Inlägg från: lilla snöflingan |Visa alla inlägg
  • lilla snöflingan

Emmaljunga tråd, Vol 5

Nu har vi blivit ägare till en Emmaljunga Ozone -11 i Pro Coffee! Vi köpte den på samma ställe som vi köpte vår andra vagn, min favoritaffär. Nids 4 kids hette det då, sedan blev det Babyland outlet men nu heter det barnens hus (backaplan, Göteborg). 4000 kostade den och vi är mer än nöjda De hade massor av andra vagnar, det fanns en city jet och en cangaroo bla. och massor med utgångna färger såklart.

Nu funderar vi lite på fotsack/åkpåse. Det fanns ju ingen fotsack som matchade och jag vet inte om det är så stor chans att få tag på en sådan. Tror ni att det funkar att ha en scooterfotsack på ozonen? Det ser ut som att de är ungefär lika stora. Det är iofs bara att testa Ska vi inte ha en fotsack behöver vi en åkpåse som är vind- och vattenavvisande, men det känns som att de ofta är rätt stora och att det lätt blir bylsigt i ozonen? Vad har ni andra med ozone för åkpåsar?

T född april 2011 - barnvagnsblogg.blogspot.com
  • lilla snöflingan
    Minaliv skrev 2011-10-19 21:55:19 följande:
    Kolla på minoo.devote.se , ett inlägg som heter Underbara Barnmässan, så finns det en bild på vinterhjulen. Inte min blogg, men tänkte tipsa för se som vill se hur de ser ut.
    Men det är alltså fasta hjul då? Vad tycker emmaljunga om att någon annan utvecklar tillbehör till deras vagnar? Det låter lite märkligt tycker jag...

Vi köpte ju en ozone förra veckan. Nu har vi upptäckt att hela sittdelen är skev. Fotstödet ser snedast ut men jag tror att hela sittdelsramen är skev. Man ser att tyget under rumpan hänger ner mer på ena sidan också. Och det är en glipa i ena fotstödsfästet, antagligen eftersom det är skevt. Visst måste man få sittdelsramen utbytt då? Vagnen är ju fullt fungerande men det är väl inte meningen att den ska vara skev? Vi ska åka dit imorgon och jag hoppas att det inte blir några problem. Är det någon som hört talas om något liknande förut?

Annars är vi supernöjda med vår ozone, så smidig och lätt och Tilda som tidigare var lite av en vagnvägrare har nu börjat trivas i vagnen, hon tom. sover i vagnen!
  • lilla snöflingan

Idag var vi och reklamerade vagnen, det var inga problem. De beställde en ny sittdelsram men de sa att emmaljunga brukar dröja med reservdelar Sedan frågade hon om det var vi som hade frågat om fotsack och då hade hon hittat en på lagret. Alltså en till ozone i pro coffee, den kostade 500 men vi var lite tveksamma så då fick vi den för 400 Så nu har vi hittat en matchande fotsack också Jag är sjukt nöjd.

Vi testade förresten scooterns fotsack men den var lite för kort och sedan passade inte de övre knapparna så bra, det blev knöligt i överkanten.

• lilla snöflingan

Jag har lagt in bilder på nya finvagnen i bildtråden

Angående ozone så håller jag helt med T0va med tillägget att Tilda är 6 månader och tre veckor, kan sitta själv utan stöd men ändå inte sitter bra i den vanliga sittdelen, hon bara hasar ner hela tiden. I ozone-sittdelen däremot sitter hon bra och det gör också att hon tycker mycket bättre om att åka vagn!

• lilla snöflingan
    MaammaL skrev 2011-10-26 21:17:37 följande:
    men då borde det finnas här med?
    Här på barnens hus i Göteborg sa de att de skulle sluta med Emmaljunga. De hade massor med Emmaljungasaker men de säljer nog bara det som finns inne, de beställer inget nytt.
  • lilla snöflingan
    Beccih skrev 2011-11-08 22:19:12 följande:
    Hej.

Någon mer som nu tagit fram åkpåsen till er ozone? Jag tycker den blev trång och svårt att få ner dottern i..
    Har en med dragkedjan i mitten vilket inte verkar vara så bra.. hmm.. köpte den innan jag köpte vagnen.
    Vilken åkpåse rekomenderar ni till ozone?
    Tar man bort hela locket på emmaljunga original?
    Ja, pust! Vi har testat alla möjliga i vagnen, helt klart bäst är sådana som är anpassade efter ergonomiska sittdelar, typ bugaboo, icandy, joolz, britax, crescent diva (säljs inte längre). Näst bäst är riktigt mjuka sorter som är lätt formbara i "skålen" tex. Brio shiny, one tree hill, buppa, fleeceåkpåsar.

Vi har en brio fleeceåkpåse nu med footsack över och sedan har hon alltid ganska mycket kläder på sig eftersom vi behöver kunna ta upp henne om hon vagnvägrar.
  • lilla snöflingan
    stor grön drake skrev 2011-11-20 20:51:24 följande:
    bromsen stämmer för edge sport, är det ett crossway chassi?
    Ja, jag vet att bromsen stämmer, men tidigare har någon skrivit att edgens hjul inte "fastnar" på city crossen. Nu har jag googlat och hittat detta:

"gamla city cross kan man ha lufthjul på, tyvärr inte de nyare. Vet dock inte exakt vilket år de ändrade. Har själv provat sätta lufthjul på min city cross från 08 och det gick inte."

Vagnen i annonsen är en 06:a (jag försökte länka direkt till annonsen, men det funkade kanske inte?) så de bytte någon gång där emellan då. Kanske är det de gamla hjulen med stålekrar som funkar med sportchassits hjul? i sådana fall är det från 07 som det inte går att sätta lufthjul på.
  • lilla snöflingan
    Uliise skrev 2011-11-22 12:50:55 följande:
    De tidiga Crossways såldes ju till och med med lufthjul som alternativ:

Nja, crossway -04 hade lufthjul och crossway -05 hade punkteringsfria, det var inget valbart. Det där är inget crosswaychassi utan antagligen ett classic sport chassi. Crossway har alltid haft kugghjulsbroms. Vagnen i den annons jag länkade till er en city cross -06.

Men frågan kvarstår ju. När byttes hjulen så att det inte längre går att fästa lufthjul på? Det känns ju troligt att det är från -07 som det inte går att ha lufthjul eftersom de bytte design på hjulen då, men är det någon som vet?
  • lilla snöflingan
    violatricolor skrev 2011-11-30 22:21:56 följande:
    Mynta: Undrar också över nästa Limited Edition. Frågade i en butik förra veckan men de hade inte hört något...
    Jag har bloggat om det här (längst ner) barnvagnsblogg.blogspot.com/2011/11/emmaljunga-limited-edition-och.html
    De ska göra nautic navy på vitt chassi, kommer nu i december.
    060810 skrev 2011-11-30 22:24:44 följande:
    Ni som har Scooter S. Har ni problem med att ena framhjulet snurrar åt fel håll (alltså snurrar runt och går ut mot sidorna) när ni är ute och går?
    Jag fick höra i butik idag att är man ute och går så ska man låsa hjulen för annars gör de så som min vagn gör och att man endast ska ha swiwelhjulen på när man är i en affär och knappt rör sig...
    Men känns inte det lite fel??
    Men så där kan det ju inte vara meningen att det ska vara. Om hjulen vobblar är det något som är fel och då ska man självklart få det åtgärdat. Och självklart ska man kunna använda de svängbara hjulen oavsett var man är någonstans, det kan man ju med nitro och ozone så varför skulle det vara annorlunda på scooter s egentligen?
  • lilla snöflingan
    Madebyday skrev 2011-12-06 22:10:39 följande:
    Jag vill också få tag på en footsack i beige till Ozone!! Skicka PM om någon skulle ha en till övers i bra skick till hyfsad peng.

Hur passar en footsack till Scooter på en Ozone?! Någon som vet?!
    Det går att ha men passar inte så jättebra. Scooterns fotsack är lite för kort så det blir väldigt stramt och sedan passar inte knapparna som man har när man fäller upp "flärpen" mot suffletten, de sitter på fel sida.
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5