• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Mjölkallergitråden - bebisar

Här samlas vi föräldrar till spädbarn med mjölkallergi för att ställa frågor om mjölkfri kost vid amning, ersättning, välling, gröt, kalcium, symptom och provtagningar.

Komjölksproteinallergi innebör att man reagerar med en allergisk reaktion mot ett eller flera proteiner i komjölken. Samtidig allergi mot get- och fårmjölk är mycket vanlig. Vid allergi mot mjölk ska man hålla en strikt mjölkfri diet. Laktosfritt är inte mjölkfritt!

Svar på de vanligaste frågorna finns här:
    www.mjolkfri.com Fakta, Dietist-hjälp, recept mm
    www.growingpeople.se Information om mjölkallergi, mjölkfri kost
    www.allergisidan.com Information och personlig berättelse
    www.celiaki.se Svenska Celiakiförbundet
    Ingredienslexikon och översättningskort för resan
    www.allergimat.com Recept för mjölkallergiker m.fl.
    www.gilbertson.nu/kokbok/ Nicklas Kokbok Recept för mjölk-och sojaallergiker.
    www.tasteline.com Fler recept
    www.meadjohnson.nu Recept på välling mm på Nutramigen
    www.mjolkframjandet.se/start Mjölkfrämjandet. Kalciumbehov mm.
    www.karolinska.se Fakta om mjölkallergi, kostråd.

Recept på vällingar:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43681.html
    Recept på barngröt:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43684.html
    Blå Myrans mjölkfria bloggar om mjölkallergi, och recept på mat, fika och barngrötar mm:
    www.familjeliv.se/hem/bla_myran/blogg.php
    K Kavat blandade blogg om mjölkproteinallergi, ersättningar, hur mycket kalcium mm: www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b103288.html
    Amuletts blogg med tips på bl.a mat vid mjölkallergi
     www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b113859.html

Mjölkistråden - barn & vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    Äggallergi-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html

Recepttråd för mjölkproteinallergiker del 2 www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39689357.html
    Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Matrecept tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36477506.html

Info från barnallergisektionen angående mjölkallergi- står bla.a vid sen reaktion då ska provocering räcka för diagnos.www.barnallergisektionen.se/stenciler_nya06/d7_komjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 20:00
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 21:03
    Miralicias blogg med tips, recept och fakta: utanallt.blogspot.com
    Mjölkbeteckningar: utanallt.blogspot.com/2010/03/innehallsforteckningsguide-mjolkprotein.html
    Istället för mjölk: utanallt.blogspot.com/2010/08/istallet-for-mjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-04 18:15
    FASS om hur man fastställer en allergi främst genom uteslutning och provocering www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 18:45
    Hur man fastställer en allergi, enligt FASS, genom uteslutning och provocering: www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&userType=2&docType=95&docTitle=Allergier+och+%C3%B6verk%C3%A4nslighet

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-01 13:16
    Artikel om att det är extremt ovanligt med laktosintolerans bland bebisar och att det i så fall kan bero på annan sjukdom som t.ex celiaki. www.lakartidningen.se/07engine.php
  • Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar
  • Miralicia
    Winglur skrev 2010-04-03 21:14:31 följande:
    Någon som  vet vilken grädde som är bäst att göra chokladmousse på?
    Vilken variant av chokladmousse tänker du på?

Ska man göra chokladpudding av pulver så säger jag kokosmjölk, men aningens mer pulver - mycket bättre än med havre-/risdryck.

Om du ska göra egen mousse från grunden (och kan ha med ägg) skulle jag nog antingen testa med Carlshamns luftig Visp alt en tillsatsfri kokosmjölk med hög kokoshalt (typ Santa Marias på 5 dl tetra) som man kyler så att den skiktar sig ordentligt och sen bara använder kokosen & häller bort vätskan.
  • Winglur
    Miralicia skrev 2010-04-04 23:09:29 följande:
    Vilken variant av chokladmousse tänker du på? Ska man göra chokladpudding av pulver så säger jag kokosmjölk, men aningens mer pulver - mycket bättre än med havre-/risdryck. Om du ska göra egen mousse från grunden (och kan ha med ägg) skulle jag nog antingen testa med Carlshamns luftig Visp alt en tillsatsfri kokosmjölk med hög kokoshalt (typ Santa Marias på 5 dl tetra) som man kyler så att den skiktar sig ordentligt och sen bara använder kokosen & häller bort vätskan.
    Tack för hjälpen.
    Ja alltså, från grunden ska jag göra.
    Jag köpte Carlshamn, tänkte att den nog blir bäst.
    Usch och fy jag försökte pannacotta på Go greens förut, haha, det går INTE kan jag säga, så jag antog att det skulle bli knas med den denna gången också... :P
  • Miralicia

Pannacotta funkar utmärkt att göra med iMat eller kokosmjölk (smaksätt med lite kanel & kardemumma) och borde funka med GoGreens & icas havregrädde också, men de olika "visp-havregräddesorterna" funkar nog inte så bra eftersom de inte är avsedda för att kokas.

• Miralicia
    Miralicia skrev 2010-04-04 23:41:34 följande:
    Pannacotta funkar utmärkt att göra med iMat eller kokosmjölk (smaksätt med lite kanel & kardemumma) och borde funka med GoGreens & icas havregrädde också, men de olika "visp-havregräddesorterna" funkar nog inte så bra eftersom de inte är avsedda för att kokas.
    Ska du göra chokaldmousse med Carlshamns visp - se till det du blandar den med inte är för varmt - att om du smälter choklad att den får svalna först och blanda ner med de vispade äggen så att du bara vänder i grädde sist på slutet. Är det för varmt så kommer det med stor sannolikhet att skära sig.
  • Winglur
    Miralicia skrev 2010-04-04 23:46:28 följande:
    Ska du göra chokaldmousse med Carlshamns visp - se till det du blandar den med inte är för varmt - att om du smälter choklad att den får svalna först och blanda ner med de vispade äggen så att du bara vänder i grädde sist på slutet. Är det för varmt så kommer det med stor sannolikhet att skära sig.
    Tack för tipset! :D
  • Fåret Shaun
    Winglur skrev 2010-04-03 21:14:31 följande:
    Någon som  vet vilken grädde som är bäst att göra chokladmousse på?
    imat uppvispat med gelatin, kostekonom gav mig det tipset
    Det är fint att peka
  • Mela78

Allergitråden har stängts, behöver en ny.

Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar