Inlägg från: Fåret Shaun |Visa alla inlägg
  • Fåret Shaun

Mjölkallergitråden - bebisar

Hej jag har en plutt på 4½mån med diagnos mjölkallergi. Har ätit mjölkfritt sen han var ca 2½vecka.

Har varit till dietist och går på koll hos läkare, och vi ska inte provocera killen då reaktionen varit stora och snabba bara jag missat lite. Har allergi i familjen, min lillebror blev av med sin mjölkallergi vid en ålder på 11år.
    Det är fint att peka
  • Fåret Shaun
    Tibell skrev 2010-03-15 14:24:50 följande:
    Hej hej!! Min lilla är med 4½ månad! Skönt att ni fått läkare som lyssnar på er och inte ber er provocera. Vi har inte alls haft samma tur. Men jag hoppas det vänder för oss snart med =) vad har eran lilla haft för sympom ?! Hur blir han om du råkat missa?!
    Han ökade inte i vikt efter förlossningen och när bvc sa till oss att ge ersättning fick han diarré, men jag ringde barn spec utan passera bvc.
    Om jag missar nu får han ont och blir rinnig i magen. Men innan vi gick över till mjölkfritt bytte vi en bajsblöja varje timme, nu 1-2 om dagen.

Han tycker att man inte ska provocera så små, vi fick recept på mjölkfriersättning. Men inte ens blandat med bröstmjölk och vaniljsocker .
    Jos skrev 2010-03-15 16:20:02 följande:
    Tack för svaret! Man griper efter halmstrån. Skall träffa läkare imorgon och se vad som sägs, som sagt nutran vägrar hon äta. Är Neocate bättre smakmässigt?
    Har du testat vaniljsocker i?
    Det sa både läkare och dietist till oss att göra
    Det är fint att peka
  • Fåret Shaun
    Jos skrev 2010-03-15 16:09:37 följande:
    har funderat lite på lillans symtom..kan hon vara laktosintolerant och inte mjölkallergiker..för visst är det skillnad? Hon har ju ätit Althera nu som innehåller mer laktos än vad nutran gör och kanske är därför hon har blivit helkass i magen med lös avföring och mkt fjärtar, båda som luktar otroligt illa! Kan jag då äta laktosfria livsmedel men ändå amma henne?
    laktos går inte över i bröstmjölken (enligt barnläkare) då borde du kunna äta normalkost.
    Det är fint att peka
  • Fåret Shaun
    EL I skrev 2010-03-15 17:20:47 följande:
    säger som kavat. jag har fått infot av läkare att det nästan inte är NÅGOT barn som får laktosintolerans innan en ålder av 4 år. Så det är nog mer mjölkPROTEIN allergi skulle jag tro, speciellt om hon inte blir bra på laktosintolerans. Jag behöver tips!!!!!!!!!! Mjölkfri sås???? Är såååå dålig på det, blir bara så himla äckligt. Grejen är den att vi väldigt sällan äter sås hemma överhuvudtaget så jag har liksom inte övat Men lillkillen vill gärna ha sås!
    vi använder imat 13% som grädde, helt ok. Kall sås avocadoröra, soyhurt med stenbitsrom och citron, 
    Det är fint att peka
  • Fåret Shaun

Om MAn gör tjockpannkaka typ fläskpannkaka blir den stabbig med solhavre i. Blanda i lite bakpulver (ca 1tsk/5dl vätska) då blir den lite fluffigare

Det är fint att peka
  • Fåret Shaun
    Amulett skrev 2010-03-15 20:40:16 följande:
    G Man rekommenderar ju till och med att blanda NAN/BabySemp med mjölkfri ersättning tills den mjölkfria accepteras (för barn som får ersättning alltså, så att de accepterar den nya smaken) och att då fortsätta amma medan mjölkproteinmängden långsamt minskar är ju inget konstigt alls. ...
    Jag har fått höra helt mjölkfritt och vaniljsocker som man ska minska. 
    Det är fint att peka
  • Fåret Shaun
    Winglur skrev 2010-03-16 23:00:23 följande:
    Jag har ätit mjölk produkter sedan i lördags morse, än har inte dottern reagerat. Hur lång tid kan det ta innan jag ser någon reaktion?
    På min efter ca 4-6h efter jag ätit sen rejält ca 12h efter. 24h efter är det blöjbyten en gång i timmen
    Saaaraa skrev 2010-03-17 09:23:51 följande:
    Min Valle hade bara att han bajsade ofta och inte ökade i vikt, när han fick ersättning fick han diarré (ser ut i konsistens som mjölk när den skurit sig i kaffet fast gul/brunt istället för svart)
    Jelijo skrev 2010-03-17 12:02:00 följande:
    Hej! Jag är ny här i tråden och har lite funderingar som jag hoppas att någon ska kunna hjälpa mig med. Bakgrund: Min pojk på 7 veckor började få eksem för ungefär 4 veckor sedan (jag helammar). På bvc fick vi råd att smörja med miniderm och efter någon dag när det inte blev bättre skulle jag prova mjölk-och äggfri mat. Redan på några dagar blev det bättre och jag har nu varit mjölk- och äggfri i tre veckor. Hans eksem i pannan, på kinderna och bakom öronen gick från läderaktiga och blev "mjukare och mjukare" för varje dag. Förutom eksem hade han röda prickar i resten av ansiktet, på huvudet, i nacken och på hals och bröst. Nu får han några nya röda prickar varje dag, främst i ansiktet. Till en början är de ilsket röda (ca 4 mm i diameter) och lite vita i mitten och efter ett tag bleknar de och blir små (ca 1 mm i diameter) röda prickar som försvinner på någon dag.  Provokation: Igår gav jag honom en droppe komjölk i samband med att jag ammade och hittills har jag inte sett någon drastisk förändring. Han hade ett par nya prickar imorse, kanske några fler än vanligt. Fråga: När jag kan förvänta mig se en förvärring (ifall han är allergisk) och när ska jag själv våga börja äta mjölk igen? Om han inte blir sämre, kan jag då äta "obegränsat" med mjölk igen eller ska jag trappa upp försiktigt? När kan jag känna mig säker på att han inte reagerar så att jag kan prova att föra in ägg i min mat och se om han är allergisk mot det? Nästa vecka ska han få göra pricktest, trots att han bara är två månader (vanligtvis väntar man tills 3 månader här). Vet inte om de räknade fel eller om de tyckte att hans eksem såg så illa ut att de beslutade att göra ett test ändå. Hoppas att någon kan hjälpa mig med mina funderingar!
    Mitt råd är att få en tid hos barnläkare, de kan göra pricktest och visar inte det något får man äta all mjölk man vill en dag och sen kontakt för att se vilken reaktion det blev. Men om bvc sagt att du borde undvika mjölk borde de skickat vidare, för info från dietist och att finnas inskriven hon barn spec
    Det är fint att peka
  • Fåret Shaun

*lycklig*

Hittade tre sorters mjölkfria ekologiska grötar idag. Iofs från 6 mån men man kan börja ge lite tidigare. Köpte den med spelt i. Kostar lika mycket som sinlac
    Det är fint att peka
  • Fåret Shaun

Jag har även bytt bvc idag och kommer nu få mer hjälp med läkarkontakt mm

Det är fint att peka
  • Fåret Shaun
    buggebo skrev 2010-03-18 23:59:38 följande:
    Har funderingar kring allergitest!? Har en son på 5 år som (tillslut) fick konstaterat astma när han var 6 månader. Då gjordes en allergitest mot mjölk eftersom astma tydligen kan va ett symtom på mjölkallergi, testet visade dock ingenting och han fick diagnosen "förkylningsastma". (Han har även sedan han var liten haft exem.) Har vid ett antal gånger genom åren tagit upp ev. oro för att han är allergisk mot något men ingen har tyckt att det har funnits skäl till att utesluta något och mjölktestet visade ju som sagt ingenting. Har nu två killar på 10 månader som vi ha uteslutit mjölk för i ca två veckor på inrådan av BVC ( eller rättare sagt... -Ja...ni kan ju alltid testa om ni gärna vill...) Vips så sover mina killar ganska bra om nätterna, är mycket mjukare i huden och de har gått från att bajsa 5-7gånger om dagen till 1-2 gånger, dessutom så har vi tydligen barn med ett väldigt glatt humör. Har även gett stora pojken mycket mindre mjölkprodukter och han har blivit bättre i magen och exemen har blivit bättre, inte bra men bättre ändå. NU till min fråga: Är det någon som fått det bekräftat (och läkarintyg) att barnet har mjölkproteinallergi fast tester har visat neggativt??? Jag är ganska säker på att alla tre barnen har mjölkallergi och livet blir ju bra mycket enklare om man "har det på papper" men MÅSTE man testa possitivt?
    pricktest är inte 100% pålitliga. Vi har papprt på allergi fast test inte visade något
    Det är fint att peka
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar