Inlägg från: Fiansess |Visa alla inlägg
  • Fiansess

Phil & Ted syskonvagn del 17

Mamma till Cleo och Abbe skrev 2011-02-24 22:36:21 följande:
    Vad kör ni för myggnät på sommaren till er vagn? Använder alla p&ts egna? Det som kallas typ uvskydd är det som myggnät också? Ser ju så mörkt ut... Upplys mig gärna:)
    Jag har ett från babytravel. Hur bra som helst, och stort för det täcker både syskonsits och huvudsits när båda sitter (ja ligger med då förstås). Finns bild i mitt galleri om jag inte minns fel.... Annars i min blogg.
    bohusbebis skrev 2011-02-25 08:54:16 följande:
    Jag tyckte att vår Sport är var "glappig" i själva hopfällningsviket, alltså i utfällt läge också. Minns inte om den var det innan den åkte på hårdhänt flygtur. Kan inte komma ihåg att vår förra Phil&Teds (den före denna alltså) var sådan. Vi har försökt skruva åt muttrarna på nuvarande vagn, så den har blivit bättre iaf. En sån sak kanske är värt att kolla också, om det går att dra åt isåfall... Kolla också så att bakhjulen inte "vobblar" eller drar åt nåt håll, då kanske de behöver bytas (eller så räcker det med att pumpa)? (åxå en sån sak jag upptäckte efter flygplansmisshandeln)
    Var det inte något med handtagsbromsarna på Vibe också (kan inget om vibe:en egentligen), eller var det Dash?
    Vår sport har aldrig glappat...

Jo viben hade väl ngt fel att de låste sig själva vid promenad också? Det åtgärdades väl på de vagnarna som kom 2010 om jag inte minns fel?
    fiansess.blogg.se ♥ Ellenova 08-04-11 ♥ ♥ ♥ Lias 10-01-24 ♥
  • Fiansess
    Mamma till Cleo och Abbe skrev 2011-02-25 14:55:34 följande:
    Tack babyfia, då ska jag kika in hos dig:)
    I bloggen under Phil&Ted finns bilderna. Hade visst inte lagt in det här .
    FlowerSmurfen skrev 2011-02-25 14:58:20 följande:
    Du som har P&T SPORT modell och har en bebis  ca 4 månad.
    Har du din bebis i sittläge i vagnen eller har du bara höjt lite vid liggläge ?
    Jag började sätta min lille i viloläget när han var runt 4 mån. Då gillade han inte längre att ligga och inte se ngt. Men visste jag att han skulle sova så låg han ner, och hade jag honom ensam i vagnen hade jag honom mot mig liggandes (eller sittandes), och då trivdes han bättre.
  • Fiansess
    FlowerSmurfen skrev 2011-02-25 15:08:11 följande:
    Hur höjde du till viloläge? Har du ngn blid på din viloläge?
    Sonen blir 4månad nästa vecka och jag har honom fortfarande vid liggläge där jag har höjt till steg 1 genom att dra dragkedjag inne så att han kommer upp lite, men fortfarande ligger han.
    Skulle vilja sätta honom upp mer så att han se när vi är ute och går, för jag har märkt att han är mkt intresserad av titta runt.
    Provade att knäppa i utsidan av vagnen till sittläge men tyckte det blev för mkt, finns inte likson mellan.
    Jag använder alltså vagnen som syskonvagn och då hade jag honom i syskonsitsens viloläge. hade jag honom ensam låg han ner mot mig. Det tyckte han var roligt. Jag har inte vänt honom framåt i huvudsitsen förrän nu, när han är är 1. Han har fått sitta bak. Tycker det skyddar från intryck...
  • Fiansess
    Mamma till Cleo och Abbe skrev 2011-02-25 21:46:23 följande:
    Babyfia: kikade in i bloggen men kunde inte kommentera, skumt! Ser bra ut, får bli ett sådant! Regnskydd då, några tips? Vi har deras egna nu och det är ju bra på men tar så mycket plats och går ju inte att vika ihop om det är kallt ute... Värdelöst ju!
    Hm gick det inte? Vad konstigt... Regnskydd har jag använt ett universal,men det funkar inte när båda sitter. Då har jag snällt fått ta fram orginalet. Jag funderade på att köpa en mini diddie att ha på syskonsitsen bak och ha regnskyddet däri. Det ser så smidigt ut med en sån väska... Svårt när man aldrig sett det i verkligheten dock.
  • Fiansess
    3 Barnsmamma 06 09 11 skrev 2011-02-25 21:59:22 följande:
    Nu håller jag på att göra om sporten så man kan ha mjukliften. Är väl bara att spänna upp alla spännen och dra ner dragkedjorna och lägga liften där? Sätter man bara syskondelen i dom där rören? Inget band som ska gå under eller så? Sitter ett rött band på syskondelen på röret vid huvudet,vad e den till för?
    Har för mig det var du som frågat innan... Hittade du fästena? Du kan inte använda syskonsitsen fram utom dom...
    Nej man måste inte ha ngt band under, men många av oss har haft ett skärp eller rem under syskonsitsen för att det ska bli ett mer naturligt sittläge och så inte barnet "hänger i selen".
    Det röda bandet är ett säkerhetsband. Vi har aldrig använt det, som de flesta andra... Nu har jag inte mitt kvar, men det var så kort att jag tror inte ens det hade gått att fästa ngnstans?
  • Fiansess
    S a C skrev 2011-02-26 09:34:16 följande:
    Lägger ut en varning om att ha skärp under syskonsitsen!

Var väldigt noga med att skärpet inte ligger ovanpå piggarna som man lossar sitsen med!
    Ligger skärpet mot för hårt så trycks dom in och hela sitsen kan ramla av.

Jag har inte använt skärp under min syskonsits med provade häromdagen (utan barn i som tur är) och då kunde jag dra loss sitsen rätt uppåt.
    Ja jag brukade inte ha skärpet så långt ner, utan verkligen spänna det ovanför så det liksom satt fast. Jag hade också ett läderskärp, det glider ju inte så som ett i tex. bomull gör.
    3 Barnsmamma 06 09 11 skrev 2011-02-26 10:33:24 följande:
    jo jag hittade fästena Ska ut och gå för första gången idag med bebis + 2åringen. ¤åringen är hos momma och moffa idag och sambon är borta. Lill sessan är 10dagar idag. Hoppas hon får plats i mjukliften då hon har frejkabyxa (istället för skena för höfterna)
    Lycka till på premiärturen! Vad mysigt
  • Fiansess
    bella11 skrev 2011-02-26 17:26:51 följande:
    har en enkel fråga... måste man fälla upp o knäppa upp alla knäppena på liggdelen på sporten innan man fäller den?
    Nej det måste man inte. Den kan fällas oavsett vilket läge du har på huvudsitsen...
  • Fiansess
    Tingeling123 skrev 2011-03-02 11:28:05 följande:
    Ni  verkar ju vara ena hejjare på phil&ted så här kommer lite frågor:

Kan man vända sittdelen mot sig?
    Kan man ha liggdelen högst upp?
    Hur är den att köra med stårbräda?

SKa iväg senare till en butik och spana lite, tänkte att jag ville ha någolunda kött på näsan innan..
    Nej du kan inte ha sittdelen mot dig (om du inte får tag på specialdesignade adaptrar som en del av oss i tråden har)
    Liggdelen är huvudsitsen, (om du inte menar peanut?!) och kan bara användas i liggläge om syskonsitsen sitter ovanpå. Du kan alltså inte ha ett barn liggande och ett sittande under.
    Till vibe går det dock att ha en peanut och sen sittdelen bak, men det är väl inte rekommenderat av tillverkaren vad jag förstått, men det går. Titta i bildtrådarna så ser du hur de olika vagnarna ser ut och fungerar...
    Man kan ha peanut på sporten med, men inte med syskonsitsen.

Det går att ha ståbräda, men det är lite bökigt att köra eftersom barnet får stå och hålla sig i styret och du får gå antingen bredvid och styra, eller hänga över barnet.
  • Fiansess
    Malinen skrev 2011-03-02 13:19:21 följande:
     Puffar lite, jag undrar också... Vet att nån köpte via Phil and teds hemsida men jag kan inte hitta den där. Har lite dåligt med datortid så jag kan säkert ha missat. Var kan man annars beställa eller köpa?

Köpte akta graccos solskydd för länge sedan men jag får inte till det så bra med den. Är den nån som använder acta graccos solskydd, alltså den till bilbarnstol som kan ta ett bild? Eller nån som vet om det redan finns i nån av bildtrådaranr?
    Jag har acta gracos. Det sitter hur bra som helst! Bild finns i min blogg.
  • Fiansess
    Minnie7 skrev 2011-03-03 07:17:27 följande:
    När man har på plastskyddet bak, kan verkligen bebisen andas då?!?! Det ser så himla instängt ut...
    Ja det kan den . De dagar det inte var jättekallt eller blåste så hade jag det dock inte, och ofta vek jag ner det. Tyckte det blev mycket lättare att komma åt bebisen då .
    Mamma till Cleo och Abbe skrev 2011-03-02 22:42:32 följande:
    Fick min klädsel idag, så fin min pimpade gamla vagn MEN klädseln var trasig!!! Några stygn som gått upp där man liksom viker in huvudändan så att säga... Har mailar p&t så får vi se vad de säger, ingen jättekatastrof men lite trist...
    Fy vad trist! Men min erfarenhet av PT än sålänge är att de är väldigt hjälpsamma och vill ha nöjda kunder så antingen ber du om en ny, eller om du kan fixa det själv, så ber du om en lägre kostnad.
Svar på tråden Phil & Ted syskonvagn del 17