Kavat skrev 2010-04-11 17:14:02 följande:
Hej! Jag tycker också att du ska se till att få det undersökt om han har reflux så ni kan få rätt hjälp. Barnmottagning om det finns kan se till att ni hittar rätt (eller BVC då, men det brukar tyvärr ta lite onödig lång tid är mina erfarenheter...)Angående förstoppningen och refluxen så kan det även bero på allergi. Är man mjölkproteinallergisk så är det rätt vanligt (30-50%) att man har/får sojaallergi. Och då är det vanligt att man reagerar på fruktkärnmjöl, guarkärnmjöl mm som är sojasläktingar. Sinlac innehåller fruktkärnmjöl så det finns en risk att det är den han blir förstoppad av?Och Enago innehåller havre och vete som även det kan ge förstoppning i stora mängder eller om man är allergisk.Symptomen på allergi är ju ofta förstoppning och kräks gör ofta barn som är förstoppade eller om de även har en oupptäckt allergi.Sen verkar det väldigt vanligt att allt hänger ihop, det finns självklart allergiska barn som ÄVEN har reflux.Så om nu ändå vällingen är slut så hade jag nog försökt att testa lite "renare" vällingar för att se om det blir bättre. Dock tar ju förstoppning och magproblem ofta ett par månader innan man ser resultat... Min son slutade kräkas först 2 månader efter vi tagit bort allt han inte tålde.Har ni någon modersmjölkersättning utskriven som Profylac t.ex (kan vara lite lösande). Nutramigen kan däremot vara förstoppande. Om inte, vänd er till barnmottagningen och kräv att få Profylac t.ex.För i så fall så är det ju enkelt att göra egen välling, kolla i trådstarten. Vi gjorde av Carlshamns risdryck, majsmjöl, olja, Profylac och mixad banan (banan för att sonen skulle äta, blir sötare).
Hej!
Kom nyss hem från akuten...
han smakade pyttelite äggvita hemma hos sin mormor, inte bra,
kräkes o kräkes o kräktes...usch...
har endast fått behålla 120 ml på hela dagen...
Fick althera utskrivet, nutramigen vägrar han.
Bra tips det där med risdryck, då kan jag ju blanda i altheran!?
Vi har en lååååååång sjukhus historia bakom oss....
många besök o utredningar, bla har dom gjort en tarmbiopsi när han
var 4 mån gammal, för att utesluta hirschprung.
Han är förstoppad vad han än får i sig, men tack o lov
för movicol!