• Toppenloppan

Vi som har endometrios och gör IVF- nr 2

Hej!

Här samlas några av oss kämpande barnlösa som har endometrios och gör eller väntar på att göra IVF.

Vi delar med oss av våra erfarenheten kring biverkningar av den (oftast) extra långa nedregleringen och sedan delar vi även glädje, förhoppningar och oro under resten av IVF-processen.

Nya medlemmar är hjärtligt välkomna och vi lyssnar oxå GÄRNA på lyckade historier från er som trots endometrios idag har era efterlängtade barn.
    De mer pessimistiska historierna undanber vi oss, vi vet redan alltför mycket om vad barnlöshet innebär....och att inte allas sagor har ett lyckligt slut!

Länk till gamla trådar:

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m46930700.html

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m48972135.html

Här samlas de som blivit gravida:

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m49366292.html
    2010 ska jag lyckas leva i nuet!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-27 18:40
    NYA gravidtråden:

www.familjeliv.se/Forum-7-127/m58082346.html
  • Svar på tråden Vi som har endometrios och gör IVF- nr 2
  • TurkiskPeppar

Trinity: Kan de se på vul om man har någon endo i just bukhålan tror du? Kan det vara det som avgör antibiotika eller inte. Har så dålig koll...

• Trinity78
    TurkiskPeppar skrev 2010-03-07 13:30:33 följande:
    Trinity: Kan de se på vul om man har någon endo i just bukhålan tror du? Kan det vara det som avgör antibiotika eller inte. Har så dålig koll...
    Nja, man KAN se endocystor på VUL om de sitter på "rätt" plats och är tillräckligt stora, men till mig sa de att de ville att jag skulle ta det säkra före det osäkra och ge mig antibiotika vid ÄP.
    Reproductively challenged
  • TurkiskPeppar
    Trinity78 skrev 2010-03-07 13:33:39 följande:
    Nja, man KAN se endocystor på VUL om de sitter på "rätt" plats och är tillräckligt stora, men till mig sa de att de ville att jag skulle ta det säkra före det osäkra och ge mig antibiotika vid ÄP.
    Ok. Måste vara olika läkare som resonerar olika då. Än så länge känner jag mig inte infekterad, så jag får väl försöka släppa det här så länge jag mår bra
  • myslisa82
    Trinity78 skrev 2010-03-07 13:26:56 följande:
    Det har inte med tidigare operationer att göra. Vid äggplocket så gör man igenom slidväggen och "punkterar" äggstockarna, vilket kan öka risken för infektioner om man har endometrios i bukhålan.
    Okej, för till mej sa de att det var för att om man va opererad så va mynningarna till äggledarna så uttöjda så det va risk för infektion.

Men men, vi ska alla här klara oss utan infektioner=)

Sist jag gjorde ET så fick jag ont redan dagen efter o låg tre dagar med kramper, men om det va för att jag inte fick pencillin det vet jag ju inte! Man får ju hoppas att läkarna vet vad de gör=)
  • T e s s
    Gräddnosen skrev 2010-03-06 15:27:14 följande:
    Jag går också på RMC i Linköping och fick inte någon antibiotika vid mitt ÄP. Gjorde operation för endon i juli förra året och fick ingen antibiotika då heller. Konstigt att det ska vara så olika.Tess - jag gör mitt FET helt i naturlig cykel. Så inget spray och inga hormontabletter. Varför gör du stimulerat? Jomi - kan tyvärr inte hjälpa dig. Hade inte det minsta ont i äggstockarna vid min nedreglering. Tyckte att den perioden var helt ljuvlig eftersom jag slapp all smärta av endon. Värre var det dock med svettningarna
    Jag ska ta hormoner inför mitt FET pga av min grymma oregelbundna mens! Kan ju få ta ÄL-stickor i veckor innan jag träffar rätt så den är nog därför om jag inte missuppfattade fel!
    Hur gör de med dig da, ska du snart då ta sticker o se när ÄL är eller blir det efter din nästa mens som på mig!

Fy f-n, tror att jag åkt på vinterkräksjukan här, så dålig har jag nog aldrig varit! MIn man é o köper glass till mig nu{#lang_emotions_tongue_out}
  • Anna Lisa

Hej, allihopa. Nu lyckades jag komma in på internet efter några veckors datorproblem (jag väntar nu på en ny dator som jag beställt).

Mitt första IVF-försök misslyckades tyvärr, mensen kom 1 vecka innan jag skulle ta graviditetstestet.
    Men jag har 2 frysta embryon så det blir väl frysåterföring efter nästa mens. Blir skönt att slippa äggplock igen till nästa gång för det gjorde så ont i över en vecka, jag som hade hört att man kunde jobba dagen efter äggplock blev tvungen att sjukskriva mig 1 vecka, men hade behövt vara hemma några dagar till pga värken. Men som tur var så behövde jag bara jobba (jobbade gjorde jag inte, bara närvarade) en fredag och sedan vila lörd och sönd, annars hade jag varit tvungen att få läkarintyg på sjukskrivning. Skriver IVF-klinikerna ut sådant, ifall jag måste plocka ägg igen menar jag?

Nu får jag gå och vänta på nästa mens om cirka 3 veckor. Tråkigt.

Är embryorna vid frysåterföring sämre än nya "färska" embryon? Hur mkt sämre i sådana fall?

• TurkiskPeppar

Anna Lisa: Vad tråkigt att ni inte lyckades Håller tummar för att det ska gå bättre när ni får göra ert frys-försök. Kramar

Tess: Krya på dig!!

• T e s s
    Anna Lisa skrev 2010-03-07 20:25:57 följande:
    Hej, allihopa. Nu lyckades jag komma in på internet efter några veckors datorproblem (jag väntar nu på en ny dator som jag beställt).Mitt första IVF-försök misslyckades tyvärr, mensen kom 1 vecka innan jag skulle ta graviditetstestet. Men jag har 2 frysta embryon så det blir väl frysåterföring efter nästa mens. Blir skönt att slippa äggplock igen till nästa gång för det gjorde så ont i över en vecka, jag som hade hört att man kunde jobba dagen efter äggplock blev tvungen att sjukskriva mig 1 vecka, men hade behövt vara hemma några dagar till pga värken. Men som tur var så behövde jag bara jobba (jobbade gjorde jag inte, bara närvarade) en fredag och sedan vila lörd och sönd, annars hade jag varit tvungen att få läkarintyg på sjukskrivning. Skriver IVF-klinikerna ut sådant, ifall jag måste plocka ägg igen menar jag? Nu får jag gå och vänta på nästa mens om cirka 3 veckor. Tråkigt.Är embryorna vid frysåterföring sämre än nya "färska" embryon? Hur mkt sämre i sådana fall?
    Hej! Då ligger vi nästan lika! Fick ett minus nyss vid 1a IVF, ska nu invänta nästa mens för att få min lilla eskimo upptinad o instoppad{#lang_emotions_wink}.
    Beklagar att ni oxå fick minus!
    Man kan säkert få läkarintyg om man ber om det vid speciella fall så som vid ditt då du hade så ont efter ÄP! Själv så hade jag enormt ont oxå, var hemma 2dagar!
  • T e s s
    TurkiskPeppar skrev 2010-03-07 20:28:45 följande:
    Anna Lisa: Vad tråkigt att ni inte lyckades Håller tummar för att det ska gå bättre när ni får göra ert frys-försök. KramarTess: Krya på dig!!
    Tack så mycket, glass kan allt göra susen ibland{#lang_emotions_smile}
Svar på tråden Vi som har endometrios och gör IVF- nr 2