Inlägg från: lilla snöflingan |Visa alla inlägg
  • lilla snöflingan

Emmaljunga tråd, Vol 5

Cerox -05 vägde 13,3 eller 13,7 beroende på hur breda hjul du har (enligt emmaljungas katalog). Så då är den mellan 1,3-0,9 kg lättare än dagens city cross. Så har vi rett ut det en gång för alla. Att den sedan kan upplevas tyngre, det är en helt annan sak.

• lilla snöflingan
    stor grön drake skrev 2010-07-29 08:10:14 följande:
    jämförde din annons med vagnarna på strollers and prams, den är från 2007, det är en annan broms på -06 och -08:orna har förstärkt knäled på utsidan (leden på handtaget)
    Jag tror att det är en -06:a. -07:orna hade de nya fälgarna så då måste de ha bytt till äldre hjul i sådana fall. 06:an hade visst sådan broms, däremot hade inte -04 och -05 de, alltså måste det vara en 06:a.

Jag tyckte det såg ut som att vagnen var i väldigt bra skick och hjulen ser inte alls slitna ut jämfört med många andra. Klädseln såg inte solblekt ut så det är möjligt att du kan få sålt klädseln till någon som vill byta. Det är ju svindyrt att köpa nytt. Eventuellt skulle jag försöka pruta lite, det är ganska dyrt för en så gammal vagn utan liggdel.
  • lilla snöflingan

De kanske bytte mitt i? För på vissa bilder i emmaljungas katalog är det nya bromsen och på vissa bilder den gamla bromsen. Men i princip alla city cross från -06 på blocket har den nya bromsen. Jag tror ändå att det är en -06:a, det vore ologiskt om de bytt till äldre hjul.

• lilla snöflingan
    Madebyday skrev 2010-07-29 14:19:25 följande:
    Kul att några fler argerar i mitt ärende.
    Såg att det var andra hjul, men tänkte inte på att det kunde vara en äldre vagn pga det. Men som du säger, om man byter däck är det ju lite "dumt" om man byter till äldre.
    Hittade en till CC för samma pris, dock hade dem skrivit att 2 av däcken behövdes bytas ut.
    Och om jag inte minns helt galet är det tidigare nämnt i tråden att det kostar ca 1000 kr (?) att beställa nya??!?!
    Och det är det väl inte värt om jag, som sagt, mest är ute efter ett CC chassi?
    Nya däck kostar 150 kronor styck (eller det har de gjort tidigare i alla fall). Så det blir 300 för två. Med tanke på det så kanske den första vagnen är ett bättre köp? Den ser väldigt fin ut. Men du kan ju fårga varför hjulen behöver bytas på den första.
  • lilla snöflingan
    Madebyday skrev 2010-07-30 05:12:24 följande:
    Fick svar på mailen igår kväll. Men hade då bara rågat vilket år den är köpt från ÅF, och svaret var -06.
    Därför som det är andra hjul alltså?
    Går nya däcken att sätta på en 06:a?
    Ja, det är säkert en -06:a. Ja, det går att sätta de nya hjulen på den
  • lilla snöflingan
    Arabis skrev 2010-07-30 14:29:27 följande:
    Nu har jag inte kollat på vad det var för vagn du ev bara skulle ha chassit av, men jag kan ev vara intresserad av enbart en sittdel, om den är OK. Ska passa en duo combi fr 2005, med easy fix fästen.
    Har försökt luska på om det är samma bredd mellan alla easy fix fästen, på alla emmaljungavagnar, oberoende av modell. Vad säger ni som vet??
    Det ska fungera att byta sittdel mellan edge och city cross. Det är samma sittdel, bara annorlunda tyg och sufflett.
  • lilla snöflingan
    Älska Livet skrev 2010-07-31 21:24:02 följande:
    Rekommenderar ni en City Cross eller Classic till oss som mestadels går på landsväg, grus/stenväg, skog? Vill helst ha lufthjul, men man kanske kan köpa det till CCn?
    Tycker dessutom att sittdelen (sufletten) är snyggare på Classic.

Hur löser jag detta? Billigt och begagnat!!
    På de underlagen tror jag att classic är bäst, på grund av lufthjulen. Den är ju inte lika smidig i stan men är man inte där så ofta så gör det ju inget. Det går inte att byta till emmaljungas lufthjul på city crossen i alla fall. Det kan fungera med några andra tex. brios. Classic är ju billigare också.
  • lilla snöflingan
    Älska Livet skrev 2010-08-01 11:29:21 följande:
    När man tittar på  måtten så skiljer det ju inte alls mycket mellan CC och Classic, men upplevs den som klumpigare i stan alltså?
    Den är ungefär 2,5 kg tyngre, så det är väl pga. det i sådana fall. Men jag vet faktiskt inte, har aldrig haft någon av dem.
  • lilla snöflingan
    My78 skrev 2010-08-05 11:19:13 följande:
    Nu till frågorna; kan man tvätta tyget i maskin, och i så fall vilka grader?? Vet ni vad färgen kan tänkas heta, den är som sagt marinblå och och beige?? Och hur vänder man på styret (det är ett sportchassi, men glömde att be säljaren att visa mig)??

Ha en fortsatt trevlig dag!!
    Ja, du kan tvätta det, det står i denna manual på s.23 hur du gör: www.emmaljunga.com/files/se/manual_duocombi.pdf
    Hur du vänder över styret står på sidan 16.
    Om det är en -05 är det nog en sport khaki, fanns en 2006 också som hette sport beige.
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5