Amulett skrev 2010-04-07 12:59:06 följande:
Uteslutning är säkrare än proverna, så det är ju bra att du har ett resultat från det med dig när du kommer till barnmottagningen. Så slipper du åka därifrån med ett "åk hem och uteslut och provocera ...". Nu VET du svaret på den frågan, så kan ni hoppa direkt till det då.Det är ändå bra att göra proverna, för då får du lite mätbara referenser att titta på sedan när det gått en tid (månader till år) och det är dags att testa på nytt. Då börjar man ofta med prover för att se om värdena har gått ned. Har de gått ned tillräckligt kan man få provocera, för att se om allergin gått bort, annars så slipper du utsätta honom/henne för
det.Om O accepterar Nutran - be att få utskrivet en rejäl mängd, men många uttag. Du kan få "hur många burkar som helst" (upp till läkaren)/uttag. Mängden ska vanligtvis räcka i 1-2 månader.Jag har bara fått testa mjölk+ägg+allmän IgE-screening på blodproven (och bara mjölk och ägg på pricktest). Har bett om att få testa lite mer, t.ex fisk, havre och soja, men inte fått det. Så det kan ju vara bra att be om - att få testa många saker om du misstänker eller oroar dig för flera allergier. Den allmänna IgE-screeningen visar egentligen bara på att det finns IgE-antikroppar och om det gör det så måste man in till mottagningen igen och ta nya prover för olika ämnen för att se vilka som skapat
antikropparna.Be att få komma till en dietist så snart som möjligt. Jätteskönt med den kontakten tyckte jag. Hon räknade på näringsintag (spännande - tycker lite synd om "icke-allergiska föräldrar" som inte får veta sånt ), diskuterar reaktioner, hjälper med tips och recept och stöttar när det är dags att provocera. För vår del är det också hon som skriver ut livsmedelsanvisningarna på mjölkersättningar och om man vill testa en annan sort av något skäl så diskuterar vi först med henne.
Tack så mycket för ditt svar! Det har på många sätt varit en väldigt konstig dag...
Var ju som sagt på VC på morgonen,fick Nutramigen utskrivet som jag omedelbart testade och dom om min förvåning när grabben åt 50 ml! Var så glad och kände att nu är vi på gång. 5 minuter senare så börjar det blossa upp röda utslag på honom, precis som det gjorde när vi provocerade med mjölk...
I alla fall så var vi på barnkliniken på eftermiddagen och tog prover. De testar för mjölk + 5 andra födoämnen, vilka vet jag inte då sköterskan inte kunde se det på sin dator. Hon var dock väldigt bra att prata med och sa det att det är ganska ovanligt att mjölk visar sig på blodprovet och att uteslutning och provokation som vi gjort borde räcka för diagnos. Men som hon sa, det är ändå bra att proverna tas och sen så testar vi ju för lite andra grejor också.
Så kom vi hem, och jag blandar till lite mer Nutramigen. Lilleman äter ca 50 ml även denna gång och det känns så bra att han verkar acceptera smaken. Håller koll på honom sen, och jajjemänn. efter 5 minuter så kommer det utslag igen. Mannen fick kolla så att jag var säker på att jag inte inbillar mig, men han såg dem också...
Så, jag vet inte, men jag tolkar det som att han reagerar på mjölkproteinet som finns kvar i Nutramigenen. Vad sjutton ska jag göra nu? Vem ringer man? Jag känner att det börjar bli dags att träffa någon som kan det här med allergier...