• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Mjölkallergitråden - bebisar

Här samlas vi föräldrar till spädbarn med mjölkallergi för att ställa frågor om mjölkfri kost vid amning, ersättning, välling, gröt, kalcium, symptom och provtagningar.

Komjölksproteinallergi innebör att man reagerar med en allergisk reaktion mot ett eller flera proteiner i komjölken. Samtidig allergi mot get- och fårmjölk är mycket vanlig. Vid allergi mot mjölk ska man hålla en strikt mjölkfri diet. Laktosfritt är inte mjölkfritt!

Svar på de vanligaste frågorna finns här:
    www.mjolkfri.com Fakta, Dietist-hjälp, recept mm
    www.growingpeople.se Information om mjölkallergi, mjölkfri kost
    www.allergisidan.com Information och personlig berättelse
    www.celiaki.se Svenska Celiakiförbundet
    Ingredienslexikon och översättningskort för resan
    www.allergimat.com Recept för mjölkallergiker m.fl.
    www.gilbertson.nu/kokbok/ Nicklas Kokbok Recept för mjölk-och sojaallergiker.
    www.tasteline.com Fler recept
    www.meadjohnson.nu Recept på välling mm på Nutramigen
    www.mjolkframjandet.se/start Mjölkfrämjandet. Kalciumbehov mm.
    www.karolinska.se Fakta om mjölkallergi, kostråd.

Recept på vällingar:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43681.html
    Recept på barngröt:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43684.html
    Blå Myrans mjölkfria bloggar om mjölkallergi, och recept på mat, fika och barngrötar mm:
    www.familjeliv.se/hem/bla_myran/blogg.php
    K Kavat blandade blogg om mjölkproteinallergi, ersättningar, hur mycket kalcium mm: www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b103288.html
    Amuletts blogg med tips på bl.a mat vid mjölkallergi
     www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b113859.html

Mjölkistråden - barn & vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    Äggallergi-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html

Recepttråd för mjölkproteinallergiker del 2 www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39689357.html
    Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Matrecept tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36477506.html

Info från barnallergisektionen angående mjölkallergi- står bla.a vid sen reaktion då ska provocering räcka för diagnos.www.barnallergisektionen.se/stenciler_nya06/d7_komjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 20:00
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 21:03
    Miralicias blogg med tips, recept och fakta: utanallt.blogspot.com
    Mjölkbeteckningar: utanallt.blogspot.com/2010/03/innehallsforteckningsguide-mjolkprotein.html
    Istället för mjölk: utanallt.blogspot.com/2010/08/istallet-for-mjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-04 18:15
    FASS om hur man fastställer en allergi främst genom uteslutning och provocering www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 18:45
    Hur man fastställer en allergi, enligt FASS, genom uteslutning och provocering: www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&userType=2&docType=95&docTitle=Allergier+och+%C3%B6verk%C3%A4nslighet

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-01 13:16
    Artikel om att det är extremt ovanligt med laktosintolerans bland bebisar och att det i så fall kan bero på annan sjukdom som t.ex celiaki. www.lakartidningen.se/07engine.php
  • Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar
  • Kavat
    Miralicia skrev 2010-04-11 20:34:37 följande:
    Tvärt om, nutra är kasein medan Profylac & Althera är vasslebaserade
    Blääää. Jag slant!
  • lemco
    Kavat skrev 2010-04-11 20:32:31 följande:
    Usch då, stackarn.. Japp, Altheran kan du blanda i risdryck!  Profylac och Althera är gjort på kasein som är lite lösande. Hoppas det funkar! Det finns ju även barn som inte tål dem pga mjölkproteinet och då får de äta Neocate. Kan vara bra att känna till.Låter som ni haft en jobbig tid. Men om han nu både är allergisk mot mjölk och ägg, så är ju risken att det är fler saker han är allergisk mot också. Ägg KAN man reagera luftburet på, kan vara bra att känna till.Min son är allergisk mot mjölk, ägg, soja och sojasläktingarna, vete, havre, råg, korn... Så han blev ju aldrig bättre även om vi fick bort vissa saker av det han inte tålde så var han ju aldrig bra förän vi fick bort allt. Så det är mycket lurigt med allergier!Hoppas han kryar på sig snabbt nu!
    Tack...

jobbigt med allergier...
    nåt tips hu man gör välling om man är ute några timmar?
    man kan ju inte ha risdryck en med sig, den blir ju dålig...

