t0va skrev 2010-12-06 21:09:25 följande:
Nu har jag ett litet vagnproblem. Vi ska åka iväg under julen och då blir det tåg, men villken del av vagnen ska vi ta med? Korgen blir det inte för Theo hatar att ligga ner nu, han försöker sätta sig upp med hjälp av armbågen. Men ska vi ta nitrositsen eller city jet?
Han sitter bäst i city jet-delen, men den går ju inte att lägga platt, nitrositsen kan han ligga i och sitta när ryggen är i upprätt ställning. Halvliggande så halkar han ner och blir som en banan.
Som det ser ut så blir det inte långa promenader för lekparken är i närheten och går vi så är det för att han ska sova. Tror inte vi kommer ge oss iväg och gå och handla massor heller. För jag får inte med mig rullstolen på tåget utan ska ta min extra rullstol som lämpligtvis är utlånad till en där mina föräldrar bor.
Är väl smidigare med nitrositsen eller vad tror ni, kan man kanske lägga en filt under knäna så han kan sitta mer stabilt? Han sitter bra med stöd och är nära på att kunna sitta utan stöd korta stunder så hade han varit mer stabil hade det inte varit något snack om nitrodelen.
Någon som vet hur mycket kg. man kan ha i nitron. Tänkte om vi kan lägga någon ryggsäck där i, för sonen lär bli buren i sele mellan tågbytena.
Det är 15 kilo som gäller i alla sittsarna (plus city korgen), däremot får man ha 15 kilo till på nitron om man sätter syskonsitts, så ramen borde rimligtvis hålla för 30, gissar att det är plasten de inte vågar godkänna för högre belastning.
När vi började med sittdel på edgen var iof min kille äldre, men då hade vi fotstödet uppvikt under knäbygeln (man lyfter den, drar upp fötstödet fullt och fäller sen ner bygeln igen) så att det fanns ett stopp i fotändan. Min kille är stor och han hade endå bra rum att sova när vi la ner till liggläge när han var 6 månader. Iom "stoppet" kunde han sitta stadigt fast han inte kunde det annars (han var lite ikulltrillande av sig) för benen blev som ett O.
Sen tror jag även att jet sittdelen skulle funka bra, många barn sover bra i lite lutande ställning, tex sover min son varje natt på ungefär den lutningen (3 sovpuckar...). Däremot tycker jag att Jet, och Ozone, är lite öppna för väder och vind, iom att suflettfästena är så nära barnets huvud/axlar (beroende på barnstorlek) så för den skull hade jag valt nitro-sittsen.
men det är min åsikt