• Sleepingbeuty

Hej alla från sleepy :-) ÄD 40+ tråd

Hej Alla.Startar en ny tråd och jag finns i min presentation också. Hur går det för er alla 40+ med era ÄD och behöver ni hjälp så hör av er.

Tänkte vi kunde hjälpa varandra en del här också.

Jag har en tråd också under läkemedel: www.familjeliv.se/Forum-7-130/m49621736.html

Har mkt erfranhet från ÄD i flera länder och har varit på FL i flera år nu.
    En del känner igen mig för många är jag ny.

Elaka inlägg anmäls!

Kramar Sleepy

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-15 10:16
    I min presentation kan ni läsa om reprocentralen, där vi kan hjälpa till.
  • Svar på tråden Hej alla från sleepy :-) ÄD 40+ tråd
  • Sleepingbeuty

Ja kanske det Inkan. Får se vad jag hinner. Får jag en förfrågan så.....

• callimero

Håller med Inkan, önskar det skrevs mer och fick uppmärksamhet. Speciellt precis som du skrev Sleepingbeuty om hur vi 40+ bemöts av svenska kliniker. Är själv rejält tilltufsad. Man känner sig som en paria när ålderssiffran stigit för mycket, ingen som vill ta i en eller ens ids titta på övriga faktorer än "gamla ägg". Vi började med ivf pga manlig faktor och nu flera år senare har jag vant mig vid synen på mig själv som hopplöst infertil.

• Sleepingbeuty
    callimero skrev 2010-12-10 10:22:16 följande:
    Håller med Inkan, önskar det skrevs mer och fick uppmärksamhet. Speciellt precis som du skrev Sleepingbeuty om hur vi 40+ bemöts av svenska kliniker. Är själv rejält tilltufsad. Man känner sig som en paria när ålderssiffran stigit för mycket, ingen som vill ta i en eller ens ids titta på övriga faktorer än "gamla ägg". Vi började med ivf pga manlig faktor och nu flera år senare har jag vant mig vid synen på mig själv som hopplöst infert
    Ja det är otroligt!! Man skäms för vad sveriges högsta sjukvårdsbeslutfattare beslutar. de har säkert egna barn och är under 40 år deras fruar.
    Känner till sååå många som gjort upp till 20 försök ink misslyckade IVF.er, även det utomlands. Att inga reproduktions immunologiska utredningar görs.Koagulationsfaktorer, autoimmunitet o.s.v o.s.v.
    Då kanske de hade lyckats om de fått rätt behandling. Vi ligger lång efter än USA och England och andra länder.
    vet om läkare som VILL hjälpa till, men FÅR inte.
    Och att de inte ens kan skriva ut mediciner utan högkostnad.
    Svenska kvinnor hamnar i den "grå" fertilitetsmarkanden utomlands.
    Gör försök på försök för deras vinstintresse.
    Inte ens gör man mer noggranna spermietester i sverige, utan oftast swim up test.
    Hårda ägg kan vara chanslösa trots assisted hatching t.e.x.
    Jag sa till en etiker en gång: " hur ser du på att svenska kvinnor åker till Indien och tar en surrogatkvinna med donerade ägg OCH spermier i sin desperation, och vet inte egnetligen vad de ger sig in på". HAn blev bara tyst! Jag frågade om han hade barn.- Jo det har jag.  - Ja, då förstår jag varför du sitter här och säger att svenska kvinnor borde vara mindre desperata!! detta var på ett semianrium med många fertilitetsläkare. Läkarna nickade medstämmande. Jag hejar på er alla!!!
  • Lilla Fia 65
    Sleepingbeuty skrev 2010-12-09 20:33:38 följande:
    Ja kanske det Inkan. Får se vad jag hinner. Får jag en förfrågan så.....
    Hej Sleepy! Ett annat alternativ är en mindre bok eller debattartikel. Då styr man ju över utrymmet själv vilket man inte gör när en journalist skriver en artikel (det är  ju svårt att komma ifrån att journalisten vill ha sin egen vinkling på arttikeln).

Vill man inte skriva själv eller har svårt att uttrycka sig i tex en debattartikel så kan man kanske anlita någon skribent/journalist som skriver. Du har så mycket vettigt att säga
  • callimero

Bra replik där Sleepy!

Jag frågade också klinikchefen på Sophiahemmet om han själv hade barn efter att han för femtioelfte gången suttit och mässat om hur oooerhört många försök vi gjort och hur jobbigt det måste vara. Det hade han, såklart. Detta efter att jag precis fyllt 43 och därmed passerat deras åldersgräns. Jag anser valet när det är nog borde ligga hos kvinnan. Självklart efter att de uttalat sig om hur prognosen ser ut. Alternativet att inte få fortsätta försöka är oerhört mycket jobbigare. Då återstår bara att söka sig utomlands för ännu högre summor.

När vi fick konstaterad manlig faktor sattes genast ivf/ICSI in. Att utreda mannen vidare var det inte tal om. Första efter 6 försök lyckades jag tjata mig till kromosomtest. Immunologiska faktorer är enligt dom "inte vetenskapligt evidensbaserat" vilket är svaret man får på de flesta frågor kring miljön  livmodern, blodcirkulation, spermiernas påverkan osv. Min känsla är att det råder ett totalt ointresse att ta reda på mer då man som kvinna passerat bäst-före-datum. Och detta är ju oerhört angeläget även om man går vidare till ÄD vilket oftast är standardrådet då de vill bli av med en som ivf-patient. Självklart ger det bättre och nya chanser men det känns skakigt och vilset att kasta sig in i den djungeln utan kunnig uppbackning och utredning här hemma.

• skye67

Jag har lyckats hitta en underbar gynläkare som hjälper mig, men det blev utanför mitt eget landsting. Dom som jobbar inom mitt eget är nog dom elakaste och de med minst empati jag någonsin har pratat med.

Läs gärna min presentation.

• Sleepingbeuty

Bra att ni berättar. Jag känner en journalist...får se hur jag gör.Men skriv mer vinklingar och ev så kanske jag skriver en debattartikel och skickar in. men jag tycker den här diskussionen är viktig!! Kram på er!

• callimero

Bra timing med Nobelpriset....

Min sambo jobbar på Posten och har flertalet gånger frågat om bruttolöneavdrag vilket de nekat då det inte var han som var "sjuk". Detta är alltså något som det aldrig funnits något hinder för att göra avdrag för hos alla arbetsgivare då ofrivillig barnlöshet enligt WHO och Skatteverket klassas som sjukdom. Så, de betalar alltså inte en ivf utan har äntligen gått med på att göra bruttolöneavdrag. Inte en dag för sent!

• callimero

Sorry om jag lät bitter Drömmer. Ska be mannen höra efter om det även gäller ÄD vilket det inte borde föreligga något hinder för tycker jag.

Bra att ett så stort företag som Posten går ut med att det är ok då det säkert kan underlätta för flera att få igenom hos sina arbetsgivare!

Svar på tråden Hej alla från sleepy :-) ÄD 40+ tråd