Inlägg från: villsågärna38 |Visa alla inlägg
  • villsågärna38

Hej alla från sleepy :-) ÄD 40+ tråd

Hej Sleepy!
    Jag ruvar fn på RD 8, fick tillbaka ett tvådagarsembryo förra onsdagen (Huddinge) och tar 2x2 progynon per dag och igår så glömde jag mina tabletter på kvällen Har fortfarande mens (dålig äggreserv men inte kommit i klimakteriet) och är inte nedreglerad utan synkade mig mot donatorn med p-piller istället så jag hoppas att jag har en egen östrogenproduktion också så att det inte borde vara superpanik av detta men man blir ju så himla rädd iaf. Vad tycker du att jag ska göra? Ska jag ta ett par tabletter extra idag? Jag tar ju även progesteron 3x400 mg per dag och har ingen blödning men blir ändå orolig att mina chanser är sumpade nu. Tacksam för råd! Kramar

• villsågärna38
    Sleepingbeuty skrev 2010-12-15 10:21:10 följande:
    Nej jag tycker inte du ska ta extra östrogen idag för att kompensera, för ökar du dosen så måste du stå på den. Varje liten minskning kan ge en spottblödning som du troligtvis haft.. Så låt det vara och glöm inte dina piller igen.Blöder du inte nu, så är det säkert helt ok! Håller tummar!
    Tack! Hade ingen aning om att man måste stå på den dosen om man ökar så bra att du berättade det. Har läst om andra här som tagit en tablett extra i perioder, är det farligt att göra så? Inte tillstymmelse till spotting här än så länge iaf. Hoppas att det är ok och att jag inte sabbat mina chanser. Måste väl ändå vara en fördel att jag inte är nedreglerad hoppas jag. Kram
  • villsågärna38
    Sleepingbeuty skrev 2010-12-15 17:44:54 följande:
    Man ska ALDRIG sänka sin östrogendos! Höjer man så måste man stå kvar på den. För när du minskar ditt östrogen så uppfattar hypofysen detta och signalerar ner att slemhinnan ska avlossas.Samma gäller progesteron.
    Håller tummar!
    Men är det inte jättestor risk att jag får en blödning nu då när jag missade två tabletter igår? Hjälp! Det var så klantigt. Var så himla trött bara och blir alltid rätt snurrig av hormonbehandlingarna också. Ringde Huddinge och de trodde inte att det skulle vara någon fara för mig att jag missat vid ett tillfälle men det finns naturligtvis inga garantier. Hoppas innerligt att det inte är någon fara.
  • villsågärna38
    The75 skrev 2010-12-17 05:47:21 följande:
    Hej
    Jag var hos läkaren igår och allt såg bra ut med fostret :0)
    Hon tittade även efter vart blödningen kunde komma ifrån men hon såg inget konkret däremot fick hon bort en massa gammal brun crionen och utrogest blä.
    Hon sa att det kunde vara så att moderkakan höll på att fästa men jag ska tillbaka till henne i början av jan så det känns bra.
    Håll nu tummarna att min Avatar väljer att stanna :0)
    Enligt vår läkare på Huddinge så är det vanligt att man blöder vid ÄD-graviditeter, mycket vanligare än vid "vanliga". Oftast är det helt ofarliga blödningar. Håller tummarna för dig Tea! Kram
  • villsågärna38

Hej Sleepy!

Om du är kvar!! Är gravid i v.6+2 och fick i måndags en blödning (rött blod, kom under hela dagen varje gång jag gick på toa). Det har lugnat ner sig sen dess och vi hoppas att den var ofarlig men jag har sen dess tagit en extra vaggis med progesteron, dock inte höjt mitt östrogen där jag tar plåster på redan hög dos. Måste jag fortsätta med 4 vaggisar nu per dygn tills jag trappar ut? Hörde av Isisisis som haft Leif Mattiesen som läkare att detta inte var någon fara rörande progesteron men att man däremot alltid måste behålla höjd östrogendos. Vad säger du?

KRam

Svar på tråden Hej alla från sleepy :-) ÄD 40+ tråd