så knepigt...
  • Miralicia
    JohannaL skrev 2010-04-11 19:53:28 följande:
    fick pepticate för att blanda välling med, men tjejens mage har pajat ihop igen av den, är dt evanligt tro? eler kan det finnas nått där hon reagerar på också? hoppas på svar
    Kavat skrev 2010-04-11 20:34:00 följande:
    Samma med det. Basen är ju mjölk, så visst kan en mjölkproteinallergiker reagera på den. Man brukar få testa 2 sorter (en gjord på vassle en på kasein) innan de skriver ut Neocate, som är helt fri från mjölkprotein. Så ring läkaren och hör hur ni ska göra.
    Den största skillnaden mellan pepticate & de andra hydrolyserade ersättningarna är att den även innehåller probiotika, liknande som sempers magdroppar och det gör inte de andra hydrolyserade ersättningarna.

Med Sempers magdroppar så står det på flaskan/i förpackningen att man ska börja med en droppe och sen succesivt öka för att magen ska vänja sig vid dem. Jag vet om flera som reagerat kraftigt på Sempers magdroppar med magknip, kräkningar etc när de råkat ge full dos redan från början istället för att börja med lite och succesivt trappa upp mängden. Så en egen privat tanke utifrån det (utöver att det kan vara som K Kavat skriver ovan att det är proteinrester av mjölken som hon reagerar på), är att hon reagerar på probiotikan som pepticaten innehåller nu innan hon har hunnit vänja sig vid den och det i så fall kommer att gå över när magen vänjer sig.
  • Pokergirl
    lemco skrev 2010-04-11 20:39:59 följande:
    Tack... jobbigt med allergier... nåt tips hu man gör välling om man är ute några timmar? man kan ju inte ha risdryck en med sig, den blir ju dålig... så knepigt...
    Du skulle ju kunna ha täljstenar som du haft i frysen (sådana som man ska ha i groggen) och ha risdrycken i en termos. Annars håller en termos kylan ganska bra i sig.
  • EL I

jag gör bara ersättning som välling... då kan man ha vatten i en termos och sedan pulver i ett doseringsmått. Sonen är 15 månader och väger nästna 12 kg, så han är med andra ord stor. Det räcker för honom, han behöver inte ha något "tjockare". Slipper man greja med rismjölk och grejer

• Winglur
    EL I skrev 2010-04-11 16:40:41 följande:
    vi behövde inte läkarintyg på dagis men skaffade det ändå. det  visar ju inget på pricktest eller rast på sonen men eftersom det är väldigt få barn som det visar på så kan ju inte det vara bara det de går på när de ska utfärda ett intyg. Tror det går bra ändå. Jag väntar i nuläget på att få ett intyg på vete fast jag inte gjort någon som helst utredning på barn ang det utan bara uteslutit och provocerat själv med tydligt resultat. Ska bli spännande att se vad de säger.
    Åh ok. Jag får höra med dagis då.
    Hoppas verkligen att det går bra.
    Annars får jag försöka bearbeta läkarna. :)
  • lemco
    Pokergirl skrev 2010-04-11 21:31:11 följande:
    Du skulle ju kunna ha täljstenar som du haft i frysen (sådana som man ska ha i groggen) och ha risdrycken i en termos. Annars håller en termos kylan ganska bra i sig.
    Det var en bra ide, hur länge vågar man ha det i en termos?

Allt ska vara kallt enligt min son,
    Han vägrar althera...
    hoppas att det vänder, men tveksamt, han avskyr nya
    smaker...

det enda han tycker e ok e sinlac gröt,väldigt lös dock...

behöver han nåt vitamintillskot el så?

jag tänkte att sinlac enbart inte ger så mkt näring?
  • AAEV

Nu är det dags för lillan att äta vanlig mat. Har någonstans sett en lista på saker som innehåller mjölk, alltså det var en lista med olika ingredienser som man kanske inte vet innehåller mjölk. Nu hittar jag inte den!! Någon som kan hjälpa mig och hitta den igen???

• Amulett
    FrökenLindström skrev 2010-04-12 10:48:21 följande:
    Nu är det dags för lillan att äta vanlig mat. Har någonstans sett en lista på saker som innehåller mjölk, alltså det var en lista med olika ingredienser som man kanske inte vet innehåller mjölk. Nu hittar jag inte den!! Någon som kan hjälpa mig och hitta den igen???
    Det finns på t.ex growing people lista över vad mjölk kan heta i innehållsförteckningar.
    Jag har en lista i min blogg (tror det var något av de första inläggen), Tror att även BlåMyran har en lista. Kolla länkarna i trådstarten så hittar du nog!
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar