Inlägg från: Nyfiken gul |Visa alla inlägg
  • Nyfiken gul

Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...

Jag kan rekommendera alla städnoviser att faktiskt läsa IKEA-katalogen som nyss kommit i våra brevlådor!

Fantastiska tips på hur man får ordning och reda på små kvadratmeter och mängder med tips på olika förvaringssätt och prylar att HA saker i.

Nej du måste INTE köpa fniljoner boxar och askar och hyllor men du kan få fantastiska tips och ideer på hur du kan fixa och dona med det du har hemma för att få ordning och snygg förvaring.

Så titta inte bara på alla saker - titta på hur dom har gjort!

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul
    Flickmamma skrev 2011-09-01 09:26:29 följande:
    Jag har länge önskat mig en sån hylla som fanns på 50-talet i kök, bestod av nån skena där det hängde 6-7 plastburkar med handtag på. Tror att "husmor" förvarade socker, mjöl och annat som behövdes dagligen. Jag skulle vilja ha en sån för att just lägga sånt som dräller runt!
    kolla blocket tex - där dräller det av såna
  • Nyfiken gul
    har ni liksom jag "aldrig något att ta på mig" ?

Det kan i många fall bero på att man har mycket kläder+ dålig koll på VAD man faktiskt har för kläder.

Jag har kommit på ett fungerande system som gör att jag full koll på kläderna + att jag automatiskt använder mig av precis allt också i garderoben.

Maken och jag lessnade på att hela tiden använda/tvätta samma kläder hela tiden fast det dräller av dom i garderoben.

Så här gör jag:  När rena kläder läggs in i garderoben lägger jag dom LÄNGST NER i högen - samt att den redan befintliga högen vänds på så nedersta plagget kommer överst.

när det gäller toppar/kjolar/klänningar och sånt som ska hängas så kör jag renast längst in och tar man en kjol på sig så tar jag den som hänger längst ut.

På så sätt får man ruljangs på kläderna och man får en bra överblick på vilka kläder jag faktiskt använder mig av - märker jag att jag bläddrar förbi samma tröja för 7:e gången - då tar jag bort den och slänger/ger bort nästa gång jag tar ett plagg.

Det här är inte bara smart utan även miljövänligt  eftersom mina favoritkläder håller längre eftersom jag inte bosätter mig i dom på samma sätt som tidigare. = mindre att shoppa och mindre att slänga
  • Nyfiken gul

På samma sätt gör jag med alla underkläder och pyjamaser jag har - det som är rent hamnar underst

• Nyfiken gul
    Fantasia78 skrev 2011-09-11 13:07:25 följande:
    Tack för många bra tips...! Har också testat att lägga det nyaste underst, och det funkar rätt bra. Fast jag skulle ändå behöva hänga undan sommarkläder nu när det är vinter (och vice versa) för att få plats och överblick. Se tidigare tråd här ovanför.

MEN i garderoberna kan jag bara hänga rena kläder - aldrig blanda rent och använt. Risken finns annars att man får mal i kläderna. Det är min farmor som lärt mig det, men du hittar mer på Anticimex sida:
    www.anticimex.com/se/Privat/Skadedjur/Skadedj.../

I hallen har vi i och för sig en garderob där vi kan hänga sådan som är använt en gång eller två (kavajer, regnjackor e.d.). Men vi blandar alltså aldrig rent med använt i en och samma garderob. Är viktigt om man vill slippa mal (för sådant är ju inte så kul).
    Fast rent är ju rent även om man bara provat ett plagg - anticimex i all ära men man ska inte gå till överdrift.

I min garderob finns det bara rena kläder - om jag anser att ett plagg inte hör hemma där så läggs det givetvis i tvättkorgen på en gång. En kofta eller liknande som jag använder om det är kallt inomhus tex hängs på en krok bakom sovrumsdörren och där hänger den även om det är nytvättat.

För övrigt använder jag alla kläder året om - förutom dom mest tjockaste stickade plaggen.

sommarjackor äger jag inga eftersom jag använder mig av långärmade tröjor eller en kofta om det behövs alternativt en riktig regnjacka
    En skinnjacka för höst/vår
    två vinterjackor som jag alternerar mellan.
  • Nyfiken gul
    Fantasia78 skrev 2011-09-11 13:28:16 följande:
    Håller med om att överdrift aldrig är bra. Men om man har sett mal bland kläder vill man inte ta risken. Solig

De rader i ditt tidigare inlägg som jag svarade på var dessa:
    "när det gäller toppar/kjolar/klänningar och sånt som ska hängas så kör jag renast längst in och tar man en kjol på sig så tar jag den som hänger längst ut."

När du skrev "renast längst in", så trodde jag du menade att du kunde tänka dig att hänga in en kjol tillbaka i garderoben även om du använt den en gång... Så menade du kanske inte?
    Solig
    Hur som helst, det är inte alla som vet att man bör undvika att blanda rent och använt. Jag ville dela med mig av det tipset, för det betyder faktiskt mycket att slippa få mal i kläderna.
    nej jag pratade om nytvättade kläder överlag

Har jag tagit fram en kjol så använder jag den tills den ska tvättas helt enkelt - den kommer aldrig tillbaka in i garderoben igen förrän den är tvättad.

just när det gäller kjolar och klänningar o sånt är det ju kanske mer vanligt att man hänger kjolen på 5:e galgen till höger hela tiden - och därmed inte har koll på allt annat i skåpet - därför menar jag att man kan köra samma system även fast man har galgar - dvs att man hänger renast längst in så det andra kommer fram och blir synligt.
  • Nyfiken gul
    Lantani skrev 2011-10-01 07:06:33 följande:
    Hur får man lättast bort den fettiga dammiga hinna som lägger sig uppe på skåp i köket tex?

För att SLIPPA den hinnan - när du torkat klart - bre ut gladpack högst upp på dina köksskåp - när du sen städar nästa gång så drar du bara bort gladpacken och lägger dit ny.
  • Nyfiken gul
    Fantasia78 skrev 2011-10-02 00:23:57 följande:
    Låter smart, men hur får du gladpacken att "sitta kvar" utan att skrynkla ihop sig...?
    en tejpbit i varsitt hörn får gladpacken att sitta kvar - det viktiga är att det är en hel lång bit gladpack och inte en massa småbitar för då funkar det inte.
  • Nyfiken gul
    Fantasia78 skrev 2011-10-02 15:49:07 följande:
    Ok. Låter ju rätt praktiskt. Men om man vill ställa något där, hur funkar det? (Vi har rätt ont om plats i vårt kök, och måste utnyttja varje utrymme...)

Ovanför spisfläkten kör jag skurpulver. Det enda som jag fått att fungera hittills.
    det går utmärkt att ställa saker uppepå gladpacken. Jag har själv min samling av kannor, glasvaser, gamla vackra glasflaskor, glöggställ och lite prydnadssaker uppepå köksskåpet och det går utmärkt. man måste bara komma ihåg att ta en stol och verkligen TA NER sakerna och STÄLLA UPP dom - man kan inte hasa ner sakerna från kanten med att stå på tå  - då får man hela gladpacken med sig + alla saker    (testat det så jag vet)
Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...