• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Mjölkallergitråden - bebisar

Här samlas vi föräldrar till spädbarn med mjölkallergi för att ställa frågor om mjölkfri kost vid amning, ersättning, välling, gröt, kalcium, symptom och provtagningar.

Komjölksproteinallergi innebör att man reagerar med en allergisk reaktion mot ett eller flera proteiner i komjölken. Samtidig allergi mot get- och fårmjölk är mycket vanlig. Vid allergi mot mjölk ska man hålla en strikt mjölkfri diet. Laktosfritt är inte mjölkfritt!

Svar på de vanligaste frågorna finns här:
    www.mjolkfri.com Fakta, Dietist-hjälp, recept mm
    www.growingpeople.se Information om mjölkallergi, mjölkfri kost
    www.allergisidan.com Information och personlig berättelse
    www.celiaki.se Svenska Celiakiförbundet
    Ingredienslexikon och översättningskort för resan
    www.allergimat.com Recept för mjölkallergiker m.fl.
    www.gilbertson.nu/kokbok/ Nicklas Kokbok Recept för mjölk-och sojaallergiker.
    www.tasteline.com Fler recept
    www.meadjohnson.nu Recept på välling mm på Nutramigen
    www.mjolkframjandet.se/start Mjölkfrämjandet. Kalciumbehov mm.
    www.karolinska.se Fakta om mjölkallergi, kostråd.

Recept på vällingar:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43681.html
    Recept på barngröt:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43684.html
    Blå Myrans mjölkfria bloggar om mjölkallergi, och recept på mat, fika och barngrötar mm:
    www.familjeliv.se/hem/bla_myran/blogg.php
    K Kavat blandade blogg om mjölkproteinallergi, ersättningar, hur mycket kalcium mm: www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b103288.html
    Amuletts blogg med tips på bl.a mat vid mjölkallergi
     www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b113859.html

Mjölkistråden - barn & vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    Äggallergi-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html

Recepttråd för mjölkproteinallergiker del 2 www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39689357.html
    Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Matrecept tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36477506.html

Info från barnallergisektionen angående mjölkallergi- står bla.a vid sen reaktion då ska provocering räcka för diagnos.www.barnallergisektionen.se/stenciler_nya06/d7_komjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 20:00
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 21:03
    Miralicias blogg med tips, recept och fakta: utanallt.blogspot.com
    Mjölkbeteckningar: utanallt.blogspot.com/2010/03/innehallsforteckningsguide-mjolkprotein.html
    Istället för mjölk: utanallt.blogspot.com/2010/08/istallet-for-mjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-04 18:15
    FASS om hur man fastställer en allergi främst genom uteslutning och provocering www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 18:45
    Hur man fastställer en allergi, enligt FASS, genom uteslutning och provocering: www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&userType=2&docType=95&docTitle=Allergier+och+%C3%B6verk%C3%A4nslighet

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-01 13:16
    Artikel om att det är extremt ovanligt med laktosintolerans bland bebisar och att det i så fall kan bero på annan sjukdom som t.ex celiaki. www.lakartidningen.se/07engine.php
  • Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar
  • lightfish
    Tibell skrev 2010-04-15 08:41:06 följande:
    Jag har för mig att många närinsämnen förstörs när man micrar ?! Eller är jag helt ute och seglar ?! Går det inte att micra vatten till ättemperatur och sedan blanda i pulvret ?!
    Ja, så är det; att näringsämnena kan förstöras.
  • Stumpan84
    Mela78 skrev 2010-04-14 21:52:30 följande:
    Du avgör hur du gör med sojan. Vill bara berätta att vår dotter reagerade på ytterst små mängder soja i min kost via amningen. Jag har hört att många sojaallergiker tål sojasåsen som man kryddar tex asiatisk mat med, men min dotter vart full med utslag och eksem samt fick diarrée, magknip och sov illa efter att jag åt ett par matskedar av kaloppsen maken lagat. I den var det 3 msk soja till 6 portioner och jag åt alltså bara lite av en portion. Dottern som ammades var dålig i flera dagar.
    Amulett skrev 2010-04-14 21:18:23 följande:
    Du gör som du känner bäst angående att själv äta soja. Men med tanke på att min son reagerade på att jag åt mjölkprotein så vågade jag inte chansa. Han skulle ju få i sig sojaproteinet på samma sätt!
    Min son har inte reagerat alls på soya! Hoppas han inte gör det heller... havremjölk är värre i smaken än soya =(

Jag vet jag är supergnällig över allt de här men jag är en person som har svårt för förändringar... speciellt en så stor =O
  • susieQ

Hej!

Är det nån härinne som vet om det finns någon mjölkfri ersättning som inte innehåller majsglukossirap/majsstärkelse/maltodextrin?
    Sonen reagerar på Nutramigen och Profylac, försöker nu få i honom Nutramigen AA. Börjar dock fundera på om det kanske är majsen som är boven i detta fallet...

I övrigt så har det hänt lite för oss på allergifronten. Fick nog i helgen och åkte till barnakuten. Då hade Olof reagerat på fredagen när han åt havregrynsgröt med mjöl i, så jag hade efter samråd med sköterska på barnkliniken bestämt mig för att bara amma på helgen och sedan ring barnkliniken måndag och skynda på remissen. Men på söndagen så reagerade han efter VARJE amningstillfälle och på kvällen så bara blaffade det upp ett jätteområde med röda prickar vid ena ögat... Orkade inte och åkte in. De hade det lugnt förtillfället så vi blev inlagda. Han fick nutramigen, men det funkar ju inte. Pricktest är gjort för soja, ägg, vete mjölk och nutramigen men det visade inget. Inte RAST heller. Har träffat dietist och så länge jag ammar ska jag vara fri från soja, ägg, vete och mjölk och det ska ju Olof också såklart. Tycker det är lite småsvårt med vete, men det går. Vill ju gärna sluta amma, men han är inte så glad i att dricka ersättningen. Det verkar inte vara smaken direkt som bekymrar honom...
    Får väl se hur jag ska göra med majsspåret, om jag ska provocera med nånting... För det är klart, om det är det som är problemet så kommer han inte att dricka den där ersättningen... 

• trållmor
    Stumpan84 skrev 2010-04-15 09:05:41 följande:
    Min son har inte reagerat alls på soya! Hoppas han inte gör det heller... havremjölk är värre i smaken än soya =(Jag vet jag är supergnällig över allt de här men jag är en person som har svårt för förändringar... speciellt en så stor =O
    Hur känslig är han mot mjölk?
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Amulett
    KakanMakan skrev 2010-04-15 06:55:09 följande:
    Hej, jag har en fråga jag hoppas ni kan svara på. Är det farligt att värma Nutramigen (pulver+vatten) i micro? Det är ett helvete på nätterna när man först ska koka upp, sen svalna osv osv.  Jag behöver VERKLIGEN hjälp. (Mjölkproteinallergi).
    Jag micrade vatten till ättemperatur och sedan i med pulvret och rulla flaskan först och sedan skaka.
    Pulvret låg färdigdoserat i en sån där lite "doserare" så att jag slapp stå och räkna (och blanda med grötpulver eftersom vi gjorde välling med Profylac+grötpulver).

Det där med att koka först handlar om att se till att vattnet är rent. Känner du att du gärna vill ha kokt vatten så kan du ju koka en större mängd och förvara i en tillbringare i kylen (när det har svalnat så att du kan ställa in det där) och så ta av det vattnet när du ska göra ersättningen.
  • EL I

gjorde som amulett...värmde vatten och sedan i med pulvret. Min son skulle ALDRIG kunnat vänta på maten så länge att det skulle hinna svalna och JAG hade aldrig pallat att göra sån stor affär av det mitt i natten :-S

• miracle maker

Hej,

undrar om någon vet om det är vanligt att man som mjölkallergiker reagerar på sojalecitin?

Dottern blev dålig i natt igen och det enda jag kan härleda det till är ett kex jag åt igår som innehöll just sojalecitin.

• Asia1

hej! en nybörjare titta in! en dum fråga:kakaosmör är väl mjölkfritt?{#lang_emotions_embarassed}

Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar