• Sleepingbeuty

Hej alla från sleepy :-) ÄD 40+ tråd

Hej Alla.Startar en ny tråd och jag finns i min presentation också. Hur går det för er alla 40+ med era ÄD och behöver ni hjälp så hör av er.

Tänkte vi kunde hjälpa varandra en del här också.

Jag har en tråd också under läkemedel: www.familjeliv.se/Forum-7-130/m49621736.html

Har mkt erfranhet från ÄD i flera länder och har varit på FL i flera år nu.
    En del känner igen mig för många är jag ny.

Elaka inlägg anmäls!

Kramar Sleepy

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-15 10:16
    I min presentation kan ni läsa om reprocentralen, där vi kan hjälpa till.
  • Svar på tråden Hej alla från sleepy :-) ÄD 40+ tråd
  • Sleepingbeuty

Ok 2 mgX3. Nä jag tror du har vanliga östrogen blödningar.ELLER om du har varit nära livmodertappen som är känslig kanske, så kan man ju blöda från den.

Håller tummar på VUL. Kram på dig

• milla2010

Hej. Jag är ny på det här men fick tipset att vända mig hit, SleepingBeauty har koll på allt fick jag veta {#lang_emotions_smile} Fråga, vi ska göra en IVF i vår men om det inte skulle fungera (vilket vi antagligen vet i höst givet att jag får fram ett hyfsat antal ägg) så tänker jag att äggdonation kanske är ett bra andra alternativ och vill, i så fall, ha det alternativet i bakhuvudet redan nu för att inte bli deprimerad om IVF inte skulle gå vägen (lätt hänt...). Jag fyller 40 i vår dvs ingen evighet på mig att göra IVF.

Iaf, min fråga; var kan jag göra IVF givet att jag inte har en egen donator? Jag har läst lite om att det finns kliniker i Finland men är det bästa stället? Har du/ni något annat land ni skulle kunna rekommendera? Om Finland är bra (eller annat land såklart), vilken klinik/vilka kliniker skulle ni säga är bra? Jag har googlat en del men en hemsida säger ju egentligen inte så mycket. Tacksam för svar när ni har tid/möjlighet. //milla

• Sleepingbeuty

Hej Milla{#lang_emotions_flower}
    Det finns kliniker i hel a Europa och det jag har lärt mig genom åren är att INTE bara gå på hur deras hemsidor ser ut. Utan det som är bäst att gå på är hur kommunikationen fungerar.Svarar dom snabbt när du har frågor om din ÄD.
    Man måste hitta "sin" klinik som passar enbäst och det är så individuellt vad man känner känns rätt.Det finns många kliniker som är bra mkt billigare än AVA klinikerna och minst lika bra eller bättre t o m.
    Så det de flesta gör är att man skriver sin fertilitetshistoria till flera kliniker och inväntar svaren på väntetid och priserna, så tar man sen och sorterar.
    Många åker till AVA klinikerna och du som är snart 40 år har ju så klart finland som kanske bästa val,om du är ute efter nordisk utseende. Annars så finns det bra kliniker i Lettland,Riga.Tjeckien,Polen,Estland,Kreta,Grekland och spanien.
    Även på Island finns det en,De som du hört om är nog EGV i Riga,AVA klinikerna som finns i Tammerfors,Åbo,Riga,Lissabon och i ett nytt land som jag just nu inte kommer ihåg.Elite i estland,Irema i Spanien,reprofit i Tjeckien,Lifkliniken på Kreta. det finns många många mer, men det är bara du som kan välja.En klinik ska vara duktiga på att odla ägg,ha en bra embryolog och skickliga läkare för insättning av embryon.
    Så börja googla och skicka samma formulär till de kliniker du hittar och invänta svar redan nu,Just för att sånt tar tid och att du har ett alternativ OM du slulle misslyckas med din IVF: det finns också en mängd prover du bör ta.En utredning.men det kan jag inte ta här. Du kan läsa min presentation.
    Sen är det många tjejer här som kan också.det fins en ÄD tråd för de som gör det utomlands. Lycka till.{#lang_emotions_smile}

• förväntan68

Hej sleepy, fick svar av kliniken idag att vi kör på och inväntar VUL på fredag. Det får bli visande för hur det ska bli. Kanske det är en mogen och fin slemhinna. Man vet ju aldrig. Men gissa det är inte så smart.
    Har sökt men inte hittat nått om östrogenblödning, vad är det? slemhinnorna blir ju sköra eftersom jag tagit Zoladex, det känner jag. Allt blir till slut bara ett virr varr av hormoner, kram

• Sleepingbeuty

Jo det står som biverkningar eller under behandlingar att man kan få östrogenblödningar eller spottings av östrogenbehandling.Min gyn påtalar detta ofta också.

• inkan70

Hej Sleepy,

Vad bra att du är aktiv här igen och förhoppningsvis kan ge mig lite råd.

Jag gjorde en äggdonation i mitten av dec blev gravid men fuíck dessvärre misfall förra veckan. Har tidigare känt mig väldigt outredd och tänkte nu passa på att en gång för alla kolla upp vad felet är. Jag och min man har varit ett par i 14 år, har aldrig skyddat mig o heller aldrig varit gravid.

Våren 08 kontaktade jag RMC i Malmö direkt och fick börja med IVF i nov 08.
    Det enda som gjodes var dom vanligta infektionsproverna ett VUL där det konstaterades 1 cysta på höger äggledare och sperma prov.
    Cystan skulle sugas ut i första försöket, spermaprover var sådär men ändå ok.
    Jag vid 18 års ålder haft klamydia som jag tror ev kan vara problem.
    Alltså inga direkta blodprov på mig, ingen kontroll av passage i äggledare osv.

Vi gjorde 3 IVF under loppet av 6 mån, knappt några ägg och ingen befruktning på äggen. Jag försökte få en diagnos det dom menade var att jag var gammal och har dåliga ägg..

Så nu innan nästa äggdonation vill jag passa på att ta reda på var felet är, skall träffa en gyn på fredag och har även ett besök inbokat 10 mars.

Min cysta kommer tillbaka hela tiden och enligt Riga vid ÄD så var speerman ok.

Vad tycker du jag skall be dom göra nu vid mina besök, vilka prover skall jag ta och vad kan dom göra med cystan?

Kramar Inkan

• Sleepingbeuty

Läs min presentation Inkan.

• milla2010

Tack snälla Sleepy för information! Jag hör av mig om det kör ihop sig och jag behöver mer hjälp {#lang_emotions_dreamer} //milla

• inkan70

Hej Sleepy,
    Jag har tidigare läst din presentation och skrivit ett mail till reprocentralen, men fick då svar att jag skulle betala pengar för att få svar.
    Trodde att du med den här länken ville hjälpa till på FL eller vad är tanken??
    Ledsen men jag blir lite förvirrad..
    Inkan

• Sleepingbeuty

Inkan...har inboxat mitt meddelande för att det var så långt så det gick inte att få in här.Försök att förstå också att jag har inte den tiden att vara för utförlig här också.Min tid räcker inte till och vi är fler som jobbar hårt på det andra stället.
    Jag/vi kan svara lite lätt här och mer utförligt och djupgående på det andra.

Svar på tråden Hej alla från sleepy :-) ÄD 40+ tråd