• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Mjölkallergitråden - bebisar

Här samlas vi föräldrar till spädbarn med mjölkallergi för att ställa frågor om mjölkfri kost vid amning, ersättning, välling, gröt, kalcium, symptom och provtagningar.

Komjölksproteinallergi innebör att man reagerar med en allergisk reaktion mot ett eller flera proteiner i komjölken. Samtidig allergi mot get- och fårmjölk är mycket vanlig. Vid allergi mot mjölk ska man hålla en strikt mjölkfri diet. Laktosfritt är inte mjölkfritt!

Svar på de vanligaste frågorna finns här:
    www.mjolkfri.com Fakta, Dietist-hjälp, recept mm
    www.growingpeople.se Information om mjölkallergi, mjölkfri kost
    www.allergisidan.com Information och personlig berättelse
    www.celiaki.se Svenska Celiakiförbundet
    Ingredienslexikon och översättningskort för resan
    www.allergimat.com Recept för mjölkallergiker m.fl.
    www.gilbertson.nu/kokbok/ Nicklas Kokbok Recept för mjölk-och sojaallergiker.
    www.tasteline.com Fler recept
    www.meadjohnson.nu Recept på välling mm på Nutramigen
    www.mjolkframjandet.se/start Mjölkfrämjandet. Kalciumbehov mm.
    www.karolinska.se Fakta om mjölkallergi, kostråd.

Recept på vällingar:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43681.html
    Recept på barngröt:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43684.html
    Blå Myrans mjölkfria bloggar om mjölkallergi, och recept på mat, fika och barngrötar mm:
    www.familjeliv.se/hem/bla_myran/blogg.php
    K Kavat blandade blogg om mjölkproteinallergi, ersättningar, hur mycket kalcium mm: www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b103288.html
    Amuletts blogg med tips på bl.a mat vid mjölkallergi
     www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b113859.html

Mjölkistråden - barn & vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    Äggallergi-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html

Recepttråd för mjölkproteinallergiker del 2 www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39689357.html
    Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Matrecept tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36477506.html

Info från barnallergisektionen angående mjölkallergi- står bla.a vid sen reaktion då ska provocering räcka för diagnos.www.barnallergisektionen.se/stenciler_nya06/d7_komjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 20:00
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 21:03
    Miralicias blogg med tips, recept och fakta: utanallt.blogspot.com
    Mjölkbeteckningar: utanallt.blogspot.com/2010/03/innehallsforteckningsguide-mjolkprotein.html
    Istället för mjölk: utanallt.blogspot.com/2010/08/istallet-for-mjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-04 18:15
    FASS om hur man fastställer en allergi främst genom uteslutning och provocering www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 18:45
    Hur man fastställer en allergi, enligt FASS, genom uteslutning och provocering: www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&userType=2&docType=95&docTitle=Allergier+och+%C3%B6verk%C3%A4nslighet

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-01 13:16
    Artikel om att det är extremt ovanligt med laktosintolerans bland bebisar och att det i så fall kan bero på annan sjukdom som t.ex celiaki. www.lakartidningen.se/07engine.php
  • Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar
  • Kavat
    Amulett skrev 2010-04-14 19:52:59 följande:
    Svar från Familjeliv angående att vi har många mjölkallergitrådar (och allergitrådar) öppna just nu ... Jag föreslog att TS ska få en möjlighet att stänga sina egna trådar, men de svarade istället: "Ja, det kan bli knepigt. Så här kan vi göra: Anmäl trådarna, så stänger vi dem manuellt med en länk till den nya tråden. Tror du det kan fungera?" Vad säger ni? Och är det någon som har koll på alla gamla trådar så att man kan skicka ett samlat mail till dem?
    Hinner inte nu och har inget samlat tyvärr. Men annars så är det väl en bra idé. Å andra sidan så hur många kommer hitta dit egentligen? Hittar man inte oftast den aktuella tråden direkt?
  • Kavat
    LeiasMamma skrev 2010-04-14 19:48:53 följande:
    Någon vars barn reagerat på Göteborgskex smörgåsrån....dom vanliga??? Min tjej är mjölkallergisk och har nu utslag på hela magen coh på benen, och armarna, precis som hon hade när vi upptäckte att hon var allergisk. Dom skall ju vara mjölkfria enligt deras allergi-upplysning. Någon som har några tankar eller idéer vad detta kan vara???
    Tål hon vete? Alltså har ni testat något annat med vete i.
    Kan även vara sojalectin. Det finns ju en del superkänsliga även för det. Sojaallergi och mjölkallergi hänger ju ofta ihop. Men vad ger ni för mjölkfritt margarin? Är det sojalectin i det? Gröten?
  • Amulett
    Kavat skrev 2010-04-14 20:04:32 följande:
    Hinner inte nu och har inget samlat tyvärr. Men annars så är det väl en bra idé. Å andra sidan så hur många kommer hitta dit egentligen? Hittar man inte oftast den aktuella tråden direkt?
    Reagerade på det för att någon tidigare idag hade skrivit i en gammal mjölktråd från i höstas ...
    Jag kan maila dem om de två mjölktrådarna + allergitrådarna, och säga vilken som är aktuell och be dem stänga övriga gamla.
  • Stumpan84

Hoppar in här! Har en 4 månaders pojk som antagligen inte tåler mjölk... jag ammar så därför får jag äta mjölkfritt. Oftast går det bra men vissa dagar mår jag så himla dåligt för de så jag funderar på att sluta amma MEN amning är så viktigt för mig så jag vill inte sluta så nu letar jag febrilt efter saker som kan ersätta! =)

• Amulett
    Stumpan84 skrev 2010-04-14 20:08:45 följande:
    Hoppar in här! Har en 4 månaders pojk som antagligen inte tåler mjölk... jag ammar så därför får jag äta mjölkfritt. Oftast går det bra men vissa dagar mår jag så himla dåligt för de så jag funderar på att sluta amma MEN amning är så viktigt för mig så jag vill inte sluta så nu letar jag febrilt efter saker som kan ersätta! =)
    Och det är en evig jakt

Nåt särskilt du är extra sugen på, eller saknar ersättning till?
  • Thindran
    Kavat skrev 2010-04-14 20:02:18 följande:
    Tja, alla säger olika. Vissa läkare anser om de inte visar på RAST och prick så är de bara överkänsliga. Men då är min son "bara" överkänslig mot vete och havre och han spyr, får magont, får eksem, kan inte sova, orolig och han reagerar även enbart om man tar i honom och har tagit i t.ex en vanlig smörgås innan. Så jag anser inte att han bara är lite överkänslig... Oavsett "diagnos" så verkar alla tycka att överkänslig, ja då kan man äta litegrann, här hade det blivit katastrof om han får i sig minsta lilla. Råden är olika från olika läkare. Vissa anser att man ska ge den mängd av det som de inte tål upp till att de INTE reagera. Men det är supersvårt att avgöra på små barn/bebisar. Så det där är väl lite upp till var och en vad man tycker det är värt att barnen ska få utstå och att hitta gränsen där de är symtomfria.
    Ja, men vad innebär det att "bara" vara överkänslig egentligen? Vår son mår ju dåligt, vi märker det direkt när jag fuskat lite. Så det är klart jag håller mig borta från mproteinet... Jag förstår bara inte det där med att de kan vara allergiska eller "bara" överkänsliga... Barnen blir ju uppenbart dåliga... Tycker det låter som din son har en riktig allergi! Menar läkarna att det inte är en allergi?
  • Stumpan84
    Amulett skrev 2010-04-14 20:12:47 följande:
    Och det är en evig jakt Nåt särskilt du är extra sugen på, eller saknar ersättning till?
    Riktigt god choklad! Det finns banne mig inte! Jag saknar såna saker som va självklara innan... ostbågar, ost på mackan, god gräddsås till köttbullarna! Jag är glad över att jag inte är mjölkallergiker för jag hade aldrig klarat de och jag hoppas det kommer gå över för min son! När han är 6 månader ska vi se om han reagerar när jag äter mjölk...
  • Kavat
    Amulett skrev 2010-04-14 20:08:02 följande:
    Reagerade på det för att någon tidigare idag hade skrivit i en gammal mjölktråd från i höstas ... Jag kan maila dem om de två mjölktrådarna + allergitrådarna, och säga vilken som är aktuell och be dem stänga övriga gamla.
    {#lang_emotions_sunny}
  • Mela78
    Stumpan84 skrev 2010-04-14 20:26:38 följande:
    Riktigt god choklad! Det finns banne mig inte! Jag saknar såna saker som va självklara innan... ostbågar, ost på mackan, god gräddsås till köttbullarna! Jag är glad över att jag inte är mjölkallergiker för jag hade aldrig klarat de och jag hoppas det kommer gå över för min son! När han är 6 månader ska vi se om han reagerar när jag äter mjölk...
    Plamil har en choklad som är helt utan mjölk och soja. Hos oss finns den i glutenhyllan. Gräddsås tycker jag blir ok på havregrädde. Det är första tiden som är jobbigast, innan man hittat ersättning för det mesta. Sen blir det lättare!
  • LeiasMamma
    Kavat skrev 2010-04-14 20:05:53 följande:
    Tål hon vete? Alltså har ni testat något annat med vete i. Kan även vara sojalectin. Det finns ju en del superkänsliga även för det. Sojaallergi och mjölkallergi hänger ju ofta ihop. Men vad ger ni för mjölkfritt margarin? Är det sojalectin i det? Gröten?
    Vete har hon fått tidigare och inte reagerat. Soja har hon ju tidigare ätit, men det kan ju ändra sig plötsligt det med.

Hon får Carlsham mjölkfritt, men på dessa rånen var det inget smör allt.
    Den fundering som jag har som eventuellt kna vara orsaken är att hennes kompis åt rån med Bregott på och det kan ju vara så att hon fått i sig. Vem vet???!!!

Vi får se om det är kvar imorgon, eller om det återkommer, då får vi nog börja fundera på vad det kan vara.
    Tack fäör era svar!!!
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar