susieQ skrev 2010-04-01 18:13:34 följande:
Mjölkallergiska sonen har precis en reaktion på något med utslag och gnällighet. Vi har varit mjölkfria i fyra veckor nu (jag ammar) bortsett från provocering med mjölk i lördags som gav tydlig reaktion. fr o m måndag har O bara fått havregrynsgröt med päronpure samt lite matolja i. utom idag, då fick han lite lite Sinlac vid lunch. Jag har misstänkt ett tag att O regerar på nåt mer än mjölk och har misstänkt majs då han gallskrikit efter att ha ätit det. men det har han ju inte ätit nu (bortsett från maltodextrin i sinlacen, men det måste varaså minimal m'ngd att det är försumbart...) annars så har jag bakat lite de senaste dagarna (och således även ätit ) kakor med ägg i. Kan det vara boven? ahh...jag blir tokig! vill så gärna att mitt älskade barn ska få må bra snart...
susieQ skrev 2010-04-01 18:19:20 följande:
Sojasläktingen i sinlacen?
Kombinationen mjölkallergi & sojaalelrgi är ganska vanlig kombination, mellan 30-50% av mjölkallergiska bebisar & småbarn utvecklar även allergi mot soja och en hel del av de med sojaallergi reagerar även på de olika baljväxtbaserade tillsatserna:
E410 fruktkärnmjöl/johannesbrödsmjöl/carob (som det finns mycket av i sinlac)
E412 guarkärnmjöl
E413 drgant/tragakant
E414 gummi arabicum/accaciagummi
E417 tarakärnmjöl
Dessa finns som du ser ovan under flera olika beteckningar för samma sak och deklareras ibland med enbart e-nummer och ibland med någon av de andra beteckningarna för samma sak och de kan finnas i så gott som allting som på något sätt är processat.
Även soja kan dölja sig i en hel del produkter i form av mjöl (tex McD hamburgerbröd), hydrolyserat vegetabiliskt protein, sojaolja (texMcD ketchup för att nämna en sak som jag kommer på lite snabbt dsom det finns i), sojalecitin kan finnas i det mesta även om de flesta sojaallergiker klarar det när det ingår som delingrediens i färdiga produkter, men väldigt känsliga kan reagera ändå.
Jag tror i varje fall betydligt mer på att det är soja som är orsak till reaktion än majs, för det är betydligt mer ovanligt. Men även ägg skulle kunna vara troligt då kombinationen mjölk och ägg också är väldigt vanlig, liksom kombinationen mjölk, ägg & soja. Men ägg är inte fullt så dolt i olika produkter som soja och baljväxttillsatser är.