Inlägg från: Nyfiken gul |Visa alla inlägg
  • Nyfiken gul

    Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...

    i köket brukar det samlas en massa saker som inte har någon egen plats (oftast) utan  för det mesta hamnar det tillsammans med annat och glöms bort eller förstörs...

    jag har löst i alla fall två av dom problemen....

    i taket vid fönstret har jag satt upp en trådkorg i kedja med tre våningar - i den största och nedersta ligger värmeljus i flera storlekar och sorter, i den mellersta ligger stearinljus och i den minsta  och översta ligger servietter

    i taket ovanför diskbänken/köksskåpen har jag satt upp en till trådkorg i kedjor och där samlas sånt som kommer bort och glöms i skafferiet.... i nedersta har jag såspåsar, dip, soppor, dressingmixer och annat i påsväg ( obs INGA kartonger - endast påsar!! )  - i mellersta har jag kaffefilter i två storlekar och överst har jag just nu en krukväxt men som lätt kan användas till nåt annat som kan vara viktigare...

    på enkelt sätt har jag full koll på småplocket i köket och vet när ljus, servietter och dipsåser är slut och vart det finns.

    går även utmärkt att använda för att lägga lök, frukt och grönsaker som inte ska ligga kallt.....

    i badrummet kan dom med fördel användas att lägga tvålar och schampoflaskor i

    i trånga sovrum för att samla småsaker i som annars försvinner i mängden....


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul
    moln och sol skrev 2011-02-17 13:54:50 följande:
    Nu är jag i knipa igen !

    Jag fick just veta att barnens farmor kommer upp hit på lördag och ska stanna två nätter hos oss. Nu har jag panik och springer hit och dit, i hopp om att hitta något att kasta bort. Jag vill ju inte att det ska se ut som ett kaos när hon kommer. Tyvärr blir jag så hemmablind, så i vanliga fall ser jag inte min röra. Nu när jag tittar med "nya ögon" rum för rum och funderar över vad hon kommer se, så grips jag nästan av panik...

    Jag är rädd att jag i all hast kastar fel saker. Jag har verkligen försökt en tid nu att rensa ut. Mitt problem är bara att jag hittar nya "fynd" på Blocket titt som tätt. Det är bra saker, men de får ju inte plats hos oss inser jag ju när jag tittar på kaoset med nån annans ögon...

    Usch Rynkar på näsan
    Men varför ska du kasta något? Behövs det?

    är det inte bättre att satsa på att saker är bortplockade och det är rent och snyggt?

    Och ärligt talat, du blir inte precis av med två släpkärror med skräp tills på lördag, så coola ner... släng ett trasigt badlakan eller nån nopprig tröja.. men det räcker så....
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul

    Kan föressten bidra med lite nytta här hemifrån också....

    Har rensat min garderob (eller mina två snarare)

    Så här blev det:

    Garderob 1  från vänster till höger:     -på galgar

    västar
    kavajer
    blusar
    toppar
    koftor
    tunikor
    kjolar
    klänningar

    garderob 2 - uppifrån och ner

    överst: tjocka tröjor (college, stickat,fleece,munktröjor)

    nedanför: Tunnare långärmade t-shirts, långärmade tunikor, långärmade toppar, koftor

    nedanför: t-shirts, linnen, kortärmade tunikor, kortärmade toppar, festligare toppar

    nedanför: leggings/thigts, finbyxor, två högar med jeans

    nedanför: arbetskläder , joggingbyxor och allmänna "skräpkläder" som man kanske rensar ogräs i eller målar huset med....

    alltihopa snyggt och prydligt hopvikt i fina släta högar.


