• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Mjölkallergitråden - bebisar

Här samlas vi föräldrar till spädbarn med mjölkallergi för att ställa frågor om mjölkfri kost vid amning, ersättning, välling, gröt, kalcium, symptom och provtagningar.

Komjölksproteinallergi innebör att man reagerar med en allergisk reaktion mot ett eller flera proteiner i komjölken. Samtidig allergi mot get- och fårmjölk är mycket vanlig. Vid allergi mot mjölk ska man hålla en strikt mjölkfri diet. Laktosfritt är inte mjölkfritt!

Svar på de vanligaste frågorna finns här:
    www.mjolkfri.com Fakta, Dietist-hjälp, recept mm
    www.growingpeople.se Information om mjölkallergi, mjölkfri kost
    www.allergisidan.com Information och personlig berättelse
    www.celiaki.se Svenska Celiakiförbundet
    Ingredienslexikon och översättningskort för resan
    www.allergimat.com Recept för mjölkallergiker m.fl.
    www.gilbertson.nu/kokbok/ Nicklas Kokbok Recept för mjölk-och sojaallergiker.
    www.tasteline.com Fler recept
    www.meadjohnson.nu Recept på välling mm på Nutramigen
    www.mjolkframjandet.se/start Mjölkfrämjandet. Kalciumbehov mm.
    www.karolinska.se Fakta om mjölkallergi, kostråd.

Recept på vällingar:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43681.html
    Recept på barngröt:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43684.html
    Blå Myrans mjölkfria bloggar om mjölkallergi, och recept på mat, fika och barngrötar mm:
    www.familjeliv.se/hem/bla_myran/blogg.php
    K Kavat blandade blogg om mjölkproteinallergi, ersättningar, hur mycket kalcium mm: www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b103288.html
    Amuletts blogg med tips på bl.a mat vid mjölkallergi
     www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b113859.html

Mjölkistråden - barn & vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    Äggallergi-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html

Recepttråd för mjölkproteinallergiker del 2 www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39689357.html
    Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Matrecept tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36477506.html

Info från barnallergisektionen angående mjölkallergi- står bla.a vid sen reaktion då ska provocering räcka för diagnos.www.barnallergisektionen.se/stenciler_nya06/d7_komjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 20:00
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 21:03
    Miralicias blogg med tips, recept och fakta: utanallt.blogspot.com
    Mjölkbeteckningar: utanallt.blogspot.com/2010/03/innehallsforteckningsguide-mjolkprotein.html
    Istället för mjölk: utanallt.blogspot.com/2010/08/istallet-for-mjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-04 18:15
    FASS om hur man fastställer en allergi främst genom uteslutning och provocering www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 18:45
    Hur man fastställer en allergi, enligt FASS, genom uteslutning och provocering: www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&userType=2&docType=95&docTitle=Allergier+och+%C3%B6verk%C3%A4nslighet

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-01 13:16
    Artikel om att det är extremt ovanligt med laktosintolerans bland bebisar och att det i så fall kan bero på annan sjukdom som t.ex celiaki. www.lakartidningen.se/07engine.php
  • Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar
  • susieQ

Efter att ha varit på vårdcentralen nu på morgonen så ska vi i eftermiddag upp till barnkliniken för att ta prover på O. Läkaren på vårdcentralen sa att de skulle testa för mjölkprotein och "lite andra saker".
    Det blir nog bra, men är det inte så att det inte alltid visar på proverna? För varför skulle jag annars hållt på med att utesluta och provocera i 1 ½ månad?

Ja, jag vet inte. Det var en bättre läkare än förra gången, men samtidigt kunde han kanske inte så mycket. Ville att han skulle förskriva Nutramigen. Det vissat han inte vad det var,men kollade snabbt upp det och skrev ut. Men på Apoteket visade det sig att han skrivit ut 1 burk på recept så det kostade ju ändå samma som om jag gått dit och handlat utan hans inblandning...

men, det händer i alla fall nånting. Är det nåt särskilt som ni tycker att jag ska försöka ta upp när vi åker till barnkliniken?

• Amulett
    susieQ skrev 2010-04-07 10:09:34 följande:
    Efter att ha varit på vårdcentralen nu på morgonen så ska vi i eftermiddag upp till barnkliniken för att ta prover på O. Läkaren på vårdcentralen sa att de skulle testa för mjölkprotein och "lite andra saker". Det blir nog bra, men är det inte så att det inte alltid visar på proverna? För varför skulle jag annars hållt på med att utesluta och provocera i 1 ½ månad? Ja, jag vet inte. Det var en bättre läkare än förra gången, men samtidigt kunde han kanske inte så mycket. Ville att han skulle förskriva Nutramigen. Det vissat han inte vad det var,men kollade snabbt upp det och skrev ut. Men på Apoteket visade det sig att han skrivit ut 1 burk på recept så det kostade ju ändå samma som om jag gått dit och handlat utan hans inblandning... men, det händer i alla fall nånting. Är det nåt särskilt som ni tycker att jag ska försöka ta upp när vi åker till barnkliniken?
    Uteslutning är säkrare än proverna, så det är ju bra att du har ett resultat från det med dig när du kommer till barnmottagningen. Så slipper du åka därifrån med ett "åk hem och uteslut och provocera ...". Nu VET du svaret på den frågan, så kan ni hoppa direkt till det då.
    Det är ändå bra att göra proverna, för då får du lite mätbara referenser att titta på sedan när det gått en tid (månader till år) och det är dags att testa på nytt. Då börjar man ofta med prover för att se om värdena har gått ned. Har de gått ned tillräckligt kan man få provocera, för att se om allergin gått bort, annars så slipper du utsätta honom/henne för det.
    Om O accepterar Nutran - be att få utskrivet en rejäl mängd, men många uttag. Du kan få "hur många burkar som helst" (upp till läkaren)/uttag. Mängden ska vanligtvis räcka i 1-2 månader.

Jag har bara fått testa mjölk+ägg+allmän IgE-screening på blodproven (och bara mjölk och ägg på pricktest). Har bett om att få testa lite mer, t.ex fisk, havre och soja, men inte fått det. Så det kan ju vara bra att be om - att få testa många saker om du misstänker eller oroar dig för flera allergier. Den allmänna IgE-screeningen visar egentligen bara på att det finns IgE-antikroppar och om det gör det så måste man in till mottagningen igen och ta nya prover för olika ämnen för att se vilka som skapat antikropparna.

Be att få komma till en dietist så snart som möjligt. Jätteskönt med den kontakten tyckte jag. Hon räknade på näringsintag (spännande - tycker lite synd om "icke-allergiska föräldrar" som inte får veta sånt ), diskuterar reaktioner, hjälper med tips och recept och stöttar när det är dags att provocera. För vår del är det också hon som skriver ut livsmedelsanvisningarna på mjölkersättningar och om man vill testa en annan sort av något skäl så diskuterar vi först med henne.
  • zaralisa

Hej!

Är det någon som vet om man kan använda sempers mjölkfria milda välling att göra gröt av? Vi får inte tag i gröten och grabben tål inte de andra fabrikaternas gröt. Han har inte fyllt 6 mån än så vi vill inte ge honom välling men den sempers milda välling innehåller ju bara ris, olja och vitaminer.  
  • Amulett
    zaralisa skrev 2010-04-07 14:19:11 följande:
    Hej! Är det någon som vet om man kan använda sempers mjölkfria milda välling att göra gröt av? Vi får inte tag i gröten och grabben tål inte de andra fabrikaternas gröt. Han har inte fyllt 6 mån än så vi vill inte ge honom välling men den sempers milda välling innehåller ju bara ris, olja och vitaminer.  
    Har du jämfört t.ex mängden rismjöl mellan gröten och vällingen? Så att inte "vällinggröten" blir för "tjock" för honom så att riset gör honom förstoppad. Beror ju också på hur nära 6 månaders gränsen han är ... skulle inte testa med något sådant på en 4 månaders, men om han är nära halvåret och van vid mat så varför inte prova om det inte finns någon annan utväg, välling är ju typ flytande gröt?
    Du kan kanske reda vällingen med t.ex maizena majs så att den blir tjockare?

Utan att veta gissar jag att de sätter 6 månader på välling-paket för att de ska räknas in i "bonusprogram" mm, om jag fattat rätt får man inte ha med mat för barn under 6 månader i sådant eftersom det skulle kunna uppmana till att man ska sluta amma.
  • zaralisa

Tack för svaret Amulett! 

