• Hurley

Till er som inte kan gå ner i vikt

Jag vet inte hur jag ska skriva det här för att inte låta dryg och få en massa påhopp men jag ska försöka =)

Jag har länge undrat hur man förblir väldigt tjock? Jag ser det runt omkring mig dagligen, hos vänner, släktingar, på jobbet och ute på stan. Människor som dras med massiv övervikt, vissa upp mot 100 kg. Det bantas till höger och vänster med olika metoder, pulver och soppor. En del genomgår till och med kirurgiska ingrepp (!) för att bli av med övervikten. Hur hamnar man där?

Jag har själv varit rätt knubbig. Jag vägde 86 kg till mina 160 cm efter mitt första barn. Under graviditeten struntade jag fullkomligt i vad jag åt och svällde som en ballong. När min son var född slutade jag att äta och gick ned 1,5 kg i veckan till jag nådde min målvikt på 55 kg. När jag skriver slutade att äta menar jag inte att jag drabbades av någon ätstörning utan jag åt typ keso och sallad till frukost, magert kött och grönsaker till lunch och middag. Åt inget socker, inga kolhydrater och drack ingen alkohol. Visst var jag hungrig som en varg vissa dagar men det dör man ju inte av. Det finns människor på vår jord som lever på mycket mindre om dagen än det jag åt under min viktminskning.

Det jag undrar är hur man kan ställa sig på vågen och se att man väger x antal kilo för mycket men trots det fortsätta äta massa skräp? Det är ju bland det enklaste i världen att gå ner i vikt. Alla vet hur man gör. Jag vet att det finns ett fåtal människor som har någon form av sjukdomsbild som gör att de inte kan gå ner men det är ytterst få. De flesta blir tjocka av det de stoppar i munnen.

Ni som har svårt att gå ner, vad händer om ni drar ned på maten och inte äter något onyttigt på låt oss säga ett halvår? Får ni ångest? Mår ni dåligt på något annat sätt som gör att ni måste överäta?

Hoppas jag inte trampar på alltför många tår med inlägget, det är isf inte min mening.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-25 12:23
    Oj vilken respons! Jag vill bara säga ett par saker.

Jag har fått frågan om jag är man eller kvinna??? Jag skriver om min graviditet och det borde ju vara en liten ledtråd =) Jag är kvinna, 33 år gammal och mamma till två pojkar.

Jag ser INTE ser på överviktiga!! Jag stirrar inte på överviktiga i badhuset (hur larvigt som helst att påstå det). Det är inte det inlägget handlar om! Var någonstans har jag sagt det? Visst, jag har fått en hel del elaka kommentarer här och det har runnit över och jag har svarat med något drygt. Det var inte min mening och om någon tagit illa vid sig ber jag om ursäkt. Min mamma är gravt överviktig och det är även min allra bästa vän i hela världen. Det jag var ute efter var att få veta hur man kan må så dåligt av att äta nyttig mat att man hellre drar på en massiv övervikt?

Jag har aldrig skrivit att den som väger 100 kg har övervikt. Det beror på hur lång man är och hur mycket muskler man har. Jag skrev att det finns människor som drar på en övervikt på 100 kg. Förstår ni skillnaden?

Nästan alla här inne är medicinska under. 98% av er som är kraftigt överviktiga äter sunt, syndar nästan aldrig och motionerar minst en timme om dagen.

Jag riktar inte detta till er som lider av sjukdomar eller äter medicin som gör att ni går upp och har svårt att gå ned.

Det är farligt att lida av fetma, det kan ingen säga något mot. Vidare tycker jag mig se en tendens som skrämmer mig. Nu menar jag inte alla så inget ramaskri nu men de flesta barn jag ser som är överviktiga har överviktiga föräldrar. Att tillåta sig själv bli och förbli tjock är en sak, det tar man som vuxen ansvar för själv men att låta sina barn bli det, det är vanvård.
  • Svar på tråden Till er som inte kan gå ner i vikt
  • onoff
    Darling1980 skrev 2010-02-25 00:00:27 följande:
    Men... du klarar det ju tydlige inte?Du jojobantar, och blir ännu en till statistiken på att jojobantare går upp igen. Alltså gör du ju någonting fel (Att bli gravid är ingen orsak att bli ohälsosamt överviktig). Så det känns märkligt att du säger till andra vad de bör och ska göra för att få det att fungera och bli bra- då du uppenbarligen inte har en susning. Men jag missuppfattade kanske någonting i ditt inlägg.
    JAAAA!!! DU MISSUPPFATTADE!!! Jag talar om folk som inte "kan" gå ner i vikt för att dom är "sjuka"

Jag vet HUR jag ska göra för att gå ner i vikt!!! Och jag vet att jag KAN gå ner i vikt!!! Jag kan förstå dessa tankar att det är svårt att gå ner i vikt, för jag själv har dom, och jag har själv undanflykter, för att jag är lat. För det krävs en del av den psykiska biten för att gå ner i vikt! Ibland träter motivationen, och då går jag upp i vikt, ibland finner jag motivationen och då går jag ner i vikt!!!
    Det jag menade var att man kan inte skylla övervikt (ja i dom flesta fall) på den fysiska biten, min ämnesomsättning funkar inte, bla bla bla... Klart den gör och skulle den mot förmodan INTE göra det, ja... det finns hjälp och få.. det finns mediciner!! det finns nyttig mat så slipper övervikten blir så stor. Det gäller bara att välja rätt saker att stoppa i munnen!!

Alla kan gå ner i vikt! Även jag! Det krävs bara motivation! Jag vet varför jag går ner i vikt och jag vet varför jag går upp i vikt!!
  • PennyD
    drever skrev 2010-02-25 00:12:50 följande:
    skulle inte bli särskilt förvånad om jag gick in på ts sida och det stog debattör .....jojojojojjo vi vet all vad e det för slags några. själv går jag inte ner trots mina tre siffriga 127 kg there i said it varsegod låt fördommarna hagla jag är beredd.  För min egna del sitter det i mat och ångest problematik som hängt med sen skolålderns härliga dagar i form av mobbing dagligen hur ful fet tjock osv jag är.  så får självförtroendet en rejäl törn som är mkt svår att reparera för mig ,    och det har tagit sif uttryck alltid i mat även om jag inte märkt det förens nu lika mkt som jag hatar den lika mkt vill jag ha den,   ångest på det osv sen snurrar man runt där i en cirkel av äckel njutnings ångest känslor....... antar att det bara ä'r att rycka upp sig?
  • Darling1980
    skulle inte bli särskilt förvånad om jag gick in på ts sida och det stog debattör .....jojojojojjo vi vet all vad e det för slags några. själv går jag inte ner trots mina tre siffriga 127 kg there i said it varsegod låt fördommarna hagla jag är beredd.  För min egna del sitter det i mat och ångest problematik som hängt med sen skolålderns härliga dagar i form av mobbing dagligen hur ful fet tjock osv jag är.  så får självförtroendet en rejäl törn som är mkt svår att reparera för mig ,    och det har tagit sif uttryck alltid i mat även om jag inte märkt det förens nu lika mkt som jag hatar den lika mkt vill jag ha den,   ångest på det osv sen snurrar man runt där i en cirkel av äckel njutnings ångest känslor....... antar att det bara ä'r att rycka upp sig?
    Märkliga är att ANDRA stör sig på hur DU ser ut. Din existens stör dem. Klkart många som blir överviktiga nästan fortsätter av ren protest.

Vem är det man ska skämmas inför, för skämmas ska man tydligen- för att man är lat, tjock, och tydligne för korkad att försåt den enkla matematiken >_<

Jag hoppas att du blir nöjd med vem du är- och om du vill bli smal, orkar ta itu med det. Men du har inget att skämmas för eller någon du ebhöver försvara dig mot gällande din vikt. Möjligen dig själv, om du vill något annat.
  • onoff
    Darling1980 skrev 2010-02-25 00:10:29 följande:
    En pulverdiet är ju en god "kickstart" för många, emn man kan ju inte hålla på med den i all evighet? Skapas inga nya, goda rutiner kring maten så går man ju upp då man slutar med pulvret?  Sen lär man förlora mer än bara fett under en sådan svält-diet.
    Nej de är de man inte gör... läs gärna länken jag skickade med, så har du fakta om metoden innan du "dömmer" ut den... och med cambridgemetoden då får du lära dig att äta rätt, om du vill...
  • singer
    Darling1980 skrev 2010-02-25 00:13:07 följande:
    Mmmm och det förklarar kanske även fenomenet med jojobantare. Medans andra verkar kunna äta enorma mängder med mat. Märkt detta hos många av mina vänner- de äter och äter och rör inte specillet mycke tpå sig men de håller sig "smala", även om de inte är vältränade.
    Sen tror jag att det har ( för kvinnor) MYCKET med hormoner att göra.
    När jag blir gravid så skenar vågen direkt iväg upp. Jag gick upp 25 kg båda gångerna. Innan vecka tolv hade jag lagt på mig 10 kilo UTAN att äta så mycket mer. Det är precis som att magen inte jobbar som den ska. Annars kan jag käka vad som helst och ligger stadigt på min. Så det har säkert med vad vi har får hormonuppsättning i kroppen.
    Likadant om jag äter p-piller= direkt 10 kg plus
  • Ungmamma83
    Darling1980 skrev 2010-02-25 00:05:38 följande:
    Varför då? När jag var 23 så åt jag kolhydrater och vägde helt normalt. Jag tror inte på att skippa en viss del av byggstenarna eller genvägar som pulverdieter, Lowcarb sticks och liknande. Kolhydrater behövs också. Sen kna jag tro att vissa rasar i vikt om de skippar det. Men jag kan inte se mig LEVA helt utan kolhydrater och alltså tänker jag inte skippa dem. :)
    för att gå ner i vikt...
  • onoff
    skulle inte bli särskilt förvånad om jag gick in på ts sida och det stog debattör .....jojojojojjo vi vet all vad e det för slags några. själv går jag inte ner trots mina tre siffriga 127 kg there i said it varsegod låt fördommarna hagla jag är beredd. För min egna del sitter det i mat och ångest problematik som hängt med sen skolålderns härliga dagar i form av mobbing dagligen hur ful fet tjock osv jag är. så får självförtroendet en rejäl törn som är mkt svår att reparera för mig ,  och det har tagit sif uttryck alltid i mat även om jag inte märkt det förens nu lika mkt som jag hatar den lika mkt vill jag ha den,  ångest på det osv sen snurrar man runt där i en cirkel av äckel njutnings ångest känslor....... antar att det bara ä'r att rycka upp sig?
    Det finns hjälp att få om man vill ha hjälp!
  • Darling1980
    onoff skrev 2010-02-25 00:15:36 följande:
    JAAAA!!! DU MISSUPPFATTADE!!! Jag talar om folk som inte "kan" gå ner i vikt för att dom är "sjuka" Jag vet HUR jag ska göra för att gå ner i vikt!!! Och jag vet att jag KAN gå ner i vikt!!! Jag kan förstå dessa tankar att det är svårt att gå ner i vikt, för jag själv har dom, och jag har själv undanflykter, för att jag är lat. För det krävs en del av den psykiska biten för att gå ner i vikt! Ibland träter motivationen, och då går jag upp i vikt, ibland finner jag motivationen och då går jag ner i vikt!!! Det jag menade var att man kan inte skylla övervikt (ja i dom flesta fall) på den fysiska biten, min ämnesomsättning funkar inte, bla bla bla... Klart den gör och skulle den mot förmodan INTE göra det, ja... det finns hjälp och få.. det finns mediciner!! det finns nyttig mat så slipper övervikten blir så stor. Det gäller bara att välja rätt saker att stoppa i munnen!! Alla kan gå ner i vikt! Även jag! Det krävs bara motivation! Jag vet varför jag går ner i vikt och jag vet varför jag går upp i vikt!!
    Men vi kan konstatera att det faktiskt ÄR svårare för vissa att hålla en normal vikt och samtidigt leva ett "normal liv" (där de inte behöver knapra pulver och "diet bars" hela livet.

Ni hoppas på tjockisa och kallar dem feta och att de är lata, fast ni är det även själva. Lite som "jag känner en mörkhyad därför kan jag inte bli anklagad för att vara rasist"

Är det i ett försök att "Upplysa" alla tjockisar där ute? :)
    Om det folk förmodligen ständigt prackar på dem.
  • Darling1980

Börjar likna en tråd som gör reklam för pulverdieter bara....oseriöst som fan.

• Darling1980
    onoff skrev 2010-02-25 00:19:34 följande:
    Det finns hjälp att få om man vill ha hjälp!
    Är hjälpen CAMBRIDGEMETODEN eller? :>
Svar på tråden Till er som inte kan gå ner i vikt