Fantasia78 skrev 2011-04-29 21:04:13 följande:
Analoga: Hur har det gått för dig med sovrummet? Berätta gärna.
Har i eftermiddags och ikväll skjutsat barn och fixat fredagsmys och lagat middag. Återstår då att "städa i köket", d v s diska, plocka undan på köksbordet, och rensa bort gamla tidningar med mera.
Men klockan är ju nu 21 och fredagskvällen har liksom redan börjat. Hur gör man då för att FÅ MER TID att städa här hemma? Jag unnar mig inte att sätta mig i TV-soffan ens från början, utan jag går här och plockar, städar, kör igång en tvättmaskin och försöker ösa båten. Ändå känner jag att tiden inte räcker.
Ska nu ta en paus med en kopp te åtminstone, och fortsätta en liten stund till sedan. På vardagskvällarna är det ju även läxläsning och en massa annat. Det gäller att ta vara på den lilla tid som finns och försöka få den att räcka till allt som ska göras.
Fast snart får det vara bra för idag. Måste ju få njuta lite av fredagen också!
jag tipsade nån sida bakåt om att ta vara på all väntetid och effektivisera och på så sätt få sakerna gjorda och ändå få tid över...
dagens post tas omhand direkt när man läser den, kasta sånt som ska slängas, sortera in i pärmar det som ska sparas, tidningar och reklam läggs direkt i en tidningskorg eller ner i återvinningen = rent köksbord
Matvarorna som används plockas in i kylen vartefter man använt dom klart - alternativt du tar bara fram det som behövs.( en omelett behöver inte innebära en hel kartong ägg framme och 2 mjölklitrar och tre kastruller... you know... ...)
medans potatisen kokar så kan man röja köksbordet så man kan duka
medan man rör i grytan kan man plocka in skedar, slevar, skärbrädor och sånt i diskmaskinen
medans familjen bänkar sig kring bordet och börjar ta maten så kan man snabbt torka av arbetsbänkarna.
Disken tas omhand på en gång och eftersom allt annat redan är gjrot så är det bara disken kvar + torka köksbordet...
Är man riktigt effektiv kan man faktiskt spara ännu mer tid och göra vissa moment i förväg. Skala och lägg potatisen i en kastrull med vatten redan när man kommer hem från jobbet så hinner man i lugn och ro skjutsa barn, tanka bilen och köpa godis...
jag tror att man helt enkelt behöver lite nytänkande i sitt sätt att göra sakerna.