Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...
Samma här, inga problem att städa upp på typ köksbänken, är att hålla efter det som är det kluriga :-P Har testat många olika varianter med lådor, både öppna och stängda, försökt ha stora saker på bänken så det nte ska gå att lägga så mkt där, dekorerat med blommor etc för att det ska se fint ut, men det är hopplöst, köksbänken blir alltid full med grejer :-/ När vi någon dag gör om köket ska köksbänken närmast ingången bli stängd med något slags skåp så det inte är så lätt att bara lägga ifrån sig när man kliver in. Det är min slutgiltiga lösning. Men jag vet att då hamnar grejerna på köksbordet ist, men då måste man plocka bort oftare iaf för att kunglna äta och så, haha
Rent allmänna tips för att få bort det där krafset man lägger ifrån sig på bord och bänkar:
* Finns många snygga krokar och dom går att hänga precis överallt - fäst krokar på utsidan av garderobsväggarna, på väggarna i hallen, på ytterdörren, extra krokar på hathyllan osv osv - där kan man sen enkelt hänga av sig nycklar, små handväskor, glasögon, solbrillor, skärp, kepsar, hårsnoddar osv
*en snygg korg på golvet kan med fördel användas till tidskriftsamlare för tidningar man gärna lägger ifrån sig . Korgar kan man placera ut flera stycken av. En i varje rum så får man bort allt junk i form av tidningar, reklam, böcker och annat i läsväg.
*finns såna här enkla små vägghängda tygstycken med små fack i , oftast är dom tänkta för post och vykort och mindre saker - där kan man samla familjens mobiler och laddare när man är hemmavid.
*ha en korg i hallen på en krok där man kan lägga ifrån sig filofaxer, Ipads, surfplattor, pluggböcker, pärmar och annat man har med sig hem och bort.
*Hantera post bara en gång. ta hand om den så fort den kommer. Sortera in räkningar på något ställer där dom ska vara tills dom ska betalas, släng kuvert och reklam på en gång.
*Låt husdjuren få egna platser för deras saker - låt katten/hunden/ödlan/ormen what ever få SIN krok i hallen med bajspåsar, koppel, handduk . Sy gärna en gympapåse och samla sakerna i och häng upp på kroken.
*samma sak med bebisarna i huset - låt dom ha en egen krok där du hänger skötväskan.