Inlägg från: Nyfiken gul |Visa alla inlägg
  • Nyfiken gul

Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...

Raggarbruden skrev 2011-10-08 17:39:00 följande:
    här hemma städar inte tonåringen (jag) nåt förutom BADRUMMET mitt eget rum orkar jag inte med

Ge mig tips för hur jag ska fixa mitt rum
    det som jag gjorde nar jag var tonaring var att jag bestamde mig for vad jag ville ha i mitt rum. Vilken stil? Vad ville jag ha for mobler?

Jag ville ha ett rum som var MITT och inte bara nan plats for en sang. Da blir det bara trakigt och ointressant.

Sen var det enkelt att ha ordning och stadat nar jag val bestamt mig for hur det skulle vara.

Tank pa att det ar DU som ska bo i "skiten" ..... 

(ber om ursakt for stavningen - skriver fran Spanien)
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul
    Elins mamma 2010 skrev 2011-10-11 21:46:42 följande:
    Konstig fråga kanske, men finns det nåt sätt att göra ett plastgolv mindre halt?? Vårt golv i hallen är fruktansvärt halt, det är bara en tidsfråga innan nån halkar och ramlar. Är det omöjligt eller finns det nåt man kan göra?
    det enda jag kommer på spontant är ju att sätta såna här anti-halk-skydd på golvet som egentligen ska sitta i trappor, du vet såna här klisterremsor. Har sett att det även kan finnas såna skydd i form av cirklar och andra former.

sätt såna på dom ställena där ni oftast går så får ni ett mer säkrare golv.

har ni mattor på golvet? Finns såna här särskilda underlägg till mattor som gör att dom inte halkar runt - placera såna under mattorna så ligger dom still
  • Nyfiken gul
    samban skrev 2011-10-11 21:56:45 följande:
    Undrar om någon har något tips på hur man får bort dålig lukt i kläder? Jag har flera bomullsskjortor som trots att de är nytvättade och jag nyduschad börjar lukta unket och surt efter några timmars användning. Framförallt är det under armarna det luktar, så jag antar att det är något som sitter i.  Hur kan man bli av med det? Vill helst inte chansa och tvätta varmare är 40 grader. Har testat ättika, funkar sådär. Har testat att lägga i frysen, funkar också sådär.

för det första ska du aldrig fegtvätta - smuts, bakterier och svett försvinner inte om du tvättar för kallt. är det ren bomull kan du med fördel tvätta i 60 grader.

för det andra ska du vara noga med att deo, kroppsspray, parfym, lotion osv är riktigt torkat in i huden innan du klär på dig.  Allra viktigast just under armarna.

För det tredje är det viktigt att blöta kläder aldrig blir liggandes kvar i tvättmaskinen - häng upp så fort det är färdigtvättat. tvätten måhända luktar rent när du tar ut det ur maskinen men har det legat kvar i trumman under några timmar eller rent av till nästa dag så kommer det att lukta unket när väl kläderna är torra

För det fjärde - se till att tvättmaskinen är ren - kör den tom med tvättmedel på 90 grader nån gång i månaden så försvinner dålig lukt från trumman

För det femte - häng inte in fuktiga kläder i skåp och lådor - låt allt torka ordentligt annars kan faktiskt kläderna börja mögla.

och till sist - se till att din garderob får städas ur och vädras med jämna mellanrum så inte den sprider unken doft. Lägg in ett doftblock eller en vanlig tvål bland kläderna så får dom en fräsch doft

• Nyfiken gul
    Fantasia78 skrev 2011-10-12 01:15:21 följande:
    Även tvättmedlet kan ha betydelse. Det finns en del tvättmedel som är bättre än andra. Kolla på Råd och Röns tester eller Konsumentverket. (Jag får kanske inte nämna här vilket tvättmedel jag tycker är bäst, för det kanske klassas som reklam då...?)
    well - vi har ju nämt diskmedlet YES säkert hundra gånger i tråden så reklam kan det nog inte räknas som
  • Nyfiken gul
    samban skrev 2011-10-12 00:26:30 följande:
    Hmm, ja jag fegtvättar ju alltid allt, förutom handdukar och sängkläder som jag tvättar i skållheta 60 grader, haha. Kanske får testa att riva av  60-gradersprogrammet på mina stinkande kläder. 
    Jag tvättar i gemensam tvättstuga så jag låter aldrig tvätten ligga kvar i maskinen, utan den får alltid torka helt i torkskåp. Jag tror det bästa är om jag testar tvätta i 60 grader. Går det åt skogen så gör det, jag kan ju ändå knappt använda kläderna eftersom de stinker på en gång. Tack för dina tips! :)  
    Läs alltid tvättlappen i kläderna och följ det som står där och en gyllene regel är att är det bomull i kläderna kan du köra minst 60 grader - det tål dom ändå.

