• susye

Bipolär/manodepressiv sjukdom, vi fortsätter i ytterligare en tråd 2

3 månader har snart gått igen.Tiden rusar fram

• Svar på tråden Bipolär/manodepressiv sjukdom, vi fortsätter i ytterligare en tråd 2
  • Maia

Nej. Jag kommer helt enkelt inte klara detta.

• MariaKsk88

Inte jag heller. Jag orkar inte mer. :( Önskar jag kunde hjälpa dig men jag mår lika pissdåligt själv.

• susye
    Maia skrev 2010-03-24 12:46:51 följande:
    Håller på att falla neråt igen. Självskade tankarna har börjat komma tillbaka. Känner mig stressad och pressad av framförallt FK. Vet inte hur jag ska klara detta. Måste förmodligen bryta med sambon också för han har gjort klart för mig att han inte klarar av ett till skov. Jag kan ju inte lova att jag inte blir riktigt dålig igen och då ser jag ingen anledning att fortsätta vara med honom. Det känns som att det bara är en tidsfråga.. Fick en rejäl ångest attack förut pga ett brev från FK och han tyckte jag skulle rycka upp mig och sa att han trodde jag inte skulle bli så här igen. Detta är ju en sjukdom som kan slå till när som helst. Det kan gå år emellan men det också ske nästa vecka, jag kan inte ge några garantier. Vet inte vad jag ska göra eller hur eller varför.
    gumman då vad jobbigt för dig. vad är det fk bråkar om då? nej det är ju så att vi inte kan veta när nästa skov uppstår men samtidigt kan jag delvis förstå att din sambo inte orkar hur mycket som helst. han är ju inget övermänniska. vi är ju som jag sagt tidigare inte så lätta att leva med heller alla gånger det är jag helt övertygad om. de anhöriga oroar sig nog mycket för när nästa skov ska komma, när vi ska skada oss själva igen etc etc. kan ni inte prova att vara särbos ett tag för att se hur det känns?
  • susye
    Evii skrev 2010-03-21 19:12:17 följande:
    Hello Jag e evi snart 20 år och har haft diagnosen bipolär typ 1 sen 2005.. är gravid med första barnet och mår för första gången på länge BRA! inga men och förutom jag mår BRA!!! Haha kändes skönt att säga det
    välkommen hit grattis till graviditeten o till att du mår så bra nu. men var beredd på att det kanske inte håller i sig för ofta mår man bättre under graviditeten men sen kommer skiten tillbaks igen. vill inte måla fan på väggen utan bara förbereda dig på att det kan bli så. ska givetvis hålla tummarna för att det inte blir så för dig. njut av graviditeten nu o ta det som det kommer isåfall
  • susye
    Maia skrev 2010-03-24 12:57:32 följande:
    Nej. Jag kommer helt enkelt inte klara detta.
    du fixar det, du är starkare än du tror. tänk bara på allt du har fixat hittills. sök hjälp igen så du får hjälp innan det går för långt. styrkekram
  • susye
    MariaKsk88 skrev 2010-03-24 13:48:03 följande:
    Inte jag heller. Jag orkar inte mer. :( Önskar jag kunde hjälpa dig men jag mår lika pissdåligt själv.
    vad jag har tänkt på dig o udnrat hur du har det. inget vidare förstår jag ju men kämpa på. du kommer att "vinna striden2 o få må bättre igen. du vet att jag finns i inboxen om du behöver. styrkekram
  • Maia

MariaKsk88; Varma kramar till dig.

Susye; Jo, jag vet att vi inte är lätta at leva med. Det är det som är grejen, jag förstår sambon till fullo och klandrar honom inte på något vis. Han är en underbar människa, bra pappa till sonen och har alltid varit jättego och kärleksfull mot mig. Jag respekterar honom fullt ut.
    Men jag kan inte riktigt planera framtiden som "vanliga" människor gör. Visst kan jag ha planer och önskningar men vetskapen om att jag ska få ett skov finns alltid där. Får jag ett skov så avslutar han förhållandet vilket gör att jag sätter på mig masken och trippar på tå för jag vill inte att han ska vara orolig. Det känns som att det kanske är lika bra att avsluta nu istället för att leva med den här ovissheten att det ändå kan ske när som helst.
    Jag älskar och respekterar honom och skulle aldrig klandra honom för att han inte orkar.
    Jag ska ta upp detta med min ssk på psyk på måndag och henne är jag alltid ärlig mot så hon har koll på mig.
    Brevet från FK var en så trivial grej; de kallade mig till möte för att lägga upp en handlingsplan ang. arbetsrehab. Dock fick jag panik när jag läste och kände direkt att nu vill de sparka ut mig på arbetsmarknaden direkt och jag klarar inte det.
    Ringde min ssk och hon sa att det skulle jag inte oroa mig för. Jag ska ringa hon jag ska ha möte med och avsäga mig det mötet för vi har redan en handlingsplan ang. att jag ska aktiveras. Har nu även fått ett PO så hon kanske kan hjälpa/stötta mig också.
  • Trultan

En liten fråga till er kunniga:
    Kan diagnosen vändas mot oss i en vårdnadsprocess?? *Orolig*

• Maia
    Trultan skrev 2010-03-24 19:35:19 följande:
    En liten fråga till er kunniga: Kan diagnosen vändas mot oss i en vårdnadsprocess?? *Orolig*
    Oj, trixig fråga. Det beror nog lite på hur dålig du blir och hur ofta. (kanske, jag vet ingenting om det här) Är din man inte villig att göra det bästa för barnen? Jag vet att om min sambo och jag skiljdes åt så skulle han ju aldrig förneka mig att träffa sonen hur det än skulle bestämmas ang. vårdnad. Även om han fick HELA vårdnaden så skulle jag inte motsätta mig det iom att jag vet att när jag mår bra/ok så skulle jag få träffa sonen när jag vill.
    Barnen ha ju rätt till båda föräldrarna.
  • MariaKsk88
    Maia skrev 2010-03-24 18:41:17 följande:
    Men jag kan inte riktigt planera framtiden som "vanliga" människor gör. Visst kan jag ha planer och önskningar men vetskapen om att jag ska få ett skov finns alltid där.
    Det är det värsta med sjukdomen. Man kan ALDRIG planera :( Jag vet inte vad jag ska göra av mitt liv.. kommer jag aldrig kunna plugga eller jobba? Ibland försöker jag få min sambo att göra slut med mig med flit, för jag tycker så synd honom.. det är väl inte ens för att vara snäll utan för att JAG har dåligt samvete. Men han sticker aldrig. Han säger att han älskar mig, att jag är världens finaste person, att jag har ändrat honom, gjort honom till en bra pappa osv. Visst borde jag skatta mig lycklig?! Ändå kan jag behandla honom som skit. Jag vill att han ska göra slut med mig och ta sonen med sig så jag slipper förstöra deras liv.

Jag har kommit in i en period där jag inte vill prata med folk.. jag var hos min läkare igår och sa i stort sett ingenting. Det hjälper inte :( Har mått så här i 10 år, har fått "hjälp" i 7.. gått i terapi som aldrig hjälp. Min son blir inte bättre för att jag pratar med andra (pratar istället med BUP som faktiskt KAN göra något), och jag blir inte bättre heller för det finns inget de kan göra. Jag vill bara glömma allt, sova halva dan o titta på TV resten av dan o stänga av allt, för så fort jag tänker på det, så fort jag pratar om hur min sjukdom har förstört hela mitt liv, hur min sons problem har förstört hela mitt liv, alla skuldkänslor jag har, hur avundsjuk jag är på min sambo som kan fortsätta sitt liv och uppnå sina drömmar.. då mår jag så jävla dåligt. :( Jag har jobbat arslet av mig sen grundskolan för att få bra betyg o bli psykolog, och nu kommer jag inte kunna det. ALLT i mitt liv handlar om min och min sons problem. Jag orkar inte mer. Inläggningar hjälper ju inte heller för det kommer ALLTID tillbaka. Jag har prövat en massa mediciner, de hjälper inte heller. Vad fan är det för fel på mig?! Nån vacker dag kommer jag ta livet av mig. Men inte idag, för jag vågar inte.
Svar på tråden Bipolär/manodepressiv sjukdom, vi fortsätter i ytterligare en tråd 2