Inlägg från: Fiansess |Visa alla inlägg
  • Fiansess

Phil & Ted syskonvagn del 17

Ia 70 skrev 2011-02-21 12:10:30 följande:
    Länge sedan jag var inne här. Jag har med de där röda till min Sport. Såååå himla snyggt. Som en VIBE men med Sportens fördelar
    De jag beställde är till dash, men jag förstår vad du menar. Det blev en HELT NY vagn !! Dottern är väldigt nöjd med lite rött äntligen .
    fiansess.blogg.se ♥ Ellenova 08-04-11 ♥ ♥ ♥ Lias 10-01-24 ♥
  • Fiansess
    lillabebben skrev 2011-02-21 19:56:08 följande:
    Har bestämt mig -ska sälja viben och köpa en sport istället. Har kikat på explorer också men det som avgör är priset och att alla verkar vara så nöjda med sin sport. Några frågor bara:

- Har hittat en helt ny hos återförsäljare, med syskonsists, för 5000kr. Är det ett rimligt pris? Tänkte köpa begagnat först men att köpa ny är ju bra med tanke på garanti och så.

- Vagnen är i färgen blå camo. Nån som har den - blir den lätt smutsig, är den snygg? Har två tjejer och den känns lite pojkig men utbudet är ju inte så stort och färgen ser helt ok ut på bild.O blått passar ju tjejer också

- Sporten tillverkas ju inte längre men  om man vill köpa tillbehör, finns det eller passar explorerns grejer till sporten också? Tänker på regnskydd o liknande...

- De största nackdelarna med sporten? Det enda jag kommer på är sufletten som inte alls verkar lika bra som vibens.

- Vad kan man ta för en nästan helt ny vibe med tillbehör?

Hoppas nån orkar svara
    Ja det är det priset som de hade när den tillverkades också, och jag gissar att den är mer eftertraktad nu så billigare blir det nog inte. Jag gav 6000 för 1,5 år sen, med regsnkydd.

Tillbehör hittar du på PT:s sida, det är billigare än att beställa från svenska sidor har jag märkt, eftersom det är samma priser och fraktfritt. Jag kommer bli stammis där .

Nackdelen tycker jag, precis som du, är sufletten på huvudsitsen, men å andra sidan verkar explorers inte vara särskilt bra den heller då den sitter löst?!
    Sen är det fällning av ryggstödet som jag är lite missnöjd med också, att det inte är steglöst som väl vibe har? Sport har dragkedjor och sen 2 spännen. Det går snabbt och lätt att fälla ändå, men man måste ju alltid klaga på nåt

Grattis Prins06 till bebisen Skrattande
  • Fiansess
    lillabebben skrev 2011-02-21 20:56:09 följande:
    Jo alltså, viben är bra men det som jag stör mig på är utrymmet bak i syskonsitsen. Viben känns mer rejäl än sporten, mer ombonad, och sufletten går att fälla vilket är jättebra. Eftersom lilltjejen oftast sitter där fram vill jag ha tvååringen bak (mot rekommendationerna men viktskillnaden är inte så stor) och det är då det blir trångt.
    Köper man, eller syr, dynor till Sporten blir den också ombonad. Jag köpte dynor från dash nu och det gick på 380kr för båda två. Helt suveränt .
  • Fiansess
    lillabebben skrev 2011-02-21 21:20:54 följande:

Funkar Dash dynor till sporten alltså? Tänkte att svarta dynor med stora vita prickar skulle passa  till blå camo, får väl se om jag vågar mig på att sy

Ja, ryggläget är bättre på viben det håller jag med om. Hade en sport som lånevagn när jag lämnade in viben på reparation och då gjorde jag så att jag lossade på det övre spännet bara så blev det lite bättre viloläge utan att behöva fälla ned helt. Så kanske man inte ska göra, eller? Lillbebisen gillar inte att ligga ner utan sitter hellre och sover har jag märkt .

Ja de passar, fast man kan inte sätta fast dom med kardborre (satt på baksidan) utan de sitter med selen. Men de passar super! Sport och dash är ju i stort sett identiska.

