Inlägg från: stor grön drake |Visa alla inlägg
  • stor grön drake

Emmaljunga tråd, Vol 5

spratteldockan skrev 2010-12-04 07:47:49 följande:

Jag har fattat det som att Emmaljunga är urdåliga på utbytbara delar, typ ny klädsel. Där har de en del att lära från Bugaboo. Man får köpa en helt ny sittdel tror jag och det är inte billigt. Dåligt miljötänk också.
    Det var iofs bara till Bugaboo och UJ men hon har kanske börjat med Emmaljunga nu?

Fel, givetvis kan man köpa enbart en ny suflett, MEN det kostar... Minns inte nu om det var 1500 eller 3000, dvs inte riktigt värt det.
    BeautifulFlower skrev 2010-12-04 04:56:02 följande:
    kan man byta ut sufletten på en city cross om den har blivit solblekt? och vad kan det kosta?
    Det går bra, men är dyrt. Tror nästan att det är billigare att få den uppsydd hos en lokal skräddare, fast då matchar ju inte färgerna.
    För att få bort tyget tar du bort plupparna och skruvar upp muttern/skruven som finns under (olika på olika årsmodeller har jag märkt), ta gärna en bild för att minnas hur det satt ihop.
    Målar du den går det superbra att fixera med strykjärn, men sätt bakplåtspapper emellan så du inte skadar klädseln. Vill/får du inte av klädsel så kan du fixera med strykjärn och en grillvante på handen underifrån som "bräde" men blir genast meckigare med bakplåtspappret.
    Man kan även fixera med en hårtork som blir rejält varm, men det tar verkligen evigheter, och jag vet ej hur bra det tål tvätt, dock släpper det inte i regn.
  • stor grön drake
    svea87 skrev 2010-12-04 22:41:12 följande:
    Nu har jag pratat med min kompis och hon ska sälja sin vagn. En Emmaljunga  duo edge : )
    Tänkte passa på om hon ger ett bra pris det kan vi tjäna på. Nån som har något att säga om den? nPosotivt negativt? : )
    Jag älskar min Edge, helt underbar vagn!
    Ska man inte hålla på och lyfta den märker man inte av tyngden, jag har aldrig upplevt den som tungkörd annat än i blötsnö/kramsnö, och då tror jag alla vagnar är det.
    Sportchassit har en nackdel i den låga varukorgen, medans vi har upplevt teleskopstyret som väldigt bekvämt (ur komfort synpunkt). Classic chassit har traditionel trådkorg och andra hjul, med det vikbara handtaget blir även den ganska liten, och vi får in våran extra vagn (ja, vi har två edge...) på längden i bilen med sittsen i rakt sittläge, handtaget fullt vikt och bromsen nere. Sportchassit kan man bara drömma om att göra så med
  • stor grön drake
    TildePetra skrev 2010-12-05 15:14:47 följande:
    Nitron gick in på längden i vår renault megane!!! Kanske inte aktuellt när man har liften i för då måste man ju pplocka bort den för att kunna fälla upp ryggstödet. Men sen när den används som sittvagn så. älskar bara den där vagnen mer och mer. Var ute idag och gick en sväng, gick hur bra som helst att köra i snömodd.
    Edge med classic chassi går in på längden i vår Megane Scenic
  • stor grön drake
    svea87 skrev 2010-12-05 21:28:55 följande:
    Såg nu att hon hade den mindre bra varukorgen...Men men det är ju bara en nackdel. Vi har en volvo v70 får edgen bra plats där eller är det precis så den får plats? Vi ska ju åka på semester med bilen och sonen och nykomlingen i sommar....Vill ju få plats med annat är bara vagn då....
    Ni måste nästan testa den i bilen, det är fö alltid en bra grej att göra vid vagnköp, så man vet om amn orkar lyfta i den själv osv.
    tessan82 skrev 2010-12-05 20:48:50 följande:
    Tänkte höra om nån vet om man kan byta d svarta gummit som sitter på handtaget på vagnen (då vårat e trasigt)
    e till en city cross
    och pris isånafall?
    Det borde gå, ring din närmaste återförsäljare. kan hända att de måste utföra bytet när knäleden antagligen måste skruvas isär, men tror inte det blir jättedyrt.
  • stor grön drake
    BeautifulFlower skrev 2010-12-06 09:54:05 följande:

Hej

Jag ska köpa en Emmaljunga och är inne på antingen en City Cross eller en Cerox. Nu såg jag även en Classic Sport som jag tycker var fin, men den verkar bara ha lufthjul? Skulle helst vilja ha punkteringsfria..

Men iaf.. vilka av dessa tycker ni fungerar bäst? Det är inte tänkt att vagnen ska in och ut ur bilen så om den är tung att lyfta spelar inte så stor roll.. men jag vill att den ska kännas lätt att köra med :)

vissa av lufthjulen är pinkteringsfria, det är bara nitro/ozone som har gummihjul.
  • stor grön drake
    myran82 skrev 2010-12-06 12:51:09 följande:
    Vi valde att inte byta utan limmade det snygg med superlim. Kan inte säga hur länge det håller men än sitter det iallafall.
    Jamen just, så gjorde ju jag på våran med
    Synns ju inte så jag tänker aldrig på det Dock hade vårat halkat ner, så det är inte symetriskt uppe vid handtagent 8ena sidan börjar ju längre bort så att säga) och i min värld gav det mig lite problem, så jag lindade det emtalfärgade med vävtejp/grepptejp för hockeyklubbor, och nu synns det inte, plus att jag kan köra den med en hand utan handskar en stund när det är kallt, mina reuma fingrar klara inte av direktkontakt med metall när det är kallt.
  • stor grön drake
    svea87 skrev 2010-12-06 18:22:06 följande:

Jag hoppas nu bara att den får bra plats i bilen så jag kan köpa den ': )
    Ska man ut och resa kan man ju plocka isär den, dvs stuva sitt/liggdelen och chassit skillt, då blir den mycket mindre.
  • stor grön drake
    t0va skrev 2010-12-06 21:09:25 följande:
    Nu har jag ett litet vagnproblem. Vi ska åka iväg under julen och då blir det tåg, men villken del av vagnen ska vi ta med? Korgen blir det inte för Theo hatar att ligga ner nu, han försöker sätta sig upp med hjälp av armbågen. Men ska vi ta nitrositsen eller city jet? 

Han sitter bäst i city jet-delen, men den går ju inte att lägga platt, nitrositsen kan han ligga i och sitta när ryggen är i upprätt ställning. Halvliggande så halkar han ner och blir som en banan.

Som det ser ut så blir det inte långa promenader för lekparken är i närheten och går vi så är det för att han ska sova. Tror inte vi kommer ge oss iväg och gå och handla massor heller. För jag får inte med mig rullstolen på tåget utan ska ta min extra rullstol som lämpligtvis är utlånad till en där mina föräldrar bor.

Är väl smidigare med nitrositsen eller vad tror ni, kan man kanske lägga en filt under knäna så han kan sitta mer stabilt? Han sitter bra med stöd och är nära på att kunna sitta utan stöd korta stunder så hade han varit mer stabil hade det inte varit något snack om nitrodelen.

Någon som vet hur mycket kg. man kan ha i nitron. Tänkte om vi kan lägga någon ryggsäck där i, för sonen lär bli buren i sele mellan tågbytena.  
    Det är 15 kilo som gäller i alla sittsarna (plus city korgen), däremot får man ha 15 kilo till på nitron om man sätter syskonsitts, så ramen borde rimligtvis hålla för 30, gissar att det är plasten de inte vågar godkänna för högre belastning.

När vi började med sittdel på edgen var iof min kille äldre, men då hade vi fotstödet uppvikt under knäbygeln (man lyfter den, drar upp fötstödet fullt och fäller sen ner bygeln igen) så att det fanns ett stopp i fotändan. Min kille är stor och han hade endå bra rum att sova när vi la ner till liggläge när han var 6 månader. Iom "stoppet" kunde han sitta stadigt fast han inte kunde det annars (han var lite ikulltrillande av sig) för benen blev som ett O.

Sen tror jag även att jet sittdelen skulle funka bra, många barn sover bra i lite lutande ställning, tex sover min son varje natt på ungefär den lutningen (3 sovpuckar...). Däremot tycker jag att Jet, och Ozone, är lite öppna för väder och vind, iom att suflettfästena är så nära barnets huvud/axlar (beroende på barnstorlek) så för den skull hade jag valt nitro-sittsen.

men det är min åsikt
  • stor grön drake
    spratteldockan skrev 2010-12-07 12:56:02 följande:
    Jag vet att många här stör sig på varukorgen men annars? Synpunkter?
    förutom varukorgen är det en underbar vagn! Kolla teleskophandtaget dock, det börjar glappa på vissa äldre exemplar.
  • stor grön drake
    t0va skrev 2010-12-07 22:01:09 följande:
    Jag testade att vinkla upp fotstödet över bågen och då sitter han helt ok, så det är ett alternativ :)  
    Vad bra
    svea87 skrev 2010-12-07 18:39:28 följande:
    Jo jag vet hon sa att sittdelen är lite solblekt har ju inte sett den irl än så får se. Har inte köpt den än Vill se den först och hon har inte satt något pris än så allt beror på om hon ger ett bra pris. Vad hade ni gett för den som max? Jag lägger in dem i mitt album också om ni inte ser bilderna här.
    kolla blocket vad de ligger på den årsmodellen i pris, så har du lite på fötterna iallafall.
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5