Jag kan tyvärr inte jämföra innehållet då jag inte har något grötpaket kvar och gröten är slut i hela stan. Vår son är snart ett halvår så jag kanske ska göra någon halvflytande variant. 
    Är det någon som har ett grötpaket från Semper som kan tala om vad den innehåller?Sempers kundtjänst har tyvärr inte öppet mer idag.
    /Lisa
  • Suri

Är det någon som vet något om mjölkallergi och feber?
    Jag började ge min ettåring mjölk lite försiktigt när han var ett år (vi har båda varit helt mjölkfria sedan han var ett halvår). Han fick ingen reaktion så vi har fortsatt. Nu efter 6 månader börjar jag fundera lite på hans återkommande febertoppar. Han har hög feber (40) ca varannan-var tredje vecka som varar 5-10 timmar.
    Nu när vi var på BVC idag så har han inte gått upp något alls i vikt. Han ligger kvar på samma vikt som han hade när han var 10 månader. Han är 18 mån (han har inte ökat i vikt på 8 månader... ) . Han har vuxit på längden, men är en liten klen sticka. Han har nästan alltid löst/kletigt bajs. Aldrig "korvar"...
    På vår barnläkares hemsida står att mjölkallergi kan ge återkommande feber (På BVC sa de att det absolut INTE är allergi, så jag behöver inte oroa mig) Men hur kan det ge feber? Någon som vet?

I alla fall så får han återigen helt mjölkfri kost nu (oavsett vad de säger på BVC) jag känner mig som en puckomorsa som gett honom mjölk...
    Han testade positivt på ett pricktest när han var 7 månader.

• susieQ
    Amulett skrev 2010-04-07 12:59:06 följande:
    Uteslutning är säkrare än proverna, så det är ju bra att du har ett resultat från det med dig när du kommer till barnmottagningen. Så slipper du åka därifrån med ett "åk hem och uteslut och provocera ...". Nu VET du svaret på den frågan, så kan ni hoppa direkt till det då.Det är ändå bra att göra proverna, för då får du lite mätbara referenser att titta på sedan när det gått en tid (månader till år) och det är dags att testa på nytt. Då börjar man ofta med prover för att se om värdena har gått ned. Har de gått ned tillräckligt kan man få provocera, för att se om allergin gått bort, annars så slipper du utsätta honom/henne för det.Om O accepterar Nutran - be att få utskrivet en rejäl mängd, men många uttag. Du kan få "hur många burkar som helst" (upp till läkaren)/uttag. Mängden ska vanligtvis räcka i 1-2 månader.Jag har bara fått testa mjölk+ägg+allmän IgE-screening på blodproven (och bara mjölk och ägg på pricktest). Har bett om att få testa lite mer, t.ex fisk, havre och soja, men inte fått det. Så det kan ju vara bra att be om - att få testa många saker om du misstänker eller oroar dig för flera allergier. Den allmänna IgE-screeningen visar egentligen bara på att det finns IgE-antikroppar och om det gör det så måste man in till mottagningen igen och ta nya prover för olika ämnen för att se vilka som skapat antikropparna.Be att få komma till en dietist så snart som möjligt. Jätteskönt med den kontakten tyckte jag. Hon räknade på näringsintag (spännande - tycker lite synd om "icke-allergiska föräldrar" som inte får veta sånt ), diskuterar reaktioner, hjälper med tips och recept och stöttar när det är dags att provocera. För vår del är det också hon som skriver ut livsmedelsanvisningarna på mjölkersättningar och om man vill testa en annan sort av något skäl så diskuterar vi först med henne.
    Tack så mycket för ditt svar! Det har på många sätt varit en väldigt konstig dag...
    Var ju som sagt på VC på morgonen,fick Nutramigen utskrivet som jag omedelbart testade och dom om min förvåning när grabben åt 50 ml! Var så glad och kände att nu är vi på gång. 5 minuter senare så börjar det blossa upp röda utslag på honom, precis som det gjorde när vi provocerade med mjölk...

I alla fall så var vi på barnkliniken på eftermiddagen och tog prover. De testar för mjölk + 5 andra födoämnen, vilka vet jag inte då sköterskan inte kunde se det på sin dator. Hon var dock väldigt bra att prata med och sa det att det är ganska ovanligt att mjölk visar sig på blodprovet och att uteslutning och provokation som vi gjort borde räcka för diagnos. Men som hon sa, det är ändå bra att proverna tas och sen så testar vi ju för lite andra grejor också.

Så kom vi hem, och jag blandar till lite mer Nutramigen. Lilleman äter ca 50 ml även denna gång och det känns så bra att han verkar acceptera smaken. Håller koll på honom sen, och jajjemänn. efter 5 minuter så kommer det utslag igen. Mannen fick kolla så att jag var säker på att jag inte inbillar mig, men han såg dem också...

Så, jag vet inte, men jag tolkar det som att han reagerar på mjölkproteinet som finns kvar i Nutramigenen. Vad sjutton ska jag göra nu? Vem ringer man? Jag känner att det börjar bli dags att träffa någon som kan det här med allergier...
  • Amulett
    susieQ skrev 2010-04-07 20:34:18 följande:
    Tack så mycket för ditt svar! Det har på många sätt varit en väldigt konstig dag...Var ju som sagt på VC på morgonen,fick Nutramigen utskrivet som jag omedelbart testade och dom om min förvåning när grabben åt 50 ml! Var så glad och kände att nu är vi på gång. 5 minuter senare så börjar det blossa upp röda utslag på honom, precis som det gjorde när vi provocerade med mjölk...I alla fall så var vi på barnkliniken på eftermiddagen och tog prover. De testar för mjölk + 5 andra födoämnen, vilka vet jag inte då sköterskan inte kunde se det på sin dator. Hon var dock väldigt bra att prata med och sa det att det är ganska ovanligt att mjölk visar sig på blodprovet och att uteslutning och provokation som vi gjort borde räcka för diagnos. Men som hon sa, det är ändå bra att proverna tas och sen så testar vi ju för lite andra grejor också. Så kom vi hem, och jag blandar till lite mer Nutramigen. Lilleman äter ca 50 ml även denna gång och det känns så bra att han verkar acceptera smaken. Håller koll på honom sen, och jajjemänn. efter 5 minuter så kommer det utslag igen. Mannen fick kolla så att jag var säker på att jag inte inbillar mig, men han såg dem också...Så, jag vet inte, men jag tolkar det som att han reagerar på mjölkproteinet som finns kvar i Nutramigenen. Vad sjutton ska jag göra nu? Vem ringer man? Jag känner att det börjar bli dags att träffa någon som kan det här med allergier...
    Inte helt ovanligt att de faktiskt reagerar på den lilla mängd sönderslaget protein som finns i Nutran. Det kan vara värt att testa Profylac istället. Den ena är baserat på vassle, den andra på kasein - och jag lyckas alltid blanda ihop dem ... Var bor du? Det kanske finns nån i närheten som har en burk Profylac du kan få att testa med? (Jag kanske???)

Reagerade han på samma sätt nu som när han fick "mjölkig ersättning"?
  • Kavat
    Suri skrev 2010-04-07 18:50:08 följande:
    Är det någon som vet något om mjölkallergi och feber? Jag började ge min ettåring mjölk lite försiktigt när han var ett år (vi har båda varit helt mjölkfria sedan han var ett halvår). Han fick ingen reaktion så vi har fortsatt. Nu efter 6 månader börjar jag fundera lite på hans återkommande febertoppar. Han har hög feber (40) ca varannan-var tredje vecka som varar 5-10 timmar. Nu när vi var på BVC idag så har han inte gått upp något alls i vikt. Han ligger kvar på samma vikt som han hade när han var 10 månader. Han är 18 mån (han har inte ökat i vikt på 8 månader... ) . Han har vuxit på längden, men är en liten klen sticka. Han har nästan alltid löst/kletigt bajs. Aldrig "korvar"... På vår barnläkares hemsida står att mjölkallergi kan ge återkommande feber (På BVC sa de att det absolut INTE är allergi, så jag behöver inte oroa mig) Men hur kan det ge feber? Någon som vet? I alla fall så får han återigen helt mjölkfri kost nu (oavsett vad de säger på BVC) jag känner mig som en puckomorsa som gett honom mjölk... Han testade positivt på ett pricktest när han var 7 månader.
    Ingen erfarenhet men har hört om barn som får feber av sin allergi.  Har han dessutom stannat i vikt och är kass i magen så tycker jag det låter helt rätt att testa att utesluta och sedan provocera och se om det gör någon skillnad.
  • susieQ

Jag bor i Kalmar

Han har egentligen aldrig fått ersättning innan, så det har han inte reagerat på. Hans första reaktioner kom på barngröt. Reaktionen mot nutran nu var dock precis likadan som hans reaktion när jag provocerat med "ren" mjölk.
    Ja, det har verkligen varit en händelserik dag ur allergisynpunkt. Men skönt att det börjar röra på sig åtminstone.

Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar