Inlägg från: Lalalong |Visa alla inlägg
  • Lalalong

Mjölkallergitråden - bebisar

Tibell skrev 2010-03-21 20:24:20 följande:
    Min stora dottern har ju alltid haft knasig avföring. När hon var mindre hade hon riktigt jobbiga diarréer. Nu när hon blivit äldre har det varit förstoppning istället! Hon har kräkts flera gånger pga utav detta! Dessutom har hon såklart blivit rätt för att bajsa =( Men veckan som varit har bajseriet gått kanon bra! För det första har hon bajsat VARJE dag.. och helt rätt konsistens dessutom. Hon sa till och med " mamma..det gör inte ont att bajsa längre". Dessutom luktar det inte magsjuka längre..gjorde det alltid förr! Så antagligen är mjölken boven i dramat för henne med! Synd bara att man inte upptäckt det tidigare!
    Ja, det eär väl lite lika för oss så till vida att vi börjat tänka i dessa banor först när vi fått småsyskon som visat tydligare symptom.
    Klara 060504, Alva 100117
  • Lalalong
    Kavat skrev 2010-03-21 20:53:59 följande:
    Jag tycker också att du ska ta bort en längre tid än en vecka. De säger minst 2 veckor, men har man sena symtom så kan det ta mycket längre tid. Tycker att du ska lyssna på hennes magont-klag. Tänk om hon har jätte ont och så avfärdar ni det bara.. Att hon äter dåligt och är liten kan bero på allergi. Troligtvis så får hon ont i magen av maten och sen äter hon kasst och så blir det en dålig cirkel. Tyvärr är det så att man vänjer sig vid magont, så risk finns att har hon ont nästan jämt, fast inte jätte ont. (Jag har glutenintolerans och har jämt haft ont till och från i magen, men det var först när jag åt glutenfritt som jag insåg att magen inte kändes! Jag hade vant mig så vid en viss smärta!) Mjölkallergi växer inte bort på alla! Sen kan det dröja till skolåldern eller senare med att det växer bort. Angående intyg. Kolla med förskolan om ni måste ha intyg först. Sen ringer ni en läkare och berättar om era misstankar (och om er lillas diagnos) och ber om ett intyg över en MINST månad på mjölkfritt, eller "Mjölkfritt tills vidare". Alltså tills ni säger att det är ok att ge mjölk igen, så behöver ni bara ett intyg. Upp till läkaren hur mycket jobb han/hon vill ha. Ett annat alternativ är att ta med egen mat till henne, om ni får. Försök då att ha med "samma" så hon inte känner sig för utanför de dagar hon äter lunch där.
    Tack för svar!
    Hon är lite av en "drama queen", vilket nog också gjort att vi avfärdat magontet än mer. Hon är helt enkelt bra på att överdriva och hon tål inte ens att något annat barn tittar på henne om hon är på fel humör. Då tjuuuuuuuter hon så tårarna sprutar och det är så synd om henne . Men visst, ska man se det så och tänka i banor av att hon har ont i magen så kan det ju också ha ett samband med att hon är känslig och tjurig ofta.
    Jag vet att förskolan vill ha intyg. En kompis har just gått igenom samma procedur.
    Men jag ska kolla med Alvas läkare om hon kanske är lite mer tillmötesgående än min kompis dotters läkare, när det gäller att skriva ut intyg (Klara har ingen egen på barnmottagningen eftersom vi inte haft läkarkontakt om hennes mage sen vi flyttade hit där vi bor nu).
    Annars får det bli som sagt att hon är hemma längre, eller bara går på förmiddagar. Vi får inte lov att ta med egen mat p.g.a. livsmedelshantering och sånt :-/
  • Lalalong
    AmandaBrun skrev 2010-03-22 07:22:58 följande:
    Hej! Jag har en liten kille på 2 månader här hemma som har varit kolikig sedan födseln. Fick tipset om akupunktur och har gjort tre behandlingar. Akupunktören reagerade när jag berättade om bajsets konsistens ( ofta slemmigt, snorigt, kommer i små omgångar och han har ont och svårt att få ut  det ) och misstänkte just mjölkproteinallergi. Så nu kör jag med Nutramigen för hela slanten sedan några dagar tillbaka och han har blivit mkt bättre. Men det kommer fortfarande detta slemmiga i små omgångar och nu även med blodstrimmor i Är detta vanligt? Är det tarmslemhinnan som läker? Eller ska jag bli orolig??
    Blod i bajset är ett av symptomen på just mjölkproteinallergi, så det låter ju som du är på rätt spår. Men det kan ta några veckor innan barnet är helt bra eftersom det tar tid för mjölken att helt ta sig ur systemet så att säga.
    Så fortsätt med nutran, så blir det förmodligen bättre med det också snart!
  • Lalalong

Vi fick tips om att reda Nutran med maizena till välling och gröt.
    Nu är det ett tag kvar innan det är aktuellt, men när tror ni man kan börja med det?

• Lalalong
    Sephiroth skrev 2010-03-24 13:34:20 följande:
    Vi gjorde det strax innan fyra månader och det gick jättebra. =)
    Tack
    Det var det jag funderade på, om man så smått kunde introducera det som gröt t.ex. då vid 4 mån när man börjar med smakportioner eller om man skulle vänta till 6 mån.
  • Lalalong

Håller på att bli tokig och tycker inte jag får någon hjälp direkt!

Alva har ätit Nutramigen sen en månad tillbaka ungefär. Blev mycket bättre snabbt, men aldrig helt bra.
    Det sista som hängde i riktigt ordentligt var eksemen.
    Fick någon lite starkare kortisonsalva att smörja henne med. Eksemen försvann på 3 dagar. Slutade smörja, efter 2 dagar kom de tillbaka! Smörjde igen i 3 dagar och nu efter 3 dagar är eksemen tillbaka.
    Sen 1,5 vecka tillbaka bajsar hon vatten igen. Det är som att byta kissblöja, men det är bajsgult och luktar bajs. Det är emellanåt slemmigt också.
    Hennes allmäntillstånd är att hon är ett ganska gnälligt och missnöjt barn. Sover mycket, men inte så djupt.

Har försökt få gehör hos BVC, men de menar att det finns ju inget mer att göra än att ge henne mjölkfritt. Det finns inget annat att ta bort i detta läge eftersom hon får ju ersättning och inget annat.
    Hon har tagit sig bra alltid, jag tror det är mest det de går på.

Idag var vi på kontroll. 2,5 månad är hon nu.
    Hade vuxit 0 cm (är 55 lång) och gått upp 90 gram (Väger 4290 g) på drygt 2 veckor.
    BVC sköterskan sa samma igen, det finns ju inte mycket att göra, mer än att väga henne igen efter helgen. Så jag ska väga henne på tisdag.
    Visst, barn växer ju olika och det är klart att hon kanske är på en liten platå nu, men det känns inte bra!!
    Har försökt gå om BVC och ringer till barnmottagningen på sjukhuset direkt för att få råd, men det går inte att komma fram Nog många som vill komma åt dem så här innan långhelg.
    Jag vet inte vad jag vill ha sagt med att skriva här heller... är bara så frustrerad... Vill att mitt barn ska må bra!

• Lalalong
    Kavat skrev 2010-04-01 15:16:12 följande:
    Har ni testat Profylac eller Neocate? Det låter onekligen som att det är något mer. Funderar även på äggallergi? Äter ni mycket ägg, det brukar ju bli mer till påsk. Man kan reagera luftburet på ägg, bara en tanke, även om det kanske är troligast att hon inte tål Nutramigen. Nutra är som jag tror du reedan vet mjölkfritt, men det är gjort av mjölk. Så att det finns bebisar som är jätte känsliga mot mjölk reagerar på det. Testa Profylac är mitt råd och funkar inte det heller så är det Neocate som gäller. Egentligen kanske Neocate direkt, men de brukar tyvärr inte vilja skriva ut det om man inte har testat två olika mjölkersättningar gjorda av både vassle och kasein. Och i ert fall verkar de ju inte vilja hjälpa alls... Eller är det okunnighet från deras sida? Stå på dig! Köp en burk och se hur det går?
    Nej, vi har inte testat något annat... Från BVC's sida är det nog okunskap! Jag frågade idag om vi borde testa en annan sort. Men det var hon mycket tveksam till för "de har ju gett dig livsmedelsanvisning på Nutramigen för att det är den de tycker är bäst".

Men, som tur är så är det inte BVC som ger livsmedelsanvisning utan läkarna på barnmottagningen i stan. Tyvärr får jag inte tag på dem
    Ville kolla först vilken sort de tycker jag ska testa. Kan kolla med dem om jag kan testa Neocate direkt, och få anvisning på det om det funkar.
    Jag får nu avvakta till tisdag. Då ringer jag efter jag varit och vägt henne också. Har hon inte gått upp då heller så har jag ju ännu mer orsak till att de ska lyssna på mig.