Det finns en anledning till att det står olika gradtal i kläderna

Själv köper jag aldrig underkläder, linnen , pyjamas osv som det står 30-40 grader i - för då blir det inte rent.  Svett , flytningar, mensblod osv försvinner inte utan det blir istället en massa trista fläckar i kläderna bara för att dom inte är rena.

och sängkläder , handdukar och även trosor kan med fördel då och då tvättas i 90 grader också
  • Nyfiken gul
    samban skrev 2011-10-12 17:00:54 följande:
    Jo jag tvättar alltid enligt tvättråden på kläderna, men de flesta kläderna jag har tål bara 40 grader. Dumt.  Vad är det värsta som kan hända om man tvättar syntettrosor i 60 grader? Gissar att resåren släpper lite, men det kan jag leva. Är dessutom på smällen, så jag väntar bara på att häcken ska börja växa. :D
    jag tvättar alla mina trosor i 60 grader och jag har inte märkt nån skillnad på kvalitet i dom trosor som är av satin, syntet eller annat material. Urtvättad blir ju alla underkläder till sist ändå liksom
  • Nyfiken gul
    Mamma 04 och 06 skrev 2011-10-12 22:46:10 följande:
    Om du googlar på det så kommer du att se att massor av folk har samma problem, vi också.. Vi hade aldrig problem med förrförra tvättmaskinen, men den förra var helt otrolig på att förstöra tvätt. Min egna teori är att det är något ställe i maskinen där vattnet aldrig blir upphettat trots att man kör maskinen i 90 grader.

Förebyggande kan vara att köra i 90 grader som Nyfiken Gul nämnde eller att att använda citronsyra eller ättika eller klorin. Gör även rent doseringsfacket och låt det vara öppet efter tvätten ett tag. Jag lyste med ficklampa och såg en mörk beläggning innanför doseringsfacket. Jag sprutade med klorin och lät verka ett tag och gjorde rent med tandborste. Fast fortfarande återkom problemet ibland... Det är svart, mörk tvätt som förstörs av någon konstig anledning, inte den ljusa tvätten (!).

Tyvärr har jag fått slänga massor av kläder trots att jag hängt den tvätten på direkten.
    man kan också ha ättika när man tvättar sina kläder - använd det som sköljmedel så får även kläderna en genomsköljning av ättika
  • Nyfiken gul
    vallakra skrev 2011-10-13 08:21:52 följande:
    Hur ofta putsar ni fönster? Det är en syssla jag avskyr så det blir alltför sällan gjort här.
    Hur många gardin-byten har ni till varje rum? Någon mer än jag som alltid har samma (som naturligtvis tvättas då och då)? 
    jag bor i hus och har ca 34 fönster att putsa och dom putsar jag inte på samma gång - det blir ett fönster då och då - men varje fönster putsas ca var 3-e månad då jag även byter gardiner.

Vissa gardiner är ju favoriter så dom tvättas och hängs upp nästan samma dag ibland men jag gillar heminredning så jag tycker det är kul att försöka matcha gardiner och dukar och övrigt pynt i rummen och har därmed ganska mycket gardiner att välja på.

det tråkiga här är bara att huset är gammalt så inget fönster har samma mått vilket gör att jag måste ha 3-4 uppstättningar gardiner till varje rum för dom passar ingen annan stans. Jag kan ju inte flytta runt gardinerna tyvärr som man annars gör.
  • Nyfiken gul
    busbajsen skrev 2011-10-19 15:24:57 följande:
    I morgon skriver köparen av vårt hus på kontraktet och om två månader flyttar vi. Några bra tips hur man ska gå till väga med alla sakerna man har överallt?
    flytt-tips finns det lite här och där i tråden - klicka på tex "visa endast" under mitt nick så hittar du lite packtips och flytt-tips.

Fråga om det är något specifikit du vill veta så ska vi hjälpa till att spåna på idéer
  • Nyfiken gul
    Lindaskrinda skrev 2011-10-23 13:32:02 följande:
    herregud, jag vill oxå ha ordning :) men frågan jag ställer mig jämt är hur jag ska lyckas! har inget ordningssinne ( Adhd) och när jag ska städa gör jag allting samtidigt och jag slarvar mig igenom allt för att det ska bli klart typ innan jag börjat :P Försökt mig på scheman osv, för jag vet ju HUR man städar egentligen men det rinner ut i sanden . Kanske får leva med att jag har ett kaosartat hem, men jag vill ju innerst inne ha det fint .
    vi konstaterade här inne i tråden att många av oss har diverse diagnoser (asperger, adhd osv) men vi klarar av att hålla ordnign och reda ändå - det gäller bara att hitta SITT sätt att städa på och få lite ordning i kaoset.

så klarar vi andra hönshjärnor att hålla snyggt så ska väl du också kunna platsa in
Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...