Inlägg från: fridajonsson |Visa alla inlägg
  • fridajonsson
    Villbli3 skrev 2011-10-16 15:33:19 följande:
    Vi har en emmaljunga duo egde med sport chassi.
    Vagnen är köpt i juli i år. Har redan börjat
    få problem med styret. När man kör nedför en trapp tex
    så glider styret isär...inte så att det lossnar, men ut till
    sista läget. Tycker det känns lite olustigt när man inte
    vet om styret kan glida isär.
    Ska självklart åka till barnen hus och ta upp problemet,
    men är lite nyfiken om någon annan upplevt samma och
    hur de har åtgärdat det. 
    Styret kan inte lossna, de sitter säkerhetsspärrar innuti.
    Men de kan behövas justeras då de ofta kommer från fabriken för löst ditsatta. Gå dit du köpte den så ska de hjälpa dej med att spänna åt fästena, de går på garantin eftersom du nyss köpte den.
  • fridajonsson
    stor grön drake skrev 2011-10-16 21:16:03 följande:
    HAr ni dragit fast låsningarna ordentligt? På vårat (som iof är från -06) får man dra tills man blir blå för att det ska sitta ordentligt. Blev galen när dagis hela tiden skruvade upp för att ändra så det skulle passa den som lullade honom när han skulle sova. Slutade med att jag satte det på innersta ocj skruvade åt utav bara #¤%, sen lät de det vara. Jag höll alltid under leden i trappor.
    Funkade de för dej?
    Ja klart eftersom du skriver det ;)

Men jag vet annars att om man överdrar, alltså drar åt för hårt så kan de släppa inuti och bli slappt. Så de rek vi får från EL är att man ska dra åt tills de är spänt och sen inte mer..
  • fridajonsson
    stor grön drake skrev 2011-10-22 17:44:44 följande:
    just det, för er lite djupare insyltade nördar...
    Jag har raggat upp en CC med citykorg (vänninnan jag nämde tidigare) så nu ska tripp - trapp - trull fotograferingen med CC - Edge - Supreme äntligen bli av, har ju bara sökt sen jag fick hem supremen
    Jag funderar på att dels ställa upp dem och ta sidobild, dels ställa liggdelarna på golvet och ta bild "ovanifrån" och att rada dem på varandra båda vägar, dvs med citykorgen både överst och underst.
    Fler försla/önskemål?
    Går det att få plats med City korgen i supremen? De vore nått att se :D
  • fridajonsson
    Iluna skrev 2011-10-24 23:42:01 följande:
    Hmmm okej. För nu när han ska somna så gör han de bäst i vagnen när han ligger helt plant. Är orolig att han inte kommer somna om han inte får ligga helt ner. Problemet är inte att han vill sitta upp, utan att han e för stor för liggdelen.
    Prova!
    Vi har en riktig magsovare men i vagnen (har en Ozone) så sover hon fast hon ligger på rygg.
    Vi var också oroliga att hon inte skulle somna om hon inte fick ligga på mage, men de ahr inte avrit några problem hitills och då har vi använt den i ca 6 månader.
  • fridajonsson
    Mumman skrev 2011-11-01 13:58:49 följande:
    Okej, tack för svar. Har lite på känn att jag inte kommer ha så mycket användning utav det faktiskt. Sen kunde man ju ta av liggdelen på duo edge och använda som extra säng också och det kan ju vara en fördel när man ska bort till svärföräldrar osv.

Är verkligen en djungel det här med vagnar!! :) Men en emmaljunga ska det helt klart bli i alla fall, det är en sak som är säker.
    Men du kan ju köpa en City Cross med City Korg!
    Då kan du oxå ta av liggdelen och använda som extra säng :)
  • fridajonsson
    MaammaL skrev 2011-11-01 15:16:06 följande:
    Fridajonsson: det är bara onödigt med tanke på att city korgen är mycket mindre.
    4 cm mindre på längden och 1 cm mindre på höjden tycker inte jag är såå mycket skillnad.

