• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Mjölkallergitråden - bebisar

Här samlas vi föräldrar till spädbarn med mjölkallergi för att ställa frågor om mjölkfri kost vid amning, ersättning, välling, gröt, kalcium, symptom och provtagningar.

Komjölksproteinallergi innebör att man reagerar med en allergisk reaktion mot ett eller flera proteiner i komjölken. Samtidig allergi mot get- och fårmjölk är mycket vanlig. Vid allergi mot mjölk ska man hålla en strikt mjölkfri diet. Laktosfritt är inte mjölkfritt!

Svar på de vanligaste frågorna finns här:
    www.mjolkfri.com Fakta, Dietist-hjälp, recept mm
    www.growingpeople.se Information om mjölkallergi, mjölkfri kost
    www.allergisidan.com Information och personlig berättelse
    www.celiaki.se Svenska Celiakiförbundet
    Ingredienslexikon och översättningskort för resan
    www.allergimat.com Recept för mjölkallergiker m.fl.
    www.gilbertson.nu/kokbok/ Nicklas Kokbok Recept för mjölk-och sojaallergiker.
    www.tasteline.com Fler recept
    www.meadjohnson.nu Recept på välling mm på Nutramigen
    www.mjolkframjandet.se/start Mjölkfrämjandet. Kalciumbehov mm.
    www.karolinska.se Fakta om mjölkallergi, kostråd.

Recept på vällingar:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43681.html
    Recept på barngröt:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43684.html
    Blå Myrans mjölkfria bloggar om mjölkallergi, och recept på mat, fika och barngrötar mm:
    www.familjeliv.se/hem/bla_myran/blogg.php
    K Kavat blandade blogg om mjölkproteinallergi, ersättningar, hur mycket kalcium mm: www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b103288.html
    Amuletts blogg med tips på bl.a mat vid mjölkallergi
     www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b113859.html

Mjölkistråden - barn & vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    Äggallergi-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html

Recepttråd för mjölkproteinallergiker del 2 www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39689357.html
    Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Matrecept tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36477506.html

Info från barnallergisektionen angående mjölkallergi- står bla.a vid sen reaktion då ska provocering räcka för diagnos.www.barnallergisektionen.se/stenciler_nya06/d7_komjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 20:00
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 21:03
    Miralicias blogg med tips, recept och fakta: utanallt.blogspot.com
    Mjölkbeteckningar: utanallt.blogspot.com/2010/03/innehallsforteckningsguide-mjolkprotein.html
    Istället för mjölk: utanallt.blogspot.com/2010/08/istallet-for-mjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-04 18:15
    FASS om hur man fastställer en allergi främst genom uteslutning och provocering www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 18:45
    Hur man fastställer en allergi, enligt FASS, genom uteslutning och provocering: www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&userType=2&docType=95&docTitle=Allergier+och+%C3%B6verk%C3%A4nslighet

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-01 13:16
    Artikel om att det är extremt ovanligt med laktosintolerans bland bebisar och att det i så fall kan bero på annan sjukdom som t.ex celiaki. www.lakartidningen.se/07engine.php
  • Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar
  • kvinna79

Hur gör ni andra för att få nutrat att smaka bättre när bäbin har svårt att acceptera smaken?

• AmandaBrun
    kvinna79 skrev 2010-03-31 21:57:24 följande:
    Hur gör ni andra för att få nutrat att smaka bättre när bäbin har svårt att acceptera smaken?
    Man kan ha i lite socker.
  • EL I
    beroende på vad ditt barn har för symtom så kan man även blanda med gamla ersättningen (om hon/han ätit sådan innan) och sedan fasa ut den efter ett tag.
  • lightfish
    Nu var min kille så stor att det var svårt som sjutton att maskera smaken... Gick inte ens med chokladpuddingspulver...(tips från dietisten). Men är du desperat: Ekströms chokladpuddingspulver är mjölkproteinfritt .
  • Sofie 82
    Miralicia skrev 2010-03-31 17:03:41 följande:
    Hydrolyserade ersättningar (dvs "mjölkfria") kostar från runt 200:-/burk och uppåt, men när du får det utskrivet på livsmedelsanvisning så betalar du 120:-/uttag, dvs du betalar 120:-/gång som du hämtar ut med anvisning på apoteket oavsett om det är 1,2,6,8 eller 12 burkar/uttag
    Tack för ditt svar! Då kan jag lugna nerverna lite {#lang_emotions_wink}
  • scs

I morse gjorde jag en miss, jag smakade på dotterns välling för att kolla att den var lagom varm innan hon fick den. Den innehåller ju mjölk och jag ska äta helt mjölkfritt i 10 dagar för att se om sonens problem beror på mjölken. Har detta sabbat allt nu? Det var knappt en klunk utan bara precis så lite så jag kände hur varm den var, åh vad arg jag blir på mig själv som inte tänkte på det! Vad tror ni, kommer detta att påverka honom och måste jag börja räkna om dagarna från början nu för att ha 10 helt mjölkfria dagar?

• Lalalong

Håller på att bli tokig och tycker inte jag får någon hjälp direkt!

Alva har ätit Nutramigen sen en månad tillbaka ungefär. Blev mycket bättre snabbt, men aldrig helt bra.
    Det sista som hängde i riktigt ordentligt var eksemen.
    Fick någon lite starkare kortisonsalva att smörja henne med. Eksemen försvann på 3 dagar. Slutade smörja, efter 2 dagar kom de tillbaka! Smörjde igen i 3 dagar och nu efter 3 dagar är eksemen tillbaka.
    Sen 1,5 vecka tillbaka bajsar hon vatten igen. Det är som att byta kissblöja, men det är bajsgult och luktar bajs. Det är emellanåt slemmigt också.
    Hennes allmäntillstånd är att hon är ett ganska gnälligt och missnöjt barn. Sover mycket, men inte så djupt.

Har försökt få gehör hos BVC, men de menar att det finns ju inget mer att göra än att ge henne mjölkfritt. Det finns inget annat att ta bort i detta läge eftersom hon får ju ersättning och inget annat.
    Hon har tagit sig bra alltid, jag tror det är mest det de går på.

Idag var vi på kontroll. 2,5 månad är hon nu.
    Hade vuxit 0 cm (är 55 lång) och gått upp 90 gram (Väger 4290 g) på drygt 2 veckor.
    BVC sköterskan sa samma igen, det finns ju inte mycket att göra, mer än att väga henne igen efter helgen. Så jag ska väga henne på tisdag.
    Visst, barn växer ju olika och det är klart att hon kanske är på en liten platå nu, men det känns inte bra!!
    Har försökt gå om BVC och ringer till barnmottagningen på sjukhuset direkt för att få råd, men det går inte att komma fram Nog många som vill komma åt dem så här innan långhelg.
    Jag vet inte vad jag vill ha sagt med att skriva här heller... är bara så frustrerad... Vill att mitt barn ska må bra!

Klara 060504, Alva 100117
  • Kavat
    Lalalong skrev 2010-04-01 15:10:42 följande:
    Håller på att bli tokig och tycker inte jag får någon hjälp direkt! Alva har ätit Nutramigen sen en månad tillbaka ungefär. Blev mycket bättre snabbt, men aldrig helt bra. Det sista som hängde i riktigt ordentligt var eksemen. Fick någon lite starkare kortisonsalva att smörja henne med. Eksemen försvann på 3 dagar. Slutade smörja, efter 2 dagar kom de tillbaka! Smörjde igen i 3 dagar och nu efter 3 dagar är eksemen tillbaka. Sen 1,5 vecka tillbaka bajsar hon vatten igen. Det är som att byta kissblöja, men det är bajsgult och luktar bajs. Det är emellanåt slemmigt också. Hennes allmäntillstånd är att hon är ett ganska gnälligt och missnöjt barn. Sover mycket, men inte så djupt. Har försökt få gehör hos BVC, men de menar att det finns ju inget mer att göra än att ge henne mjölkfritt. Det finns inget annat att ta bort i detta läge eftersom hon får ju ersättning och inget annat. Hon har tagit sig bra alltid, jag tror det är mest det de går på. Idag var vi på kontroll. 2,5 månad är hon nu. Hade vuxit 0 cm (är 55 lång) och gått upp 90 gram (Väger 4290 g) på drygt 2 veckor. BVC sköterskan sa samma igen, det finns ju inte mycket att göra, mer än att väga henne igen efter helgen. Så jag ska väga henne på tisdag. Visst, barn växer ju olika och det är klart att hon kanske är på en liten platå nu, men det känns inte bra!! Har försökt gå om BVC och ringer till barnmottagningen på sjukhuset direkt för att få råd, men det går inte att komma fram Nog många som vill komma åt dem så här innan långhelg. Jag vet inte vad jag vill ha sagt med att skriva här heller... är bara så frustrerad... Vill att mitt barn ska må bra!
    Har ni testat Profylac eller Neocate?
    Det låter onekligen som att det är något mer. Funderar även på äggallergi? Äter ni mycket ägg, det brukar ju bli mer till påsk. Man kan reagera luftburet på ägg, bara en tanke, även om det kanske är troligast att hon inte tål Nutramigen.
    Nutra är som jag tror du reedan vet mjölkfritt, men det är gjort av mjölk. Så att det finns bebisar som är jätte känsliga mot mjölk reagerar på det.
    Testa Profylac är mitt råd och funkar inte det heller så är det Neocate som gäller. Egentligen kanske Neocate direkt, men de brukar tyvärr inte vilja skriva ut det om man inte har testat två olika mjölkersättningar gjorda av både vassle och kasein. Och i ert fall verkar de ju inte vilja hjälpa alls... Eller är det okunnighet från deras sida? Stå på dig! Köp en burk och se hur det går?
  • JohannaL

hejsan har fått utskriven pepticate för att kunna göra bra mjölkfriväling, nån som har erfarenhet av den och tips och trix kring välling och den? tjejen e 20 mån..

Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar