 21:23:37 följande:
    jag lyfter och skakar allt jag kan med den rubbar sig inte en millimeter. Jag trycker in handtagen tills de klickar men sen fastnar de där så jag måste dra ut dem. Ska det vara så?
    Mitt ena klickar när jag trycker in så måste jag trycka lite hårdare och skaka, den andra är inte alls så. Så var det inte förut så något har hänt. 
  • t0va
    anette 81 skrev 2011-03-27 21:30:01 följande:
    okej men det har alla som sittdelarna eller+
    Alla som heter "city" har det, så ozone, nitro, cross osv. passar med varandra. 
  • t0va
    Dagsmeja skrev 2011-03-27 23:01:28 följande:
    Jag tycker att fotsacken skyddar bättre mot blåst än åkpåsen gör, så riktigt kalla och/eller blåsiga dagar vill jag använda både ock. Dessutom tycker jag att det är jättebra att använda fotsack med eller utan filt under när det är lite för varmt för åkpåse men för kallt utan.

Och när barnen blir större och går mer själva är det också smidigt att inte alltid ha åkpåse (som inte är en jättelyckad kombo med vinterkängor), utan att kunna variera med fotsack istället. Men som sagt får jag inte riktigt till det nu...
    visst är det så att med fotsack kan man ha grenbandet kvar på bygeln men med åkpåse så måste man ta bort den och använda selen istället. 
  • t0va
    maria204 skrev 2011-03-28 20:01:01 följande:
    Nu har jag en fråga till. Om vi köper ett helt paket (vagn-liggdel) får vi med en skötväska på köpet. Är det värt det, eller ska vi satsa på en ny sittvagn och köpa en begagnad citykorg? Vi kommer i vilket fall behöva köpa en skötväska, men det behöver ju inte vara den allra dyraste...
    Jag köpte begagnad korg, tycker inte det är värt alla de pengarna när den används så kort tid. Sen vet jag inte ifall skötväskan är bra, vi hittade en brio för 99kr som vi köpte istället, fast jag använder mest en liten barnryggsäck. 

När vi köpte korgen så sålde vi den vidare och gjorde en vinst på 500kr, så det går att hitta fina korgar på tex. blocket.  
  • t0va
    KossanMuu skrev 2011-03-29 21:17:59 följande:
    Vagnen är lagad :D Vajern hade lossnat på båda sidorna så det var bara att sätta fast den igen så fick jag loss sittdelen. Vilken tur att jag slapp köpa reservdelar! F.ö. lyckades jag få dottern att somna i vagnen inne i stan idag, var lääänge sen det hände! Gillar att sufletten går att fälla ner hela vägen så det blir (nästan) helt mörkt i vagnen.
    Kanon :) 
  • t0va
    DeeDee09 skrev 2011-03-29 23:28:20 följande:
    Har varken vitt eller svart men varför skulle man inte få det?
    Emmaljunga har bestämt att det är viss färg på chassit till vissa färger på sitsen, så man kan inte välja som man själv vill. Det tycker jag är tråkigt. 
  • t0va
    ejja81 skrev 2011-03-30 12:44:39 följande:
    någon som kan!?

emmaljunga dueo smart 08..är det iten fullt ltitläge på dem?

nrä stitdelen är så ärdet som högst upp på sittdelen drä huvudet ärenstålbalk som går in över barnets huvud skalldet vara så?  elelr är den vänd på fel håll...då kommerden ju i ävgen sen för barnetshuvud?

någon som kan hjälpa mig/ mvh
    Jag har inte koll på den modellen men om jag förstår dig rätt så på min nitro när den är i liggläge så är det som en sarg högst upp. Om man fäller upp ryggstödet så viks den upp. Är det kanske samma för dig. 
  • t0va
    ejja81 skrev 2011-03-30 16:21:35 följande:
    är inte ens liggläge på min vagn,,,å försötke böja bakden men gick inte...
    hmm... du kan inte ta ett kort? 
    Kanske kommer det in någon som har koll på den modellen lite senare, finns ju endel "fanatiker" här.  
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5