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul
    mammamaria1981 skrev 2011-02-17 16:50:15 följande:
    hej, gud vilken bra tråd...

    vad gör ni av alla papper? jag hatar alla papper, och för att jag ska kunna ta itu med dom, typ fylla i och lämna till tex försäkringskassan så måste jag typ ha de fram liggandes på köksbordet för att inte helt glömma bort dom.
    hur gör ni med era papper?
    Fyll i dom på en gång och lägg på lådan....  jag hatar blanketter och är det värsta jag vet, därför fyller jag i sånt så fort det bara går så jag är av med skiten. Oftast har jag fyllt i och lagt på lådan samma dag jag fått dom.

    om jag måste vänta någon dag pga något intyg tex så hängs dom i en stor klämma på kylskåpsdörren.
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul
    Analoga skrev 2011-02-17 21:17:06 följande:
    Jag har också problem med alla papper! Jag sätter in t ex betalade räkningar i en pärm - men herregud, det är ju så mycket andra papper!

    Håller nu på gå igenom mina "högar" och när jag börjar sortera känns allt så fruktansvärt övermäktigt att jag genast blir alldeles utmattad!  T ex kommer det hela tiden en massa pensionspapper; såsom det oranga kuvertet och från andra ställen också - och där brukar jag ofta fastna, för jag har aldrig orkat sätta mig in i detta med pensioner - så jag vet inte om jag ska kasta dem eller spara dem.....osv osv
    så här gör vi:

    Huset har en helt egen pärm där hamnar försäkringsbrev, fakturor på pellets, sopräkningen, el, bankpapper som har med lånet att göra, vatten och avlopp och sopor, brev om sotning, kvitton och fakturor på det som tillhör huset tex pelletspannan, luftvärmepumpen, braskaminen, vitvaror,  allt som har med renovering att göra osv...

    Våra bilar har en egen pärm - beskitningsprotokoll, verkstadskvitton, serviceböcker, bensinkvitton,bilskatt ,ägarpapper, försäkringsbrev osv...

    Varje barn har en egen pärm - klasslistor, skolmatsedlar, papper från bvc, diverse journalanteckningar från läkarbesök, recept på mediciner, inbjudningskort , viktiga telefonnummer, adresser, skolfoton osv...

    Våra egna personliga pärmar - personliga räkningar (prenumerationer, klubbar, postorder osv... )  , fackliga papper, A-kasse-papper, sjukskrivningar, recept på mediciner, uppgifter om mobiltelefoner,  papper på olika medlemsskap, pensionspapper, inkomstuppgifter, brev från skatteverk osv osv....

    Husdjuret har också en egen pärm

    enkelt att sortera in

    vi har en pärm för varje år - inget krångel - hur enkelt som helst.
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul
    fucktard skrev 2011-02-18 13:36:07 följande:
    Ska man spara betalda räkningar? Jag brukade göra det förut (oj vad noga jag var, jag hade en pärm med register och till och med en extra flik för traderaköp så jag skulle veta var pengarna gått, haha), men nu gör jag det inte längre. Känns som att de bara blir liggande och tar plats.

    Jag kan tänka mig att det kan vara bra om någon hävdar att man inte har betalt, men det kan man ju bevisa med ett kontoutdrag från internetbanken?

    Jag som tyckte jag var så duktig som faktiskt slängde något
    räkningar som är relevanta sparas mangrant här hemma - dvs sånt som har med huset att göra, bilarna och motorcykeln...

    Däremot sparas INTE räkningar av privat karaktär som tex: Fackavgifter, prenumerationer, klubbar, medlemsskap, postorder, tandläkaren, avbetalningar, mobiler osv...  sånt slängs direkt när det är betalat.
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul

    Något jag tycker är viktigt att spara är också alla manualer, garantibevis, gåvobevis, presentcheckar osv... och sånt har väl oftast en förmåga att hamna både här och där och överallt och så hittar man ingenting.....

    svaret är inte helt förvånande - en pärm!

    vi har sorterat in husets samtliga manualer i två pärmar (klockradio, mobiltelefoner,  köksmaskiner, kylskåp, luftvärmepump, cyklar, leksaker osv.. )   och fasthäftat på varje manual finns också inköpskvitton i dom fall där vi själva köpt det, garantibevis, extra försäkringspapper osv..... 

    lätt att bläddra i och lätt att hitta det man behöver.

    vi har också där i pärmen också sorterat in dom viktiga lapparna som tillhör mobilen - PUK-koder och pinkoder och extra sim-kort osv...


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul
    Fantasia78 skrev 2011-02-19 11:07:04 följande:
    Måste få upp ångan lite när det gäller städning här hemma. Även om jag hela tiden (varje dag) går igenom tvätt och disk och försöker pärlocka undan, så är det väldigt lätt att det blir lite stökigt emellanåt. Om någon har tips på
    a) HUR man håller efter vardagsröran (så att det inte blir mer stökigt under veckorna när man jobbar) och
    b) HUR man tar sig över tröskeln för att hinna lite mer än så...
    så vore jag jättetacksam.
    Vårt arbetsrum ser hemskt ut. Försöker ta lite där varje dag. Men det är ett väldigt stort arbete. Samtidigt MÅSTE jag ju fixa detta för att trivas och få det mer lättstädat.
     
    a: det tråkiga är att det inte finns några genvägar.. det gäller snarare att hålla på rutiner rutiner och ännu mera rutiner. En bra ide kan också vara att införa förbud mot vissa saker - det underlättar väldigt mycket... Tex så har vi totalförbud mot att äta framför tv:n... vilket gör att vi slipper en massa stök o bök i vardagsrummet = mycket mindre att plocka undan!
    Och så har vi infört att 15 min före sängdags stängs allting av och man hjälps åt hela familjen att plocka undan och förberreda för morgondagen. ( ta undan disk, ta fram rena kläder, hänga upp handdukar, lägga smutskläder i tvätten, starta diskmaskin osv.. )

    b: städning är lika prioriterat som något annat du gör.... man får aldrig skjuta upp städning och plockning som något mindre viktigt... för det är det inte...  tv-program och datatid - DET kan skjutas upp... Det gäller tyvärr att inse att man är ganska lat och hellre slöar i soffan än tar tag i något som ska göras.  För tid FINNS det ju faktiskt.... eller hur?
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul
    fucktard skrev 2011-02-19 20:13:55 följande:
    Var kommer all skit ifrån? Jag förstår inte!

    Hittills har vi åkt till soptippen 4 gånger, med full bil.
    Vi har varit till second hand bortåt 10 gånger, med ett par kassar åt gången.
    Second hand har varit hem till mig och hämtat möbler.

    Idag har jag rensat kläder, och har slängt en tvättsäck (lite större än en sopsäck) full, samt fyllt en med kläder som ska skänkas bort. Det kommer bli mer allt eftersom jag tvättar undan, då jag inte gått igenom alla strumpor och underkläder för att kolla efter trasiga/omatchande/för små/för stora/urblekta.

    Vi har sålt en del på tradera.

    Ändå är det fullt.
    Totalt jävla fullt, på ren svenska.

    HUR kan man samla på sig så mycket skit när man inte ens levt ett kvarts sekel?!?!FörvånadSkrikandes
    För att vi lever i slit-och-släng-åldern.. med den lilla twisten att man idag inte slänger... man bara samlar på hög. man köper nytt köper nytt. man får i present, folk ger bort det dom inte längre vill ha, osv osv osv....  och man slänger inte bort något, man lägger det bara på hög....

    man blir lite hemmablind helt enkelt.  Själv kan jag tycka det är fantastiskt bekvämt att alltid ha garderoben full med rena och vikta kläder - men HUR MYCKET kläder man egentligen har det fattar man inte förrän man rensar garderoben... (rensade häromdagen och räknade att jag har 122 toppar, 50 par jeans, 22 bh:ar och 99 par trosor bland annat.... )

    står just nu och rensar 2-åringens byrå och har fyllt tre ( !!! ) pappkassar med urvuxna kläder och ändå är lådorna fortfarande proppfulla....
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul
    Fantasia78 skrev 2011-02-20 21:22:55 följande:
    Ja, visst har du rätt. (Tidigare har jag faktiskt medvetet låtit bli att hjälpa till, när hon var lite yngre och orkade mer, för att behovet av hemtjänst skulle bli tydligt. Då hade jag heller inte en chans att hjälpa henne så mycket, då mina barn var små och jag inte hade tillgång till bil. Då fick hon hemtjänst till slut.
    Men sedan avslutade hon det hela (hon ville inte ha hemtjänst; tyckte inte om att de kom hem till henne och "lade sig i".) Sedan har hon varit utan hemtjänst under cirka 3 år.
    Men nu har hon precis hamnat i ett läge där det var oundvikligt för henne att inte ha hemtjänst längre. Hon har gått med på att ta emot hemtjänst och redan det är ett stort steg i rätt riktning. Solig Nu blir det lite lättare. Glad Så nu jobbar jag på att hon ska få hjälp med tvätt och städning också, och inte bara med att slänga sopor.

    Men oavsett vilket, så behöver jag hitta knep för att ta tag i den stökighet som blivit i mitt eget hem, när jag hjälpt henne. Flera rum är ok, men jag har väldigt stökigt några rum där "allt" blivit inställd när man städat i andra delar av huset. Jag antar att det enda som hjälper är att inte ge upp, utan att fortsätta att städa, sortera, slänga, ge bort och kanske sälja.

    Men uppmuntrande tips för att nå dit skulle jag behöva... Hur når man fram till att få ett fint rum av ett totalt stökigt (med saker och papper i travar ovanpå skrivbord, och kartonger staplade längs med ena väggen...). Alltså, jag vet nog egentligen hur man gör... Men jag behöver knep och tips för att hitta fram till ett sätt att lyckas städa lite mer än att bara ösa båten.... (Hoppas att det framgick vad jag menade.) Drömmer

    Trots allt är det ju roligt att få det fint hemma. Jag får försöka se det så... Att jag får något att se fram emot när det så småningom blir fint igen... Små, små steg mot en förbättring. Jag KAN nå dit, jag vet det. Drömmer
    hmm.. jag kom och tänka på ett tips jag har tagit med mig i alla mina flyttar jag har gjort...

    börja med ett helt tomt rum:

    Ställ in möbel för möbel och känn efter vad du vill ha i rummet och vad det ska användas till. När du kommit en bit på väg stannar du upp och tänker efter och känner efter. Ställ absolut inte in någonting som inte har i rummet att göra. Inga undantag!

    Finns det saker och möbler över som ständigt flyttas runt och det kanske faktiskt rör sig om samma saker som bara byter plats vecka efter vecka - hitta ett förråd/magasin och få undan sakerna. det ska inte förvaras hemma helt enkelt.

    om du har så pass mycket saker att rummen mest är förråd och du inte vet vart du ska börja --- då är tipset att tänka stort.. det går inte att börja rensa en pärm i ett rum fullbelamrat med saker som kanske är mer akut än just den där pärmen.... Köp flyttkartonger och ös ner grejorna i och börja i den änden helt enkelt. Få en snygg stapel med kartonger och sortera istället ner i kartongen. Samla ihop alla lösa papper och ställ ner i tidskriftssamlare och i pärmar och ner i en kartong, tavlor och prydnadssaker i en kartong, böcker och kläder i en kartong,  osv..

    När ni väl fått igång plockandet och städandet så är det mycket enklare att börja rensa i själva kartongerna sen. Vissa kartonger kanske också faktiskt kan vänta tills ni renoverat klart. Skriv med penna utanpå kartongerna vad som kan vänta och vad som måste tas itu med på en gång.

    Skruva isär  möbler som inte ska användas eller som ska kastas och tas bort. Möbler som bara står uppställda riskerar oftast att få stå kvar vecka ut och vecka in just för att dom är "hela" så att säga... Det går lättare att flytta på grejorna om man skruvar isär och fäller ihop och staplar sakerna.

    och bestäm er också i förväg för en dag då ni åker på tippen, kör iväg saker till second hand och skänker bort grejor. Låt inte sakerna bara bli ståendes - FÅ IVÄG dom så fort som möjligt.
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...