Inlägg från: Lalalong |Visa alla inlägg
  • Lalalong

Mjölkallergitråden - bebisar

Hej på er!
    Hoppas det är OK att ställa lite frågor här...

Har en flicka på 5 veckor (äter bara ersättning) som är missnöjd för det mesta. Hon kan skrika länge länge, och krånglar sig då väldigt mycket. Oro i hela kroppen lixom. Vi har gett henne Minifom, men det blev bara värre. Vi ger henne nu Sempers magdroppar, och det har blivit lite lite bättre. Ibland när hon äter så tar hon flaskan, suger några tag släpper sen och skriiiiiker, och börjar om. Så håller hon på till flaskan är slut...
    De senaste dagarna har hon börjat basja vatten! Vi byter uppemot 10 bajsblöjor om dagen och det ser bara ut som hon kissat, men att det är bajsfärgat. Och det luktar bebisbajs. Hon kräker också, men inga jättejätte mängder... bara ofta!

Min man var på BVC i går, det var läkankontroll också och vi tog upp detta för jag blir lite orolig över mjölkallergi. Men hon hade gått upp 140 gram på en vecka så de trodde inte alls det.
    De tyckte det var lite bekymmersamt att hon var så pass lös trots att hon äter ersättning, men eftersom hon kissar (kissade på skötbordet där ) så är hon inte uttorkad så då var det inget att bry sig om.

Är det verkligen så enkelt att man kan säga att eftersom hon går upp normalt är det inte mjölkallergi?
    Vad har ni för erfarenheter kring detta?

Klara 060504, Alva 100117
  • Lalalong
    Kavat skrev 2010-02-23 20:07:20 följande:
    Hej! Ååå, vad jag blir arg när jag hör vad du skriver. Tyvärr är BVC ibland helt inkompetenta när det gäller allergier. Det enda de går på är sina kurvor och om barnet går upp i vikt. Enligt dem hade min son inga allergier. Men när jag äntligen fick tummen ur att gå direkt till barnmottagningen så visade det sig att han vara allergisk mot mjölk, ägg, soja, vete och havre... Så med tanke på din beskrivning så hade jag gått och köpt en burk mjölkfri modersmjölkersättning på Apoteket och testat själv och sett om du märker någon förändring. Nutramigen är ofta lite stoppande medans Profylac är lite lösande, så i ert fall kanske Nutramigen är att föredra?! Det finns även andra sorter som smakar bättre, Althera är en sådan som är likvärdig med Nutramigen. Burkarna kostar ungefär 200:- så det är dyrt och egentligen så bör ni ge i 2 veckor för att mjölkproteinet ska ha försvunnit ur henne, men så fort ni märker en skillnad så ring och kräv ett recept på det. Då kostar 2 månaders ersättning 120:- så det är en stor skillnad om man får det på recept. Andra alternativet är att ringa direkt till en barnmottagning och be dem om hjälp istället. Men ofta behöver man ändå köpa första burken själv.
    Tack för ditt svar!
    Men jösses... vad sa BVC sen då när du kunde visa på att han visst var allergisk??
    Okej, Ja... jag får göra det!
    Hur länge räcker en burk om barnet äter ca 120 ml 6 ggr om dagen?
  • Lalalong
    Blå Flygare skrev 2010-02-23 21:48:52 följande:
    De kan gå upp fint i vikt trots mjölkallergi, min dotter gjorde det. Min son hade ungefär samma symtom som ditt barn, och i hans fall var det fisk o ägg. Finns visst fiskolja i viss ersättning, men jag vet inte så mycket om det eftersom jag ammar.
    Tack för svar! Vi börjar med mjölk och ser vad som händer...

Sen jag skrev mitt första inlägg för drygt 2 timmar sen så har vi bytt 4 bajsblöjor med vattenbajs och Alva har skrikit i 1,5 timme av dessa två.
    Jag tror jag blir tokig snart
  • Lalalong
    Icis86 skrev 2010-02-24 09:08:20 följande:
    Hej ! Min som har gått upp hela tiden och ganska mycket dessutom, men han hade ALLA symtom som fanns när det gäller allergi. Lita på dig själv tycker jag, känner du att något är fel så begär pricktest m.m (fast det kan ibland inte visa något) testa med mjökfri kost tycker jag.
    Tack!

Idag jag ska jag köpa en burk Nutra på apoteket. Men hur gör man med övergången? Kan det funka att byta rakt av eller måste man blanda Nan och Nutra?
    Eftersom den är så pass dyr utan recept så vill man ju inte slösa alldeles för mycket på den för ska man blanda ut den med NAN som det är mjölk i så är ju den tiden man blandar egentligen helt bortkastad i perspektivet av att man ska testa mjölkfritt...
  • Lalalong
    Pokergirl skrev 2010-02-24 11:17:39 följande:
    Om barnet accepterar Nutran direkt så skulle jag inte blanda i Nan. Men ibland kan barnet vägra Nutran initialt och då kan man blanda ut den med lite Nan för att det ska smaka som vanligt. Vår dotter accepterade dock Nutran direkt, hoppas det går lika bra för er!
    Ja, då hoppas jag lilltrollet är okej med det direkt!
    Tack för svar
  • Lalalong

Det gick bra faktiskt!
    Först blev hon lite arg, men fortsatte ändå äta... och andra gången hon fick så protesterade hon inte alls.
    Jätteskönt!
    Nu håller vi tummarna för att detta hjälper!!

• Lalalong

Hur snabbt är det egentligen möjligt att märka förbättring med mjölkfritt??

På bara 24 timmar har Alva slutat bajsa vatten och har inte kolik-skrikit en bråkdel så mycket som hon gjorde innan Nutran!
    Dessutom har, vad vi trott varit väldigt mycket hormonplitor, bleknat en hel del och lixom börjat torka in....

