callimero skrev 2010-12-10 10:22:16 följande:
Håller med Inkan, önskar det skrevs mer och fick uppmärksamhet. Speciellt precis som du skrev Sleepingbeuty om hur vi 40+ bemöts av svenska kliniker. Är själv rejält tilltufsad. Man känner sig som en paria när ålderssiffran stigit för mycket, ingen som vill ta i en eller ens ids titta på övriga faktorer än "gamla ägg". Vi började med ivf pga manlig faktor och nu flera år senare har jag vant mig vid synen på mig själv som hopplöst infert
Ja det är otroligt!! Man skäms för vad sveriges högsta sjukvårdsbeslutfattare beslutar. de har säkert egna barn och är under 40 år deras fruar.
Känner till sååå många som gjort upp till 20 försök ink misslyckade
IVF.er, även det utomlands. Att inga reproduktions immunologiska utredningar görs.Koagulationsfaktorer, autoimmunitet o.s.v o.s.v.
Då kanske de hade lyckats om de fått rätt behandling. Vi ligger lång efter än USA och England och andra länder.
vet om läkare som VILL hjälpa till, men FÅR inte.
Och att de inte ens kan skriva ut mediciner utan högkostnad.
Svenska kvinnor hamnar i den "grå" fertilitetsmarkanden utomlands.
Gör försök på försök för deras vinstintresse.
Inte ens gör man mer noggranna spermietester i sverige, utan oftast swim up test.
Hårda ägg kan vara chanslösa trots assisted hatching t.e.x.
Jag sa till en etiker en gång: " hur ser du på att svenska kvinnor åker till Indien och tar en surrogatkvinna med donerade ägg OCH spermier i sin desperation, och vet inte egnetligen vad de ger sig in på". HAn blev bara tyst! Jag frågade om han hade barn.- Jo det har jag. - Ja, då förstår jag varför du sitter här och säger att svenska kvinnor borde vara mindre desperata!! detta var på ett semianrium med många fertilitetsläkare. Läkarna nickade medstämmande. Jag hejar på er alla!!!