Inlägg från: Fiansess |Visa alla inlägg
  • Fiansess

Phil & Ted syskonvagn del 17

Pillson skrev 2011-03-30 09:08:19 följande:
    tack för tipset  men jag tor jag bara skaffar en bilig liggvagn och "står ut" med den i ett halvår eller så tills jag kan använda p&t igen då. trist att phil&ted inte hittat någon ide på hur man kan ha två spädbarn än...
    Jag kan tipsa om att Philandted just nu säljer sin e3twin billigt just nu. I rött. 3507:- inkl frakt. Det lär du nog få ut om du säljer den och köper en smal PT sen .
    Mycket snyggare än t.ex BT
    fiansess.blogg.se ♥ Ellenova 08-04-11 ♥ ♥ ♥ Lias 10-01-24 ♥
  • Fiansess
    isbiten skrev 2011-03-30 13:35:10 följande:

Kommer att behöva en syskonvagn till hösten då min dotter ska få ett litet syskon. Jag totalvägrar en syskonvagn på bredden så mina alternativ har gått till Phil och Teds eller så en Baby Jogger City Select. Så nu har jag lite frågor till er experter på Phil och Teds.

1.  Jag bor i Norrbotten dvs massvis med snö vissa dagar, är det kanske bättre då att ta den nya Hammerheaden istället för en trehjulig? Är det någon som upplever det som svårt att köra den trehjuliga i mycket snö?

2.  Är det bara Phil och Teds bilstol som passar att fästa på vagnen eller kan man köpa någon slags adapter?

3. Har tittat lite i bildtråden och såg en bild så sitsarna var emot varandra alltså så att barnen hade ansiktena mot varandra, går det göra på alla Phil och Teds?

4. En till fråga angående en bild, då en s.k. Peanut är vänd åt den förälder som kör alltså och det större barnet i syskonsitsen, (inlägg 82 i bildtråden, en Vibe-vagn) är detta enkelt att ordna på vagnen och går det bara på Viben? (dessa kombinationer visas ju inte på phil och teds hemsida) Blir det inte trångt för benen för det äldre barnet?

5. I trådstarten står det att det inte går att köpa från England, men ser flera i tråden som ändå beställt därifrån, är det från pramworld.co.uk då eller?

1. Vi har haft mycket snö de sista 2-3 åren, men kanske inte som är. Vi bor i Blekinge . Men vi har en sport och har aldrig haft problem i snön. Låser man framhjulet går det dessutom ännu lättare om det inte är plogat!

2. Jag köpte ingen adapter, men satte ofta min graco-bilstol i vagnen. Satte den över bumperbaren, och den satt hur stadigt som helst, då den liksom "hakade" fast sig. Däremot blir skumgummit i bumperbaren då lite knöligt, men jag upplever att mitt nu har gått tillbaka och det är inget som syns...

3. En del av oss har haft turen att köpa adaptrar av en tjej som bara lät tillverka några stycken. De går inte längre att beställa....

4. Det är enbart Vibe man kan göra så på, och det blir nog inte trängre än vanligt när man sitter bak. Det är inget som är godkänt av PT själva, så det är på "egen risk". Vibens syskonsits upplevs av många att den är liten och trång-särtskilt då man använder viloläget.

5. Det verkar som att England släppt sitt förbud, men innan fick de inte sälja till Sverige.

Hoppas jag kunnat hjälpa dig lite iaf .
  • Fiansess
    Pillson skrev 2011-03-30 17:46:54 följande:
    tack för det tipset har du någon adress till någon speciell sida eller affär som säljer till det priset?
    Hehe jag trodde jag lade in länken . Här kommer den! 
    http://shop.philandteds.com/index.cfm?tmpl=butikk&a=product_inline&b_id=665021&b_kid=663845
    Anna018 skrev 2011-03-30 18:19:49 följande:
    Har lagt en bild i bildtråden =)), Tror det är en V1 klädsel och chassit med. Frågade P&T och de skrev att det är v2 om handtaget är skruvat istället för nitat (förstod inte riktigt vad han menade men det är skruvat i chassit på vår vagn), V2 om det finns plastgrejer som man kan låsa vagnen i hopfällt läge, V2 om vindskyddet bak fästs med gummistroppar.

Kommer alltså fram till V1 klädsel med tanke på att det är kardborreband ist för stroppar och hur varukorgen ser ut. Chassi V1 då det inte finns några plastgrejer men handtaget är ju skruvat i chassit men är osäker på vad han menade med skruvat =)). Mer osäker på chassit dock, plastgrejerna kanske kan ha trillat bort??
    Klädseln är en V1, och så länge inte ägaren har köpt en gammal klädsel och bytt ut mot den nya v2 som isf satt där, så är chassit v1 också...
    isbiten skrev 2011-03-30 18:54:50 följande:
    babyfia: tack för svaren!

undrar också på explorern? går syskonsitsen inte att fälla bakåt något alls? man kan ju inte ha en 5 månaders i sittläge hur länge som helst.

och färgen apple på explorern? är den väldigt skrikigt grön? funderade på att köpa den helgröna men man vill ju inte bli less på färgen.
    Explorerns syskonsits går inte att fälla alls. Många köper hammerheads sits istället, men då gäller inte garantin längre på vagnen.

Apple på explorer misstänker jag är samma som sporten, och ja den är ganska skrikigt grön. Du ser lite av färgen i bildtråden i inlägg #92. Om man tröttnar beror nog på hur man är som person . Jag valde svart vagn för att kunna piffa upp med roliga färger på dynorna istället..
  • Fiansess
    Pillson skrev 2011-03-30 20:13:01 följande:
    supertack för tipset, har beställt en nu och skall bara fixa en ligginstats till så är jag klar med vagnproblemet =) f

Förhoppningsvis kan man sälja den igen om det inte går vägen
    Oj vad kul. Då får du lägga in bild när den kommer. PT brukar vara snabba .
    Och Grattis förresten!! Glad
    isbiten skrev 2011-03-30 20:53:40 följande:
    Nån som har någon aning om explorern ryms i bagaget på en volvo v50? =)
    Min sport ryms i min mammas s40 så det bör den göra :).
  • Fiansess
    Kiina skrev 2011-03-30 21:27:36 följande:
    Ok, ja för det finns ju kardborre längst bak på sufletten (vid handtaget)

Jag köpte min begagnad, och fick inte med nåt sånt. Men UV-skydd fick jag med, men det har jag inte fattat hur man ska sätta fast än Obestämd haha
    Fick du enkelt eller dubbelt uv-skydd? Det enkla är i två delar och passar i luckan bak. Men det är som ett myggnät, och blåser alltså rakt igenom. Det finns plastskydd att beställa på PT om du vill ha det, sen kan man sy till ett mörkläggande själv. Jag tänkte köpa ngt fleecetyg bara och sätta med kardborre på plasten...
  • Fiansess
    Kiina skrev 2011-03-30 22:32:49 följande:
    Ja det ska tydligen vara en 09:a. Men helt säker är jag ändå inte Glad

Du vet inte vad den där plasten heter? Har kollat på www.philandteds.com , men hittar den inte bland "reservdelarna".......

Men vad är detta då? shop.philandteds.com/index.cfm?tmpl=butikk&a=...

Måste nog börja läsa på lite nu, detta va ju en hel djungel!! Hahan Flört
    Det är UV-skydd man kan sätta bak i öppningen. Jag har precis köpt det och det ger iaf lite mörker och så till sommaren..Känner mig nöjd med det, och nu sitter det där när jag har sitsen uppfälld för att skydda mot blåst bakifrån.

Här är plastskyddet till V2 : http://shop.philandteds.com/index.cfm?tmpl=butikk&a=product_inline&b_id=636079&b_kid=636063

Och här till V1: http://shop.philandteds.com/index.cfm?tmpl=butikk&a=product_inline&b_id=644371&b_kid=644355
    sarel skrev 2011-03-31 07:21:17 följande:
    Hej. Här en sport v2 som jag är jättenöjd med. Men här ett problem. När jag fallet vagnen o ska in i bilen. Hur gör jag då? Nu skrapar handtaget i marken och blir smutsigt och skrapat. Fattat inte hur jag ska fälla o lyfta på ett smidigt sätt.måste man ta bort syskonsiysen som jag hat i övre laget? Tacksam för hjälp :)
    Jag fäller ner handtaget på foten, så det slår liksom aldrig i marken och är varken smutsigt eller avskavt..

Syskonsitsen kan sitta kvar fram, vagnen blir högre då, men det är inget som stör själva hopfällningen.
  • Fiansess
    Anna018 skrev 2011-03-31 18:07:04 följande:

Näe man kan aldrig vara helt säker på årsmodell eftersom det inte står nånstans på vagnen (inte på vår iaf). Huvudsaken är att den är fin och fräsch=)

Ser att du fått hjälp. Skillnaden på V1 och V2 är att skyddet fästs olika, kardborre på V1 och gummistroppar på V2. Vi har V1 klädsel och när huvudsitsen är nerfälld är det kardborrefästen på utsidan antar att det är fästen för gummistropparna på V2 (?). Hoppas du förstår hur jag menar.
    Den som heter "backflap PVC" är i plast och den som heter "backflap mesh" är som ett myggnät men det har du kanske redan fått svar på =)

Årsmodellen står på chassit, längre ner vid hopfällningsmekanismen på insidan. Höger sida.

Det är fler skillnader på v1 och v2. Kopierar in från vår FAQ ni hittar i TS.'

"V2 har ett automatiskt lås vid ihopfällning. V1:an låser du själv med en liten rem med en öljett i.
    V2 har ca 4 cm längre handtag än V1.
    V2 har ögglor bak för att fästa det lilla vindskyddet till babypositionen eller uv-myggnätet. V1:an har kardborrefästen.
    En liten designskillnad på varukorgen.
    V1 har längst rygg på syskonsittsen, det innebär att viloläget går att använda av barn upp till ca 92cm.
    Tyvärr krymper syskonsittsen med de nyare modellerna."
  • Fiansess
    Kiina skrev 2011-03-31 22:56:11 följande:
    Tack {#emotions_dlg.flower}

Ska försöka kolla om det finns att köpa på nån Babyaffär, för visst kostar frakten om man beställer på nätet?
    Nej frakten ingår i priset som står, så jag tror det blir dyrare om du beställer i en butik. Vi beställde ny slang från PT för 56kr. När jag kollade priset på babyproffsen för att de skulle beställa (innan jag visste att man kunde beställa från PT själva) skulle det gå på mellan 2-250kr. För en slang!!!
  • Fiansess
    Kiina skrev 2011-04-01 10:22:58 följande:
    Ok, men ingår verkligen frakten till Sverige?
    Är det inte bara om man beställer inom USA då som frakten ingår?
    Blir det inte tull och sånt där om man beställer till Sverige?

Det låter lite för bra för att vara sant i så fall  Flört
    Nej vi är flera som har beställt från PT så det vet vi att det inte gör   .
  • Fiansess
    Niinis skrev 2011-04-01 12:50:17 följande:
    måste bara fråga! Är det någon som haft problem med hjulen på sin vagn? Vi köpte en hammerhead för någon vecka sen från pramworld, vi var ute och provkörde den första gången idag, när vi kom in igen så var bakhjulen större, såg ut som om de höll på att explodera eller nåt:) som att det kommit mer luft i dom. Det måste ha vart väder skillnaden från kallt ute till varmt inne. Är detta normalt? Eller bör ja skriva till pramworld, kanske är något fel på min vagns hjul? hur sjutton formulerar man något sådant på engelska, min engelska är så kass! eller vad skriver man liksom?
    Har du pumpat i den mängden luft som är tillåtet?
    De kan ha en tendens att expandera i värme. Var det mycket kallt ute så det var stor värmeskillnad? Värmegolv?

Vårt däck expanderade i somras så slangen nästa hängde utanför och vobblade som tusan. Det var bara att tömma ur och pumpa upp igen för att få det bra. De kan annars explodera...
Svar på tråden Phil & Ted syskonvagn del 17