Jo så kan man göra. Man kan ju också dra ner dragkedjorna, eller knäppa upp båda spännena och låta dragkedjorna vara uppe så har man lite olika ligglägen   .
  • Fiansess
    lillabebben skrev 2011-02-21 21:51:48 följande:
    Fast han på Fritidsportalen sa att man inte ska låtadragkedjorna vara uppe närman knäpper upp spännena för de tål inte belastningen? Imorn blir jag ägare till en sport tror jag
    Jaså? Det är sällan vi nyttjar just det läget nu, men vi gjorde det ofta när lillkillen var mindre. Han ville inte ligga helt plant när han skulle sova, och det gick bra att ha även när syrran satt däruppe. Våran höll
  • Fiansess
    majken79 skrev 2011-02-22 09:00:42 följande:
    väntar på min explorer - min första pt.

har inte haft så stora möjligheter att själv klämma och känna och prova vagnen. kom idag på en liten fundering. hur gör ni när ni är på promenad med bäbis i mjuklift. tar ni bort syskonsitsen? jag tänker framför allt på när man tar promenader efter att ha lämnat på förskolan. får syskonsitsen plats under vagnen?
    Nu har jag en sport, men jag kan fälla huvudsitsen till liggläge och ha syskonsitsen bak utan problem. Jag tog alltid bort den och vände lillkillen mot mig istället. Hade en mjuklift med suflett...
  • Fiansess
    vintertös skrev 2011-02-22 16:32:54 följande:
    Hej hej!
    Frågan har säkert kommit upp tidigare.....men finns det typ "krokar" man kan fästa på handtaget för o hänga en kasse till Viben?? Nån som vet, eller vet om nån annan smart lösning??
    Babygym-ringar? Funkar bra på min sport.
  • Fiansess
    pyret11 skrev 2011-02-23 11:41:11 följande:
    har äntligen fåt hem min vagn är så nöjd så.Jag undrar bara hur man får tag på suflett till syskondelen samt hur regnskyddet ska sitta fattar inte det men dte är sånt jag får lösa
    Vilken vagn? Suflett kan du köpa på PT:s sida om du vill ha explorer-sufletten. Finns ju andra billigare alternativ om man är ute efter det...
    Vilket regnskydd är det? Det dubbla trär du bara över och sätter fast med tryckknapparna vid fötterna, och ihop med kardborren på sidorna så det smiter åt .
  • Fiansess
    lillabebben skrev 2011-02-23 21:09:26 följande:

Hörde idag att om man har sålt vagnen i andra hand så gäller inte garantin, kan det stämma? Det skulle alltså vara P&T som hade den regeln... Tänkte att det är ju bra att köpa en ganska ny begagnad vagn som fortfarande har garantin kvar men den ska alltså inte gälla om jag köper den i andra hand. Låter jättekonstigt??? Nu har jag ju en helt ny explorer så för mig är det inget problem men jag ska sälja  min vibe som jag köpte för sex månader sedan men då gäller alltså inte garantin längre!

Jo så är det med alla vagnar. På babyproffsen t.ex. får du skriva under kvittot med ditt namn.

Men man kan ju skicka med kvittolappen och vara snäll mot den som köper .

majken79 skrev 2011-02-23 20:56:17 följande:
    jahapp är såååååå irriterad. fick naturligtvis dit säkerhetsbandet. på bekostnad av tryckknappen som fäster tyget vid handtaget. med sufletten på så blev det förmodligen så himla spänt när jag försökte fälla ihop vagnen med syskonsitsen fram, att säkerhetsbandet slet sönder tryckknappen. så gör INTE så!!!! vagnen hann alltså bli några timmar gammal hos oss innan den fick skavanker...

samtidigt vet jag inte om jag skulle vilja köra vagnen med barn i syskonsitsen utan att ha säkerhetsbandet fastsatt. känns mycket stabilare när säkerhetsbandet är fastsatt än utan. känns även som att det borde vara en förslitningsskada som skulle inträffat förr eller senare.

men ska man orka bry sig om att kontakta kopbarnvagn.se - när det med all sannolikhet är jag själv som orsakat felet?

Jag har aldrig haft den röda remmen runt. Kan inte se hur eller var jag ens skulle kunna fästa den lilla saken?!

Svar på tråden Phil & Ted syskonvagn del 17