• Sleepingbeuty

Hej alla från sleepy :-) ÄD 40+ tråd

Hej Alla.Startar en ny tråd och jag finns i min presentation också. Hur går det för er alla 40+ med era ÄD och behöver ni hjälp så hör av er.

Tänkte vi kunde hjälpa varandra en del här också.

Jag har en tråd också under läkemedel: www.familjeliv.se/Forum-7-130/m49621736.html

Har mkt erfranhet från ÄD i flera länder och har varit på FL i flera år nu.
    En del känner igen mig för många är jag ny.

Elaka inlägg anmäls!

Kramar Sleepy

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-15 10:16
    I min presentation kan ni läsa om reprocentralen, där vi kan hjälpa till.
  • Svar på tråden Hej alla från sleepy :-) ÄD 40+ tråd
  • villsågärna38
    Sleepingbeuty skrev 2010-12-15 17:44:54 följande:
    Man ska ALDRIG sänka sin östrogendos! Höjer man så måste man stå kvar på den. För när du minskar ditt östrogen så uppfattar hypofysen detta och signalerar ner att slemhinnan ska avlossas.Samma gäller progesteron.
    Håller tummar!
    Men är det inte jättestor risk att jag får en blödning nu då när jag missade två tabletter igår? Hjälp! Det var så klantigt. Var så himla trött bara och blir alltid rätt snurrig av hormonbehandlingarna också. Ringde Huddinge och de trodde inte att det skulle vara någon fara för mig att jag missat vid ett tillfälle men det finns naturligtvis inga garantier. Hoppas innerligt att det inte är någon fara.
  • Sleepingbeuty

Försök att inte oroa dig. För har inget hänt ännu så tror jag du klarar dig.

• The75

Hej
    Jag var hos läkaren igår och allt såg bra ut med fostret :0)
    Hon tittade även efter vart blödningen kunde komma ifrån men hon såg inget konkret däremot fick hon bort en massa gammal brun crionen och utrogest blä.
    Hon sa att det kunde vara så att moderkakan höll på att fästa men jag ska tillbaka till henne i början av jan så det känns bra.
    Håll nu tummarna att min Avatar väljer att stanna :0)

• mercedes68

Hejsan jag småblödde lite grann med bägge min graviditeter. Den ena blev en liten och den andra missed abort i v 13. Tror inte att det gör så mycket med lite brunt och lite när man torkar sig. jag tror att man kan blöda lite när man tar hormonmedicin. När rkoppen själv får dosera får man ecakt dos och det får man ju aldrig med externa hormoner. men det är vad jag tror. experten här är sleepy, hon är bäst

• villsågärna38
    The75 skrev 2010-12-17 05:47:21 följande:
    Hej
    Jag var hos läkaren igår och allt såg bra ut med fostret :0)
    Hon tittade även efter vart blödningen kunde komma ifrån men hon såg inget konkret däremot fick hon bort en massa gammal brun crionen och utrogest blä.
    Hon sa att det kunde vara så att moderkakan höll på att fästa men jag ska tillbaka till henne i början av jan så det känns bra.
    Håll nu tummarna att min Avatar väljer att stanna :0)
    Enligt vår läkare på Huddinge så är det vanligt att man blöder vid ÄD-graviditeter, mycket vanligare än vid "vanliga". Oftast är det helt ofarliga blödningar. Håller tummarna för dig Tea! Kram
  • Sleepingbeuty

Ja det är vanligare vid alla assisterade befruktningar..Håller tummar!!!

Ja östrogen blödningar är vanliga som mercedes skriver här ovan.

Kram på er!

• Piggelin31

Hej!! Vi är ett par som kämpat 6,5år.. Vi har provat IVF men adrig kommit till ET har fått ut massor med ägg många omogna men endel har blivit befruktade men alldels förmycket fragmentering... Vi har gått vidare till ÄD under tiden vi stod i kö så blev jag spontant gravid men slutade i MA V9 sen blivit gravid genom ÄD två gånger men slutat med ett MA v7 och missfall v5!! Vad kan detta bero på? De ska göra en missfallsutredning nu hur går det till och hur lång tid tar det?

Lycka till alla kämpare! ♥

• Caspianne

Piggelin: Maila [email protected] där Sleepy och några till med långerfarenhet är aktiva. Du får för en liten penning 2 mån hjälp och snabba svar på e-post från dem.

• villsågärna38

Hej Sleepy!

Om du är kvar!! Är gravid i v.6+2 och fick i måndags en blödning (rött blod, kom under hela dagen varje gång jag gick på toa). Det har lugnat ner sig sen dess och vi hoppas att den var ofarlig men jag har sen dess tagit en extra vaggis med progesteron, dock inte höjt mitt östrogen där jag tar plåster på redan hög dos. Måste jag fortsätta med 4 vaggisar nu per dygn tills jag trappar ut? Hörde av Isisisis som haft Leif Mattiesen som läkare att detta inte var någon fara rörande progesteron men att man däremot alltid måste behålla höjd östrogendos. Vad säger du?

KRam

• Sleepingbeuty
    villsågärna38 skrev 2011-04-07 18:12:49 följande:
    Hej Sleepy!

Om du är kvar!! Är gravid i v.6+2 och fick i måndags en blödning (rött blod, kom under hela dagen varje gång jag gick på toa). Det har lugnat ner sig sen dess och vi hoppas att den var ofarlig men jag har sen dess tagit en extra vaggis med progesteron, dock inte höjt mitt östrogen där jag tar plåster på redan hög dos. Måste jag fortsätta med 4 vaggisar nu per dygn tills jag trappar ut? Hörde av Isisisis som haft Leif Mattiesen som läkare att detta inte var någon fara rörande progesteron men att man däremot alltid måste behålla höjd östrogendos. Vad säger du?

KRam
    HejGlad. Jg är inte aktiv här så mkt längre, men som piggelin skriver ovan så kontakta oss där.
    Din östrogen dos ska du aldrig sänk då du kn få blödningar och din progesteron dos kan du aldrig överdosera, så stå kvar på den om det nu har lugnat ner sig. det är ditt östrogen som avgör hur mkt progesteron som din kropp ska ta upp. Så den dosen du ar är inte farlig. När du kommit lite längre och varit hos Gynekolog eller MVC så kan de säkert tala om för dig om du ska sämka progesteronet. men håll ut ett tag till just nu tills det lugnat ner sig. Lycka till. annars så vet du nu var vi finns.{#emotions_dlg.flower}
  • Vinterprinsessa

Hej! Nu kanske jag är ute på fel tråd men är det ngn som har erfarenhet av ÄD syskonförsök? Har en dotter på 8 månader genom ÄD och vill såå gärna ha ett syskon till henne.. Dessvärre har vi inga ägg i frysen som man annars kan använda men man bet kostn själv då, utan vi måste söka eft en egen donator för korsdonation isf.
    Är det ngn som gjort så eller har ni vänt er utomlands? Kostn?

• Pussesnuttan

Sleepingbeauty,
    Jag undrar lite vad du har för medicinsk utbildning? Är ju intressant att veta då du både ordinerar mediciner och ändrar det ansvariga läkare föreskrivet.
    Vilket ansvar tar du om någon får allvarliga komplikationer?

Svar på tråden Hej alla från sleepy :-) ÄD 40+ tråd