samban skrev 2011-10-12 00:26:30 följande:
Hmm, ja jag fegtvättar ju alltid allt, förutom handdukar och sängkläder som jag tvättar i skållheta 60 grader, haha. Kanske får testa att riva av 60-gradersprogrammet på mina stinkande kläder.
Jag tvättar i gemensam tvättstuga så jag låter aldrig tvätten ligga kvar i maskinen, utan den får alltid torka helt i torkskåp. Jag tror det bästa är om jag testar tvätta i 60 grader. Går det åt skogen så gör det, jag kan ju ändå knappt använda kläderna eftersom de stinker på en gång. Tack för dina tips! :)
Läs alltid tvättlappen i kläderna och följ det som står där och en gyllene regel är att är det bomull i kläderna kan du köra minst 60 grader - det tål dom ändå.
Det finns en anledning till att det står olika gradtal i kläderna
Själv köper jag aldrig underkläder, linnen , pyjamas osv som det står 30-40 grader i - för då blir det inte rent. Svett , flytningar, mensblod osv försvinner inte utan det blir istället en massa trista fläckar i kläderna bara för att dom inte är rena.
och sängkläder , handdukar och även trosor kan med fördel då och då tvättas i 90 grader också