Ja just det. Nä ägg äter vi inte mycket här. Har inte ätit på flera veckor. Det blir ägg i helgen så klart, men den stora äggfesten har inte börjat ännu
  • Lalalong

Tidigare satt eksemen bara i ansiktet, nacken och i svålen.
    Idag ser hon ut så här på bålen

• Lalalong
    Amulett skrev 2010-04-01 22:03:18 följande:
    En snabb reflektion ang kortisonet. Det går inte att smörja och sedan sluta. Du bör trappa ned kortisonet, annars riskerar du en reaktion på att det försvinner, så att säga. Så smörj tills det är borta (en eller två gånger/dag). Smörj sedan en gång/dag alt varannan dag i några gånger (beror lite på hur länge det tog att få bort eksemen) och minska sedan till varannan dag (eller ca 2 gånger på en vecka) i några gånger och sedan eventuellt en smörjning till "efter en stund". Sedan kan det ju självklart bero på mer, men testa att fasa ut kortisonet och se vad som händer! Smörj massor med mjukgörande också under tiden (och efter).
    Tack för tipset! Det sa de inte något om när vi fick den!! Men så ska vi göra när vi slutar denna gången!!
    Tibell skrev 2010-04-01 22:31:14 följande:
    Lalalong : Usch stackars lilltösen =( Ser inge roligt ut alls. Precis sådär såg min tös ut innan hennes mjölkallergi konstaterades. Ser att du fått många bra tips. Dels om att byta ersättning men också att inte sluta tvärt med kortisonet. Våran dotter reagerar ju även via kontakt. Så hade vi mjölkrester kvar på händerna och smörjde henne såg ut hon sådär. Kanske ett tips?! Och kolla vilken tvål ni använde. Vi hade ju givetvis en med mjölk i och begrep inte alls varför alla eksemen kom tillbaka hela tiden! Och har ni märkt något samband med att eksemen blossar upp??! Eller ser hon ut så dygnet runt ?!
    Vi försöker tänka på att tvätta händerna o.s.v. men märker ingen skillnad tyvärr
    Vi använder inte tvål på henne, bara babyolja i badvattnet. När vi tvättar henne utan att hon badar så är det en våt tvättlapp med någon droppe olja på bara.
    Näe, hon ser inte likadan ut hela dygnet, men jag kan heller inte se något samband i när det blossar upp... utan helt plötsligt gör det det bara. Eller ja... i ansiktet är det ofta när hon är ledsen och skriker, eller när hon gnuggar ansiktet mot kudden (kliar?). Men på kroppen vet jag faktiskt inte...
  • Lalalong

Hej på er!
    Inte skrivet på ett tag, eftersom allt rullat på med mjölkfri ersättning, mjölkfri gröt o.s.v.
    Nu är dock Alva 6 månader och jag pratade med barnmottagningen för ungefär 2 veckor sen. Hon sa då att vi kunde provocera med t.ex. en macka med vanligt smör på o.s.v. Hon sa också att magsymptomen ju är de som brukar märkas fortast, och att eksemen kan ta lite längre tid på sig.

Alva har fått lite macka med vanligt smör, och även lite mosad potatis med vanligt smör. Vi har inte märkt någonting på hennes mage, den är snarare åt det hårda hållet. Som det varit sen vi började med Nutran. Däremot har hon blivit sur, grinig och ledsen konstant. Jag upplever inte riktigt att hon har ont i magen... Men hon är väldigt väldigt missnöjd. Hon har egentligen aldrig varit ett nöjt och glatt barn, men det har blivit värre på senare tid.
    Idag har hon börjat få eksem igen. De var riktigt envisa och hängde sig kvar lääänge länge efter vi uteslöt mjölk, så jag blir lite ledsen att se att de är tillbaka.
    Men är det inte konstigt att inte magen reagerar? Det är väl det vanligaste och första symptomet på allergin? Hon bajsade vatten innan vi började med Nutran.

Tycker ni vi nu kan konstatera att mjölkallergin finns kvar? Med tanke på eksemen alltså. Eller borde hon varit lös i magen med?

• Lalalong
    Kavat skrev 2010-07-21 19:53:53 följande:
    Hej igen!
    Symtomen kan ändras med åldern (men även från provocering till provocering beroende på mängd osv).
    Så ett barn som tidigare haft diarré kan istället få förstoppning för att ev. vid större mängder få diarré igen. Så när man provocerar bör man ta hänsyn till alla symptom, inte bara tidigare symptom.

Mina barn hade t.ex inte så mycket eksem under ett år, men har därefter fått mer och mer eksem vid intag av sådant de inte tål.

Sen funderar jag lite när du skriver att hon vanligtvis är ett missnöjt barn. Barn brukar faktiskt vara rätt glada och är de missnöjda oftare än vad de är glada så skulle jag ju misstänka att det är något mer/annat som stör henne. Har ni funderat på om hon kan vara allergisk mot något mer. Hon kanske inte tål nutran riktigt heller (det är ju trots allt minimala mängder mjölkprotein "kvar"), har ni testat utan?

Angående magen och att hon inte verkar ha ont i magen så kan man ha smärtor och ont utan att man får "magkramper". Alltså du kanske inte märker att hon har lite ont hela tiden.
    Drar en liten pararell med mig som alltid mer eller mindre haft konstig mage, men vant mig. Efter jag fick min glutendiagnos och började äta rätt så har jag en mage som inte känns. Har aldrig tänkt på det så, men den finns bara där som vilken kroppsdel som helst utan att kännas! Låter kanske konstigt, men jag har alltid haft en mage som känts så jag har aldrig funderat på att den inte ska kännas.

Om jag hade varit dig så hade jag tagit bort mjölken helt och sett om eksem och annat försvunnit igen. I mina öron så är det absolut tillräckligt för att konstatera att hon fortfarande mår dåligt av mjölkprotein. Fast hon är nog inte lika känslig längre kanske. Är du tveksam så gör du om provoceringen när hon är helt bra igen.
    Tack så hemskt mycket för ditt uttömmande svar!!
    Då vet jag att hon förmodligen fortfarande är allergisk, och vi stoppar på en gång! Tack
    Ang om hon är överkänslig mot Nutran så... tja, egentligen så när du säger det antar jag att det skulle kunna vara så. Hon är inte missnöjd alltid, hon kan le och prata glatt också. Men det är faktiskt så att hon gnäller mer än hon ler. Vilket är fruktansvärt tråkigt. Men jag tror vi på sätt och vis vant oss, och därför inte tänkt på att det kan vara något mer. Folk frågar om hon är hungrig eller trött när hon gnäller och skriker om vartannat och vi svarar "Nej, hon är bara Alva". Att vara "Alvig", har blivit lite av ett begrepp för någon som är grinig. Sen har jag antagit att det beror på sömnen... hon sover väldigt lite! 8-9 timmar på natten och sen sover hon totalt 0.5-2 timmar mitt på dagen uppdelade i kvartslånga sovstunder. Även när hon sover så sover hon väldigt oroligt... Så här kan man ju så klart börja fundera över om det också har att göra med att hon inte mår bra i magen :-/

Hur är det med den mjölkfria gröten och vällingen? Sempers och Enago. Innehåller den också minimalt med mjölkprotein som Nutramigen? Eller är den okej?
    Vilken ersättning ska vi köpa istället för Nutran som är bättre i så fall? Vi måste köpa några burkar först och testa innan vi får livsmedelsanvisning från sjukhuset och det är ju inte precis billigt så det känns ganska viktigt att det blir rätt. Är det stor skillnad på smaken?

Tacksam för alla svar!!
  • Lalalong

Alva blev förstoppad av Nutran. Först försökte vi med rapsolja i ersättningen, men det gav inget resultat. Så från ungefär en månads ålder fick hon Lactulos varje dag. Vi började med lite och trappade upp till vi såg att det var precis rätt mängd. Ett tag kunde vi minska, sen fick vi gå upp igen. Sen i november har hon varit utan Lactulos helst. Jag gissar att det har att göra med att hon äter mer riktig mat nu. 

• Lalalong
    AmandaBrun skrev 2011-01-22 09:25:13 följande:
    Hej!

Ok men märkte ni en förbättring även innan ni började med Lactulosen eller var hon lika lessen ändå för att hon var förstoppad?

Tyckte du Lactulosen gav bra effekt??

Nä, vi märkte ingen förbättring innan lactulosen. Hon var väldigt hård i magen och vi fick hjälpa henne att bajsa varje dag (masserade magen och retade med febertermometer... cyklade med benen o.s.v.) och det var verkligen smärtsamt för henne att trycka ut bajset Det hjälpte ingenting med olja i ersättningen för vår del. 

Lactulosen gav en väldigt bra effekt! Fick hon bara sin lilla dos varje dag så skötte hon magen varje dag också, och vid rätt dos så var bajset löst och fint (inte löst, jättelöst... Men bra löst).  
  • Lalalong
    AmandaBrun skrev 2011-01-22 09:25:13 följande:
    Hej!

Ok men märkte ni en förbättring även innan ni började med Lactulosen eller var hon lika lessen ändå för att hon var förstoppad?

Tyckte du Lactulosen gav bra effekt??

Eller nu förstod jag kanske vad du menade!

Ja, alltså vi märkte en stor förbättring med Nutran jämfört med Nan. Hon var som ett helt annat barn!!!! Hon blev heller inte förstoppad på en gång, det tog en vecka eller så innan det hade stoppat upp så pass att hon var helt stoppad. 
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar