• scs

Mjölkallergitråden - bebisar

Jag vill fråga en sak. Min son blir 6 veckor på lördag och har sen knappt två veckor tillbaka fått utslag i ansiktet och på halsen. Han har också fått torr och fnasig hud på, i och bakom öronen, det ser ut som små små blåsor. Jag avfärdade det först som hormonplitor med det blir inte bättre utan snarare värre. Han har det lite körigt med magen också, inga jätteproblem men mer gnäll och knip än vad storasyster hade i samma ålder i alla fall. Min tanke nu är att han kanske är mjölkallergiker? Jag helammar honom och äter själv ganska mycket mjölkprodukter. Vi ska till BVC på måndag men jag såg den här tråden och frågar er också. Jättetacksam för svar!

• scs

Jag har börjat ställa in mig mentalt på att jag kanske kommer behöva äta mjölkfritt under hela amningsperioden och jag vet ju att många gör det utan större problem men just nu känns det jobbigt. Ni som har ätit mjölkfritt för att kunna amma era barn, hur jobbigt är det egentligen? Jag tänker direkt på mjölken i kaffet och alla brödsorter som har mjölk i sig (jag älskar att äta en lång frukost med kaffe och smörgås). Att man får läsa noga på innehållsförteckningarna har jag förstått men hur funkar det om man är hos nån annan, ska jag behöva ta med eget bröd så snart jag ska fika hos någon och hur funkar det att äta/fika ute? Snälla kom med lite positiva erfarenheter (om ni har några, annars är det lika bra att erkänna hur eländigt det är ).

• scs
    Amulett skrev 2010-03-26 20:01:20 följande:
    Kan direkt trösta dig med att ditt frukostbröd med största sannolikhet är mjölkfritt. De mesta matbröd är det. Men ostskivan ryker ju ... Kolla i länkarna till bloggarna i trådstarten så får du en hel del tips! När jag är hos andra brukar jag alltid fråga om jag ska ta med eget, eller om de har fixat mjölkfritt. Mina vänner vet ju vad som funkar (så jag får Findus frysta bullar eller Delicatobollar för det mesta). Och särskilt en brukar anstränga sig extra. Igår hade hon t.ex gjort två bunkar med våffelsmet - en vanlig på mix och en mjölkfri till mig och sonen! Nu visste jag inte vad hon skulle bjuda på, så jag hade stoppat ner tre mjölkfria bullar (blir jättegoda om du bakar på Solhavre) i skötväskan för säkerhetsskull. Upplever det som att de flesta tycker att det är mer pinsamt att jag bara får dricka svart kaffe än att jag langar upp en reservbulle ur väskan Mjölken i kaffet fick jag sluta helt med. Havremjölken skar sig för mig hela tiden. Man vänjer sig Sojamjölk blir bättre säger en del, men eftersom du bör undvika sojaprodukter tills barnet är 1 år så försvinner ju de ersättningsprodukterna. Försök i övrigt att blanda havre-, ris- och kokosbaserad mjölk/ersättningsprodukter så att du inte käkar havre precis hela tiden! Vi körde mjölkfritt för hela familjen (då bara jag, maken och sonen) och ställde om alla produkter till mjölkfritt och när du väl har bytt ut allt, hittat nya recept eller gjort om andra så har du snart nya rutiner. Och när det kändes som jobbigast så försökte jag tänka på att det jag lärde mig för att jag skulle kunna äta strikt mjölkfritt skulle jag ändå behöva lära mig om några månader när sonen skulle börja äta vår mat. Och när han var 1-2 år var det jätteskönt att allt var mjölkfritt så att han kunde äta fritt från våra tallrikar när det gjorde ätandet roligare Välkommen hit! Och tveka inte att fråga på!!!
    Tack! Det var precis sånt jag ville höra Jag börjar med mjölkfritt i dag tänkte jag, så får vi se vad BVC säger på måndag (jag vill att hon också ska se utslagen och den skorviga hyn men det hinner nog inte bli någon skillnad till måndag). Tyvärr såg jag att det var skummjölk i knäckebrödet jag köpt, antar att det inte går att äta (jag har i alla fall inte våga prova). I dag ska jag kolla in länkarna här i tråden och sätta mig in i  det hela lite mer. I dag och i går har lillen varit ganska missnöjd och bajsat grönt och slemmigt flera gånger, nåt är det i alla fall som inte är bra så jag utgår från att det är mjölken eftersom det verkar mest troligt.
  • scs

Nu har vi varit på BVC och distriktssköterskan misstänkte också mjölkallergi när hon såg honom och jag berättade hur det är med honom. Så nu ska vi prova mjölkfritt i 7-10 dagar (lagom kul precis till påsk, när vi dessutom är bortbjudna en del!) och se om det gör någon skillnad. Nu tog jag ju bort all mjölk redan i lördags trodde jag men i dag insåg jag att det är mjölk i leverpastejen vi hade hemma så helt mjölkfri har jag inte varit med i alla fall en drastisk minskning. I dag har jag köpt ny leverpastej och lite ris- och havreprodukter för att smaka mig fram till vad jag gillar. Faktum är att Carlshams "vispgrädde" (alltså den mjölkfria saken) funkar riktigt bra i kaffet, så jag slipper sluta med kaffe i alla fall!

En fråga:  är det mjölk Knorrs buljontärningar? Jag kan inte se det men på en lista med vad man skulle undvika stod det just buljonttärningar (dessa skulle då ersättas med mjölkfri buljong) men det kanske bara betydde att det finns buljongtärningar som innehåller mjölk? Jag blir ju lite nojjig nu, vill ju inte missa nåt viktigt.

• scs
    Amulett skrev 2010-03-29 20:28:03 följande:
    Jag har inte sett i några/få buljongtärningar, fast jag har ett vagt minne av nån ekologisk sort som jag fick välja bort i affären ... Däremot finns det i en hel del fonder. Menar du att "luftig visp" fungerar i kaffe?
    Ok, då har jag inte missat det då det var ju skönt!  Ja "luftig visp" funkar i kaffet, jag hällde i det först och rörde om när jag hällde i kaffet och det funkade bra. Det varken klumpade eller skiktade sig och smaken var helt ok enligt mig (det är ju socker i vispen så det är väl det som gör det gott kan jag tro).
  • scs

I morse gjorde jag en miss, jag smakade på dotterns välling för att kolla att den var lagom varm innan hon fick den. Den innehåller ju mjölk och jag ska äta helt mjölkfritt i 10 dagar för att se om sonens problem beror på mjölken. Har detta sabbat allt nu? Det var knappt en klunk utan bara precis så lite så jag kände hur varm den var, åh vad arg jag blir på mig själv som inte tänkte på det! Vad tror ni, kommer detta att påverka honom och måste jag börja räkna om dagarna från början nu för att ha 10 helt mjölkfria dagar?

• scs

Lalalong: Åh din dotters utslag ser precis ut som de min son har på kroppen och i ansiktet, jag äter just nu mjölkfritt för att se om det blir bättre (är själv rätt övertygad om att det är mjölkallergi). Har tyvärr inga mer tips att ge än de du redan fått men jag hoppas i alla fall att hon blir bättre snart! Det är jobbigt när ens barn inte mår bra!

• scs

Nu vänder jag mig till er igen för att ventilera lite. Min son reagerade på mjölk som nyfödd och jag uteslöt mjölken. Allt var frid och fröjd. Nu har jag (enligt BVC-läkarens rekomendation) provocerat och ätit mjölkprodukter i ca en månad igen och blir inte riktigt klok på det hela. Han har inte fått utslag på kroppen som tidigare men några små prickar i ansiktet, han kräks lite ibland nu och de gjorde han inte när jag var mjölkfri. Han sover gott på nätterna precis som när jag var mjölkfri men han bajsar mer/oftare. Det som framför allt får mig att undra är att han är oroligare, har svårare att somna och har en del skrikperioder nu som jag inte känner igen sen tidigare.

Det jag inte blir klok på är att de första veckan/veckorna som jag åt mjölk igen märkte jag ingen skillnad och blev jätteglad men nu tycker jag att det har smugit sig på en del symtom. Problemet är att jag inte vet hur jag ska tolka dem. Kan det vara mjölken han reagerar på med så långsam reaktion? Han har ju blivt äldre (knappt 5 månader nu) så reaktionen kanske ändrats?

Kan det vara mjölken trots sen och annorlunda reaktion eller är det bara sammanträffanden (utvecklingsperoder mm)?

Alla synpunkter tas tacksamt emot!

• scs

Då får jag väl testa mjölkfritt igen då och se om det blir någon skillnad. Jag var så glad att det verkade funka med mjölk så jag ville nästan inte se symtomen men nu när jag läser mitt eget inlägg och era svar så lutar det ju åt att har reagerar på mjölken i alla fall.

• scs

Nu kör jag mjölkfritt igen sen snart 2 veckor tillbaka och sonen mår mycket bättre Jag har kollat lite på de mjölkfria gröt och vällingprodukter som finns i affären men jag blir inte riktigt klok på det här med soja. Sojalectin, är det nåt man ska undvika? Vad jag har förstått så kan det finnas i mycket och inte bara i mjölkfria saker, måste man titta även efter det på allt man köper?

Nån som vet?

• scs

Ok nu har jag fattat att sojalectin inte är farligt (rätta mig om jag har fel) men nu undrar jag en annan sak. Jag trodde att man kunde äta produkter med get- och fårmjölk i men det verkar ju inte stämma? Fetaosten är alltså bara att glömma eller?

Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar