• Loris

Någon i Umeå som har BF augusti 2010? =)

Hej hej =)

Det vore roligt att komma i kontakt med några fler som väntar barn i augusti 2010 =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-20 12:34
    Nu är vi ett par blivande höstmammor som har hittat till tråden! Rubriken säger augusti men alla är välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-23 14:50
    BF-lista:
    tuds, 1:a barnet, BF: 20 augusti
    Li81, 2:a barnet BF 23 augusti.
    Klaveret, 2:a barnet BF 26 augusti
    Loris, 2:a barnet BF 29 augusti
    Moyo, 2:a barnet, BF: månadsskiftet augusti/september
    Lisabettan, 3:e barnet, BF: början av september
    LindaMattias, 1:a och 2:a barnet BF:6 september
    shioo, 2:a barnet, BF 20 september
    Pencil, 1:a barnet, BF: månadsskiftet september/oktober
    Monchhichi, 2:a barnet, BF 6 oktober
    Lysa, 3:e barnet, BF: 21 oktober
    Nygga 2:a barnet BF 24:e september

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-25 13:19
    Starla, 1:a barnet, BF 30 juli
    LauraMaria, 1:a barnet, BF: 12 augusti

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-10 20:31
    BF lista i egen tråd!

www.familjeliv.se/Forum-11-263/m52460191.html

Glöm inte att lägga till ditt namn och BF om du inte står med :D

• Svar på tråden Någon i Umeå som har BF augusti 2010? =)
  • Starla

Ja jösses vilken helg! 

Välkommen, välkommen Miss Dezibel och Knyttet och K!
    Vi åkte in till stan med destination besöka mamma igår för att komma bort ifrån de kalla havsvindarna och ta en ledig dag från hemmafix, puh så varmt de bidde men oj så härligt! 28 grader istället för 19 grader som vi hade i Holmsund, vilken skillnad!
    Har inte haft så uppsvällda fötter/vader innan men igår var det prinskorvvarning. haha!
    Jag kände mig verkligen som en strandad val på helt fel plats. 
    Nu är jag bara jätteglad att det regnar, spred ut lite gödsel på diverse plantor igår. Som på beställning! 
    En rolig sak som jag fick reda på igår (för jag har aldrig frågat av någon konstig anledning) är att jag var också beräknad till den 30:e juli men behagade komma ut 12 dagar senare. Min sambo frågade: Jahaa! Hur har du lyckats planera det här?! {#lang_emotions_laughing}
    Det ska faktiskt bli väldigt spännande att se hur detta slutar. 
    Ha en skön kväll allihopa! 
  • Li 81

hej hej

Vilken underbar helg, vi har varit i stockholm och haft det sååå mysigt. Verkligen skönt att komma bort på tu man hand. Underbart väder har vi också haft.

Ja det blir spännande att se hur man klarar av sommaren, om vi får en varm sommar (vilket jag hoppas) För förra gången var jag höggravid under vintern, men var ändå väldigt varm. Men man får se till att hålla till vid något hav eller sjö.

Nu har vi bokat en tripp till Lycksele djurparkt med boende i sommar. 1295 för hela familjen med hotell, frukost och två dagar inträde på djurparken. Ska försöka hitta på så mycket som möjligt med Emmy innan bebben kommer. Förra sommaren byggde vi hus så då blev det inet så mycket aktiviteter.

Har ni några planer?

• Moyo

Hejsan, Knyttet och K!

Li 81:
    Vad kul att höra att ni haft en trevlig trip! Antar att Emmy haft det finfint hos barnvakterna också.
    Det första vi gör i sommar är vår veckoresa till Göteborg precis till midsommar - första semesterveckan för maken och jag ännu inte höggravid. Från mitten på juli är det ledigt på riktigt eftersom maken då ska vara hemma tills bebben behagat komma ut, men vi har inte gjort upp några definitiva planer eftersom vi tänkte vänta och se hur jag mår då. Det blir nog mest dagsutflykter antingen hela familjen eller pappa+barn och så har vi fortfarande en hel del snickrande att göra härhemma.
    Mår jag bra så jag kan roa lillan så lyckas vi kanske bli klara i sommar med allt utom badrummet. Det skulle inte vara dumt!

Starla:
    Ja, ska du hoppas på att få gå över eller ska du hoppas på en punktlig liten en? Här har vi packat ihop födelsedagar, fast inte riktigt planerat eftersom lillan kom pga igångsättning två veckor tidigt - dagen före pappas födelsedag och två dagar före farfars. Kusinen föddes några timmar efter lillan också, och har samma fördelsedag som lillans pappa. Behöver vi säga att svärisarna har svårt med planeringen när kusinen bor i Göteborg?

LindaMattias:
    Alltså.... det är bara 1½ år sedan jag hade en pyttig på hösten, men jag minns tamejtusan inte riktigt hur vi hade det...
    Hon är född i oktober så det var ju höstkallt redan när hon kom.
    I vagnen hade vi nog en liten fleecefilt i botten på liften och en liten fleecefilt uppepå efter behov. Lillan hade overall och vi drog igen dragkedjan på liften ordentligt eller lät locket vara öppet helt beroende på temperaturen ute och om det blåste. 
    Man kan känna efter i nacken om barnet håller på att bli helt grillad eller om h*n har det lagom och försöka lägga på minnet till nästa gång man har samma väder. (Iskalla mammafingrar undanbedes
    Till vintern täckte vi oftast vagnens suflett med ytterligare en filt eftersom det gjorde luften i "tältet" varmare för lillan att andas.

Jag har redan jättebroblem med mina vader. Usch, så trist!  
    Jag håller på att förgås i värmen i mina stödstrumpor, men skippar jag dem så får jag sån kramp på nätterna. Suck! Suck! Suck!

Härligt väder idag också, kanske en cykeltur till affären kan bli dagens utflykt?

• Starla

Moyo: Haha! Ja vad sjutton ska man hoppas på? 

Näe, jag hoppas förstås inte på att gå över men de säger ju att förstagångsföderskor ska ha en tendens att göra det så jag försöker iallafall än så länge att vara öppen för det. Men det vore trevligt om hon kom ut när hon ska så hon får en egen födelsedag. Vi har också mkt födelsedagar där i kring. 
    Får se hur nöjd man är efter en stekhet sommar (vilket jag däremot är övertygad om att det blir). {#lang_emotions_dreamer}
    Låter verkligen som ett virrvarr med födelsedagar för er också! Men man kan ju inte planera allt! Det borde finnas stödstrumpor med kyleffekt! {#lang_emotions_laughing}
    Är det någon som har tänkt gå eller har gått en profylaxkurs? Jag känner att jag nog är väldigt sent ute med att börja fundera på det nu. Man kan inte hinna tänka på allt.
    Li81: Lycksele djurpark har jag inte varit på sedan jag gick i förskolan! Men oj så populärt resmål! {#lang_emotions_smile} 
    Vi ska bara vara hemma och fortsätta att renovera och måla huset. Jag tror inte att jag om jag ska vara ärlig kommer att orka så mkt ändå.
    Vi har flängt så mkt de två senaste sommrarna så det ska bli riktigt härligt att inte hoppa runt. 
  • Moyo

Starla:
    Annas profylax rekommenderar att man går kursen ca 2 månader före BF, så hittar ni någon kurs i Umeå nu är ni inte för sent ute.
    Vi gick profylaxen när vi väntade tösen, men sedan blev förlossningen inte alls som vi hade tänkt oss iom att det blev ett snabbt beslut om igångsättning och sedan gick allt såldigt fort. Jag hoppas få mer användning av det jag minns den här gången. Vi kommer inte att gå någon uppdateringskurs eftersom jag sätter mitt hopp till EDAn direkt, haha!
    När det gäller födelsedagarna är jag mest glad över att lillan fick vara först så pappan får ta resterna och när vi kommer på farfars kalas är vi helt nöjda! Jag hade ju planerat att lillan skulle varaen vårbebis, men så gick det med den saken...

• Starla

Moyo: Annas profylax, det ska jag kolla upp. Tack! 

Tror du att man har någon användning av det egentligen? Det blir väl som du säger, aldrig som man har tänkt sig. Hann du få EDA förra gången?
    Ja det lät som om hon drog det längsta strået iallafall, vilken tur! {#lang_emotions_smile}
  • Moyo

Starla:
    I och med att jag var på förlossningen redan när det startade och BM redan gjort bedömningen att en EDA skulle vara en fördel för mig (hade havandeskapsförgiftning med högt blodtryck och EDA har som bieffekt att sänka trycket) så stod narkosen i stort sett utanför dörren när jag insåg att jag ville ha EDAn (ungefär vid värk nummer två ). När den väl satts så gick hela alltet på knappt sex timmar (från 4 cm), vilket är relativt snabbt för en igångsatt förstföderska.

Det blev ju inte riktigt som jag hade tänkt det, med en gradvis ökning av smärtan, utan när de tog vattnet gick jag från att ha inte en enda förvärk till riktig värk hur tätt som helst. Sedan satt allt det onda i mina värkar i ryggen och EDAn tog bort allt det på mig och i kombination med lustgas en slapp jag till och med fundera på hur kroppen reagerade.

Jag var liksom förberedd på att ha ont i magen och "downstairs" och så kände jag mig som "itusågade damen" hos en totalt misslyckad trollkarl, jag trodde att jag gick AV!

Nu är förhoppningen att det den här gången ska börja långsamt så vi hinner in i god tid för mig att få EDA, men samtidigt - går det för fort för att ge den så får man väl skrika sig hes och vara nöjd med sin prestation efteråt istället.

Sedan ska jag villigt erkänna att vi var väldigt dåliga på att öva tillsammans, men det berodde mest på att jag trodde att vi hade sååå gott om tid innan det var dags (räknade kallt med att gå över och så kom hon två veckor tidigt istället).

Jag använde andningstekniken när det var dags för krystningen, så viss nytta hade jag av kursen i alla fall. Hoppas att jag hinner vara med bättre den här gången så jag känner att jag gör rätt mer än bara tillfälligt.

• Lillebror

God kväll!
    Alldeles fantastiskt väder
    Än så länge tycker jag att det är underbart med värmen, men jag minns så väl hur less jag var sommaren 2006 då jag väntade Wiggo. (som var den varmaste sommaren på 100 år)  Tänkte precis som Knyttet och K; aldrig mer gravid under en sommar. Om det blir fler barn så ska den komma i maj. Vi var länge nöjda med ett barn och tänkte ge oss med det. Men vi fick nå ryck i vintras och kände att antingen skaffar vi ett till barn nu eller så blir det inga fler.
    Ja alla vet ju svaret på den funderingen

Så nu sitter man här med tjockmagen och svettas! På tal om tjockmage, känner redan nu vad less jag börjar bli på folks kommentarer på hur snabbt jag blivit tjock. Och om hurvida barnet kanske ligger långt ut mm. Jag vet om själv att magen har blivit stor snabbt och att det har synts länge att jag är gravid och jag är dubbelt så stor som andra som gått lika långt. *suck!*

Jag hade en åkpåse under vintern, då han älskade att sova länge i vagnen. Men under hösten hade jag nog bara bra kläder och en filt. Jag var expert på att överklä honom så inte behövde han frysa inte...oftast alldeles blöt under mössan!
    Men sen när han sov i vagnen när han började på dagis och blev större så hade vi en sovsäck under vintern och det fungerade också super

• Moyo

Lillebror:
    Här är det också tjockmage á la höggravid redan, vart ska detta sluta? Och i jämförelse med lillan så är jag större över magen nu än jag var när hon kom, helt sjukt! Jag vaggar på värre än grannen och mellan oss skiljer det 8 veckor! Ojojoj!

Någon som är sugen på att planera in ett fika i början på juni? För mig passar det när som, förutom tisdag den 8:e.

• Loris

Vilket härligt väder! Hoppas det håller i sig! Har någon hört eller läst något om Björkstamarknaden blir av iår? *hoppas* Jag har fått en mer utdragen mage den här gången, den sticker inte ut så vansinnigt mycket! I början växte den på som galet men nu har det lugnat sig, däremot ser jag rund ut! *** Fika låter som ett jättebra förslag Moyo! Jag kan nog nästan när som helst, så länge det är eftermiddag!

Svar på tråden Någon i Umeå som har BF augusti 2010? =)