• Glittran

Carlanderskatöserna del 19

Carlanderskatöserna del 19 För oss som håller till på Carlanderska!

Här kan vi stötta varandra i motgångar och glädjas åt varandras medgångar.
    och prata om allt möjligt inga frågor är dumma frågor för oss här inne.

Nya kämpare är ALLTID välkomna!

Gamla trådar:

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m48635816.html

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m46453306.html

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m44331969.html

www.familjeliv.se/Forum-11-261/m42035091.html

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m38981292.html

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m35838235.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-29 22:35
    Carlanderskatösernas listtråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-261/m52179200.html

• Svar på tråden Carlanderskatöserna del 19
  • FruNaftra
    42an skrev 2010-09-11 09:05:21 följande:
    Hej på er, tack för det varma välkomnandet!
    Pratade med min distansläk i torsdags om att det var dag 21 om de ville köra den långa, hade sökt dem flera dar men de hade varit lediga. Hon sa då att det var inga problem, de skulle kontakta CA om behandlingsplan och fixa recept.

När jag ringde på em sa hon att "det är inte säkert att vi får svar idag", vi trodde båda att det var den korta varianten som skulle köras så jag kände mig lugn, och tänkte att de ringer väl som igår. Det gjorde de inte, har tom ringt apoteket men det finns inget recept där.

De vet att jag har kort cykel och idag på dag 23 känns mensen mkt nära, vad ska jag göra? Kan man börja spruta på andra eller tredje dan?Är det ngn av er proffs som vet? Eller går det att få tag på ngn på CA på helgen? Jag vill verkligen inte vänta en månad till, har redan väntat ett år på att maken skall "omvändas" och i min ålder så brinner der ju i knutarna! Snälla ni vad skall jag göra?????
    Du kan börja spruta på dag 2 eller 3 från första mensdagen. Jag började på dag 2 och jag kör korta varianten. Så även om du får mens nu så kommer du skert hinna börja spruta denna månaden
  • amorosa

34an: Jag har också börjat på mensdag 2 eller 3 på korta varianten. De har väl alltid någon på plats på CA som kan svara? Jag går ju inte där än, men så står det på deras hemsida iaf...

Vet ni om det är någon kötid på att få påbörja behandling på CA?

• sushikatten

34an: Jag har också börjat spruta på kalender dag 2!

Skrippo: Håller tummarna för FET!;))))

• Fylgja

Hej alla! Usch jag har dåligt samvete - sist jag var inne och hejade hade jag verkligen tänkt att läsa ikapp om allt som hänt er men tiden bara rusar iväg, hinner liksom inte. Nu har jag läst 10 sidor bakåt innan jag gav upp och inser att jag inte kommer få någon koll nu heller.

Nåja, ska försöka bättra mig!

Idag började jag med Pergotime (tack vare Skrippo! som jag håller alla tummarna för idag!) Första VUL inför FET är inplanerat till på fredag. Så får vi väl se. Är just nu mest trött och lite vagt illamående, men det verkar jag visst bli av alla medikamenter som har med det här att göra. Tack och lov är det ju bara 5 dagar man ska knapra dem, till skillnad från de förhatliga Progynonen.

• calcaneus

Skrippo: Åh vad jag håller tummarna!
    Och till alla som hållit på och kämpat i åratal vill jag bara säga: vilka hjältar ni är! Och vilket stöd och inspiration ni är för oss andra nybörjare.

• Lalie

Tack för välkomnandet och det är sån tur att ni finns, att man kan dela det här ( som är rätt jobbigt) med andra vänliga människor. Denna gången känns det mycket tuffare, för nu vet jag att man kan misslyckas

Hoppas det gick bra för dig idag, Skrippo!

Amorosa, det är ingen kötid på CA sa de i veckan till mig.

• FruNaftra

Nu har jag varit på CA för VUL och det såg bra ut. Jag blev lite förskräckt över hur få äggblåsor som växt till säg...typ 7 stycken bara, totalt. Men Torbjörn sa att syftet med korta metoden var att få färre ägg med högre kvalitet. Ja vi får väl se....jag vill gärna ha flera till frysen. HOPPAS att det blir bättre kvalitet på dom.

Sist fick vi ju ut 16, bara 9 befruktades och 2 kunde frysas ner.

De trodde ÄP skulle bli på fredag men det kan ju ändras i sista sekund. På tisdag ska jag in för en sista koll.
    Varken BM eller läkaren hade erfarenhet av ryggont vid IVF behandling så de kunde inte ge några konkreta råd mer än att knapra värktabletter. Skulle det bli värre så skulle jag ringa. Vad de nu skulle kunna göra åt det. Jag biter ihop istället. Snart är det över.

• Vädur 78
    FruNaftra skrev 2010-09-11 15:21:15 följande:
    Nu har jag varit på CA för VUL och det såg bra ut. Jag blev lite förskräckt över hur få äggblåsor som växt till säg...typ 7 stycken bara, totalt. Men Torbjörn sa att syftet med korta metoden var att få färre ägg med högre kvalitet. Ja vi får väl se....jag vill gärna ha flera till frysen. HOPPAS att det blir bättre kvalitet på dom.

Sist fick vi ju ut 16, bara 9 befruktades och 2 kunde frysas ner.

De trodde ÄP skulle bli på fredag men det kan ju ändras i sista sekund. På tisdag ska jag in för en sista koll.
    Varken BM eller läkaren hade erfarenhet av ryggont vid IVF behandling så de kunde inte ge några konkreta råd mer än att knapra värktabletter. Skulle det bli värre så skulle jag ringa. Vad de nu skulle kunna göra åt det. Jag biter ihop istället. Snart är det över.
    När Torbjörn gjorde vul på mig hittade han 8 äggblåsor... när Göran gjorde ÄP 2 dagar senare hittade han 26 äggblåsor..... var en aning chockad då

De sa samma till mig om ryggproblem med IVF men när jag pratade med en sjukgymnast här i stan sa hon att det var jättevanligt vid IVF, vi hittade även en studie som gjorts i England om detta.....

Hoppas det blir många fina embryo nu
    Milo min underbara skatt
  • FruNaftra
    Vädur 78 skrev 2010-09-11 15:38:23 följande:
    När Torbjörn gjorde vul på mig hittade han 8 äggblåsor... när Göran gjorde ÄP 2 dagar senare hittade han 26 äggblåsor..... var en aning chockad då

De sa samma till mig om ryggproblem med IVF men när jag pratade med en sjukgymnast här i stan sa hon att det var jättevanligt vid IVF, vi hittade även en studie som gjorts i England om detta.....

Hoppas det blir många fina embryo nu
    Jääääklar!!    Måste ha känts som på julafton!!!! 

Jasså så det är vanligt med ryggont vid IVF?
    Skönt att höra...konstigt nog...hihi

Det finns en studie som vi tänkte vara med i och som jag fick lite information om när jag var där. Studien skulle i bästa fall förbättra chanserna och i sämsta fall inte göra någon skillnad alls. Inte mycket att tänka på...klart man tar den chansen! Det handlade om att de skulle mäta näringsvärdet i vätskan embryona ligger i. Det embryo som har bäst värde kommer återföras vid ET, resten ska frysas ner. Förhoppningen är att chansen att bli gravid vid ET ska öka då man får tillbaka det starkaste embryot direkt. Tydligen är det bara CA + en till klinik i europa + en klinik i canada som utför denna studie. Har ni hört talas om den?
Svar på tråden Carlanderskatöserna del 19