Men verkar det så snabbt?? Eller är det lite placebo-effekt? Tillfällighet att hon blivt bättre samtidigt som vi bytte..? 

• Lalalong
    Pokergirl skrev 2010-02-25 09:47:17 följande:
    Cornelia reagerade också positivt direkt hon gick över till Nutra. Det var som natt och dag, från skriknätter till att kunna sova lugnt och skönt, kramperna i magen försvann och hon hade inte längre panik när hon skulle bajsa. Däremot tog det några veckor innan torrfläckarna var borta. Hoppas det håller i sig för er!
    Tack!!
    Det känns helt fantastiskt, men man vågar ju knappt tro det...
    Vi har sagt till varandra hela morgonen (jag och min man alltså)... "Guud vilken skillnad... men vi ska nog inte ropa hej".

Men jag konstaterade nyss att det är så här jag minns det från när Klara var liten. Barnet är vaket lite, äter lite, ler och jollrar lite, barnet somnar och sover en stund och sen börjar det om. Det är SÅ det var!! Inte mat och skrik och mat och skrik och en pyttestund sömn och sen mat och skrik igen!
    lillasysteryster skrev 2010-02-25 09:47:25 följande:
    Klart det inte är en tillfällighet!
    Haha... nä, det är väl inte det!! Men det är som natt och dag och man kan ju inte riktigt tro det är sant! Att det var så "enkelt".
    Nu ska vi bara övertala en läkare att skriva ett recept också!
  • Lalalong
    Kavat skrev 2010-02-25 09:57:02 följande:
    Vad skönt! Låter klockrent som att ni hittat "felet". Hormonplitor ja, den har man ju hört förr. Skönt för er och henne, det är bara att stå på sig. Onekligen mår hon mycket bättre på mjölkfritt då alla symptom blivit bättre/försvunnit, så stå på er. Det är självklart att ni ska ha ersättning!
    lightfish skrev 2010-02-25 10:03:40 följande:
    Japp... "Hormonplitor" verkar vara ett standardsvar från BVC.. ... Min skrutt hade "hormonprickar" konstant från 5 veckors ålder...tills han var 5 månader och vi fick svart på vitt att han är allergisk! Nu har han väldigt sällan prickar i ansiktet .
    Anledningen till att jag köpt det där med hormonplitor är att Klara hade också jättejättemycket plitor! Då var det så att t.om. BVC började fundera över allergi.
    Men hon hade inga andra symptom på allergi och de försvann efter en månad ungefär.
    Så när dessa prickar kom på Alva så har jag inte funderat över att det skulle vara något annat.
    Jag tycker ju dock att när vi på BVC tar upp att hon skriker otröstligt ofta ofta och länge länge, bajsar vatten och dessutom ser ut som hon gör i ansiktet... Ja då hade det kanske varit läge att fundera över saken.
    Men men, vi tog saken i egna händer och vi hade ju rätt!
    Tibell skrev 2010-02-25 10:14:28 följande:
    Vilken härlig läsning! Skönt att höra att den lilla mår bra! Vår dotter blev också fort bra på mjölkfritt! t
    Vad skönt att det finns fler med samma positiva erfarenhet.
  • Lalalong

Jag undrar varför vårdpersonal som svarar i telefon ofta är så otrevliga... :-/

I måndags ringde jag till vår BVC sköterska och sa att vi nu provat Nutramigen och att Alva mår så mycket bättre o.s.v. Sa att jag ville ha det på recept. Självklart sa hon och menade att jag skulle ringa barnläkarna. Du kan få direktnummer av mig sa hon och gav mig ett telefonnummer.
    Jag la numret på minnet och ringde... Numret fanns inte.
    Aja tänkte jag, jag ringer väl expeditionen på VC, de måste ju veta.

Hon som svarade då var i och för sig jättetrevlig och bokade in en telefontid med en läkare igår morse. På morgonen ringer en läkare upp och säger att han hade pratat med min BVC sköterska eftersom han inte alls hade med sånna här saker att göra och undrade varför han hade fått det på sitt bord. Han sa  att BVC sköterskan hade ju sagt till mig att jag skulle ringa barnläkarna så varför hade jag ringt VC?? (irriterad var han..) Så sa jag att ja... jag ringde numret men det funkade inte.
    Fick numret av honom och insåg att aha... hon hade glömt informera mig om att de här barnläkarna var barnmedicin på sjukhuset i Ystad. Ett helt annat riktnummer.
    Men det kunde ju inte jag veta...

Jaja, ringde dit i alla fall och förklarade läget. Sa att jag var hänvisad dit från BVC i Sjöbo. Sköterskan svarar snäsigt.
    "Jaha, ja då får vi ju lixom ha en remiss. Vi kan ju inte bara skriva ut recept, ni måste ju träffa läkaren"
    "Ja... jo det är ju därför jag ringer"
    "Ja, men vi måste ha en remiss, vi kan inte bara ta emot så där"
    "Ja men... BVC sa att jag skulle ringa och läkarna på VC vill tydligen inte ta i det"
    "Jaja, ja jag får se då om det finns någon tid men det kan ju ta lång tid. Har ni testat köpa själva eller? För vi förväntar oss att man bjuder till lite själv också".
    "Ja... vi har öpnnat 3:e burken idag...."
    "Ja, det är bra det. Ja du, nu hade du tur vi har faktiskt en återbudstid på torsdag klockan 13, så då får du komma då".
    "tack..."

Suck.. Jaja, nu ska vi först till BVC på morgonen och sen till sjukhuset på eftermiddagen. Hoppas nu att vi får ett recept för jag tänker inte byta tillbaka när hon mår så här mycket bättre och det kommer bli jäkligt dyrt utan recept

Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar