• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Mjölkallergitråden - bebisar

Här samlas vi föräldrar till spädbarn med mjölkallergi för att ställa frågor om mjölkfri kost vid amning, ersättning, välling, gröt, kalcium, symptom och provtagningar.

Komjölksproteinallergi innebör att man reagerar med en allergisk reaktion mot ett eller flera proteiner i komjölken. Samtidig allergi mot get- och fårmjölk är mycket vanlig. Vid allergi mot mjölk ska man hålla en strikt mjölkfri diet. Laktosfritt är inte mjölkfritt!

Svar på de vanligaste frågorna finns här:
    www.mjolkfri.com Fakta, Dietist-hjälp, recept mm
    www.growingpeople.se Information om mjölkallergi, mjölkfri kost
    www.allergisidan.com Information och personlig berättelse
    www.celiaki.se Svenska Celiakiförbundet
    Ingredienslexikon och översättningskort för resan
    www.allergimat.com Recept för mjölkallergiker m.fl.
    www.gilbertson.nu/kokbok/ Nicklas Kokbok Recept för mjölk-och sojaallergiker.
    www.tasteline.com Fler recept
    www.meadjohnson.nu Recept på välling mm på Nutramigen
    www.mjolkframjandet.se/start Mjölkfrämjandet. Kalciumbehov mm.
    www.karolinska.se Fakta om mjölkallergi, kostråd.

Recept på vällingar:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43681.html
    Recept på barngröt:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b43684.html
    Blå Myrans mjölkfria bloggar om mjölkallergi, och recept på mat, fika och barngrötar mm:
    www.familjeliv.se/hem/bla_myran/blogg.php
    K Kavat blandade blogg om mjölkproteinallergi, ersättningar, hur mycket kalcium mm: www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b103288.html
    Amuletts blogg med tips på bl.a mat vid mjölkallergi
     www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b113859.html

Mjölkistråden - barn & vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    Äggallergi-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html

Recepttråd för mjölkproteinallergiker del 2 www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39689357.html
    Bak/fika/godisrecepttråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Matrecept tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36477506.html

Info från barnallergisektionen angående mjölkallergi- står bla.a vid sen reaktion då ska provocering räcka för diagnos.www.barnallergisektionen.se/stenciler_nya06/d7_komjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 20:00
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 21:03
    Miralicias blogg med tips, recept och fakta: utanallt.blogspot.com
    Mjölkbeteckningar: utanallt.blogspot.com/2010/03/innehallsforteckningsguide-mjolkprotein.html
    Istället för mjölk: utanallt.blogspot.com/2010/08/istallet-for-mjolk.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-04 18:15
    FASS om hur man fastställer en allergi främst genom uteslutning och provocering www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 18:45
    Hur man fastställer en allergi, enligt FASS, genom uteslutning och provocering: www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&userType=2&docType=95&docTitle=Allergier+och+%C3%B6verk%C3%A4nslighet

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-01 13:16
    Artikel om att det är extremt ovanligt med laktosintolerans bland bebisar och att det i så fall kan bero på annan sjukdom som t.ex celiaki. www.lakartidningen.se/07engine.php
  • Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar
  • JohannaL
    HN79 skrev 2010-04-01 18:39:25 följande:
    Johanna, mina två 16 månaders tjejer äter pepticate sedan januari i år. Den har fungerat superbra, de gillade sin välling från första stund. Vi blandar 200ml vatten 6 skopor pepticate och 3 msk enago grötpulver. Vet inte riktigt vad du vill veta men fråga gärna.
    hej och tack va precis det jag ville höra att det funkar bra för nnn annan =) och få recept =) vet du om dne e dyr, fick den på gratis provburk först nämligen, så jag e inte rikigt insatt i hur de funkar sen.

har du testat med havremust istället för grötpulver, hur va det då?
  • Tibell
    Lalalong : Usch stackars lilltösen =( Ser inge roligt ut alls. Precis sådär såg min tös ut innan hennes mjölkallergi konstaterades. Ser att du fått många bra tips. Dels om att byta ersättning men också att inte sluta tvärt med kortisonet.
    Våran dotter reagerar ju även via kontakt. Så hade vi mjölkrester kvar på händerna och smörjde henne såg ut hon sådär. Kanske ett tips?! Och kolla vilken tvål ni använde. Vi hade ju givetvis en med mjölk i och begrep inte alls varför alla eksemen kom tillbaka hela tiden!
    Och har ni märkt något samband med att eksemen blossar upp??! Eller ser hon ut så dygnet runt ?!
  • Lalalong
    Amulett skrev 2010-04-01 22:03:18 följande:
    En snabb reflektion ang kortisonet. Det går inte att smörja och sedan sluta. Du bör trappa ned kortisonet, annars riskerar du en reaktion på att det försvinner, så att säga. Så smörj tills det är borta (en eller två gånger/dag). Smörj sedan en gång/dag alt varannan dag i några gånger (beror lite på hur länge det tog att få bort eksemen) och minska sedan till varannan dag (eller ca 2 gånger på en vecka) i några gånger och sedan eventuellt en smörjning till "efter en stund". Sedan kan det ju självklart bero på mer, men testa att fasa ut kortisonet och se vad som händer! Smörj massor med mjukgörande också under tiden (och efter).
    Tack för tipset! Det sa de inte något om när vi fick den!! Men så ska vi göra när vi slutar denna gången!!
    Tibell skrev 2010-04-01 22:31:14 följande:
    Lalalong : Usch stackars lilltösen =( Ser inge roligt ut alls. Precis sådär såg min tös ut innan hennes mjölkallergi konstaterades. Ser att du fått många bra tips. Dels om att byta ersättning men också att inte sluta tvärt med kortisonet. Våran dotter reagerar ju även via kontakt. Så hade vi mjölkrester kvar på händerna och smörjde henne såg ut hon sådär. Kanske ett tips?! Och kolla vilken tvål ni använde. Vi hade ju givetvis en med mjölk i och begrep inte alls varför alla eksemen kom tillbaka hela tiden! Och har ni märkt något samband med att eksemen blossar upp??! Eller ser hon ut så dygnet runt ?!
    Vi försöker tänka på att tvätta händerna o.s.v. men märker ingen skillnad tyvärr
    Vi använder inte tvål på henne, bara babyolja i badvattnet. När vi tvättar henne utan att hon badar så är det en våt tvättlapp med någon droppe olja på bara.
    Näe, hon ser inte likadan ut hela dygnet, men jag kan heller inte se något samband i när det blossar upp... utan helt plötsligt gör det det bara. Eller ja... i ansiktet är det ofta när hon är ledsen och skriker, eller när hon gnuggar ansiktet mot kudden (kliar?). Men på kroppen vet jag faktiskt inte...
    Klara 060504, Alva 100117
  • scs

Lalalong: Åh din dotters utslag ser precis ut som de min son har på kroppen och i ansiktet, jag äter just nu mjölkfritt för att se om det blir bättre (är själv rätt övertygad om att det är mjölkallergi). Har tyvärr inga mer tips att ge än de du redan fått men jag hoppas i alla fall att hon blir bättre snart! Det är jobbigt när ens barn inte mår bra!

• Winglur

Åh jag vet inte riktigt hur jag ska göra. :/

Vi började med provocering via amning för 2 veckor sedan.
    Ingen reaktion alls hos dottern!
    Jag höll upp en vecka, sen började vi ge henne i maten.
    2 dagar innan det fick hon en släng av magsjuka.
    Kräktes ett par gånger natten till söndag, men var sedan som hon brukar och vi märkte inte av det fören hon fick diarré på måndag morgon, alltså innan vi gav henne mjölk mat...
    Direkt efter intag, alltså precis när hon ätit klart kom det lite löst i blöjan.
    Men jag antar att det var kvar från morgonen...
    Jag har inte märkt av någon magsmärta, hon sover inte sämre, men jag tycker att hon har sura uppstötningar. :S 
    Det kommer inget kräks, som det gjorde förut, men å andra sidan är väl magmunnen bättre utvecklad nu?! Hon var ju bara runt halvåret då...
    Jag vet inte hur vi ska göra, om vi ska fortsätta trots dom sura uppstötningarna...?
    Jag kan inte prata med dietisten fören på tisdag. :(
  • Vangelia

Lalalong: Här är en till tjej på 5½ månad som äter neocate, hon åt först nutra och blev bra någon månad men sen började hon reagera på det också, vi fick då neocate istället och sen dess har allt varit frid och fröjd, vi får detta på livsmedelsanvisning och jag tror det kostar oss 120 kr per uttag om 3 kartonger 12 burkar tror jag.

Vi har nu tagit blodprov på lilltjejen, pricktestet gav ju utslag men blodprovet visade inte på några antikroppar nu efter 4 månadermed mjölkfritt, så det verkar som hon ska växa ur allergin så småning om, vi har nu fått rådet med mjölkfritt till 1 års ålder sen ska dom testa henne igen på sjukhuset. Så nu håller vi alla tummar att det kommer växa bort, ett tag var sjukhuset lite skeptisk då hennes allergi var så kraftig, dom trodde det skulle ta längre tid, men nu ser det ljusare ut.

Är det fler här som testat positivt på pricktest men negativt på blodprov? Hur har det gått för er isf!

Nina&melina

• Miralicia
    Fåret Shaun skrev 2010-04-03 13:56:59 följande:
    Går soja över i bröstmjölk?
    I princip kan man säga att allt kan gå över, men sen varierar det mellan olika personer i vilken grad man släpper igenom och i vilken utsträckning som barnet reagerar på det som passerar över i bröstmjölken.
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar