Flickmamma skrev 2011-03-05 06:49:00 följande:
Vårt största problemområde är tvätten. Vi kan bara rtvätta i tvättstugan en gång i veckan och då blir det 6-8 maskiner tvätt beroende på om det är lakan eller inte och mängden smutsiga ytterkläder. Så var ska den smutsiga tvätten stå och var ska den rena tvätten stå innan vi hinner vika den? Jag blir galen på tvätt! Vi är 6 personer och har 2 småtjejer som gärna provar kläder stup i kvarten också så jag måste syna och hänga upp igen!
vi har sex barn och är bekant med tvättkaos och än värre är det när barnen hos oss kommer och går (dom bor inte hos oss allihopa) och ibland kommer jag på mig själv med att tvätta i princip ren tvätt, inte bra för ekonomin eller miljön och för att inte tala om hur slitna kläderna blir helt i onödan och all tid som går åt....
Jag har löst det som följande:
*dom stora barnen har egna tvättkorgar, enkelt för mig att bara hämta och sortera direkt in i tvättmaskinen
*kläder som används nån gång ibland tex en klänning, en kjol eller en kavaj, vädras och hängs in igen i garderoben. Behöver inte tvättas såvida den inte luktar svett eller är fläckig. Automatiskt mindre tvätt att hålla ordning på!
*myskläder, morgonrockar, kimonos, jeans man bara använder en stund och kläder man provar - sånt får plats på några krokar bakom sovrumsdörren. Behöver inte heller tvättas hela tiden. Gås igenom varannan vecka. Det som fortfarande är rent och inte har använts sedan sist åker in i garderoben igen.
* om vissa plagg bara har nån liten pyttefläck men är ren för övrigt kan man tvätta bort fläcken och låta plagget torka på ett element till dagen efter.
*plagg som bara känns ofräscha men som inte är smutsiga kan lätt sköljas upp i lite tvättmedel och ljummet vatten i handfatet, väldigt enkelt med tex ett barnplagg som hängt på en krok eller ett par stickade strumpbyxor man använt nån enstaka gång.
*plagg som är skrynkliga är inte automatiskt smutsiga...
det tog ett tag för familjen att inse det.. men nu minskar högen i tvättkorgen radikalt.
*skaffat ett system för byte av handdukar och lakan. Rent spontant behöver man givetvis inte byta alla 8 handdukar samtidigt i badrummet eller byta alla 8 sängars lakan samma dag - allt kan rimligen inte vara smutsigt samtidigt, det är helt enkelt omöjligt.
*skippa slöseriet! Man måste inte ta en ny handduk varje gång man duschar eller tvättar håret och alla i familjen behöver inte ha 3 handdukar vardera för att kunna duscha.
*skippa slöseriet 2 : att man byter kläder under dagen innebär inte automatiskt att alla kläder är smutsiga.
*ytterkläder tvättas här hemma inte varje vecka, barnen har andra jackor och tröjor att ha om något skulle vara smutsigt och behöva tvättas.
Med lite tankeverksamhet kan man få ner tvättberget rejält och det med bara små enkla knep.
Och som vi tjatat om här i tråden så gäller det att man tar tag i tvätthögen på en gång när det är färdigt. Finns det tid i tvättstugan kan du ju vika ihop ialla fall lakan och handdukar redan där och nyttja utrymmet . Är barnen tillräckligt stora kan dom vika sin egen tvätt och ta hand om den.