Snarare att Edgens korg är onödigt stor utvändigt med tanke på att den inte är så mycket större invändigt.
  • fridajonsson
    Mumman skrev 2011-11-01 17:22:57 följande:
    Tack för svar! :) Jo, det var mycket därför jag är mer inne på edge pga den större liggdelen. Dessutom kommer bäbisen i vinter, så då vill jag ha plats för varma saker i vagnen också :)

En till fråga: Vilket chassi är bäst till den? Finns ju 4 att välja på tydligen. Som sagt; Ska köras på grusväg mest. Varukorg i stål eller tyg?? :)
    Som jag skrev till MammaL så skiljer sen Edge korgen och City korgen väldigt lie invändigt. 4 cm på längden och 1 cm på höjden större är edgen.

Vi hade City korg och fick utan problem plats med både fårkinn (långhårigt) och åkpåse de kallaste dagarna och vår dotter är förr i november. Det var aldrig några problem med plats under hela vintern!

Så jag rekommenderar stakr City korgen då de inte skiljer så mkt. De 4 ventimetrarna invändigt hade varken gjort till eller från. Snarare att den är klumpigare!
  • fridajonsson
    violatricolor skrev 2011-11-01 19:24:26 följande:
    Hej! Hoppas det är ok att jag hoppar in i tråden med en fråga: Är det någon som äger en eller har provat en Ozone city? Har läst lite om den på ELs hemsida samt ett par trådar här på FL men skulle fortfarande vilja höra fler omdömen. Vi väljer lite mellan den och Brio Go då vi vill ha en lättrullad vagn och vi bor i storstad. Vad tycker ni om Ozone? Vilka för- och nackdelar finns? Hur sitter barnet i den? Är det ofta fabriksfel på den så att man måste laga? Någon sa något om ett framhjul som snurrade i luften och att fabriken vägrade fixa det... Finns vinterhjul och hur stor skillnad gör de? Mm mm... Och så ett par allmänna EL-frågor. Hur bra håller färgen i solen? Om man t ex har svart tyg, blir det väldigt solblekt efter en säsong? Blir det mycket varmt i citykorgen på sommaren, jämfört med andra vagnar?
    Vi har Ozonen.
    Nu har jag inte provat BRION så jagkan inte jämföra, men jag har sett den och den verkar jäkligt lång och konstig vinkling på styret. Men de kanske är en smakfråga.

Men ozonen är kanon! VI har använt vår i snart ett år och jag ångrar inte för en sekund att i köpte den. Vår tjej kunde sitta i den redan vid tre månader då den är skålformad, men vi väntade ändå till sex månader. Men OM man hade velat så hade det gått.

Vi har en svart och än så länge har den inte blivit blekt, inte de minsta. Då har den varit ute en sommar :)
  • fridajonsson
    violatricolor skrev 2011-11-01 20:23:34 följande:
    FridaJonsson: Tack för ditt svar! Go ser rätt lång ut ja, vet inte om den är det, minns inte riktigt måtten nu. Vad roligt att du är nöjd med din Ozone! Bra att barnet kan ligga tidigt i sittdelen ifall man får ett stort barn som växer ur citykorgen Vad bra att din inte blivit solblekt än, det är så fult tycker jag så man vill ju att färgen håller så länge som möjligt. Var den väldigt varm i somras? EL känns ju ombonad och varm...
    Jag såg en som kärde runt med en sån på stan. Vad jag kunde se så verkade den svårkörd i teräng, tack vare handtagets konstiga vinkel. Men de måste man nog prova inann hur man själv upplever det :) Visst, kanske ingen terängvagn, men mej veterligen snöar de i hela Sverige ;)

Menar du sittdelen, om den var varm? Jo, det är väl en av nackdelarna. Hon kunde bli riktigt svettig på rygggen och i håret i somras. Men jag tycker resten av vagnens fördelar väger över så det kan jag leva med :)
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5