Inlägg från: Fiansess |Visa alla inlägg
  • Fiansess

Phil & Ted syskonvagn del 17

lillabebben skrev 2010-12-16 09:26:19 följande:
    Vad sålde ni er vibe för? Vad är rimligt att ta för en vagn som använts i 6 månader? Efter att ha pulat ner lillasyster i syskonsitsen nu på pmorgonen och konstaterat att om nån månad får hon inte plats i viloläget har jag bestämt mig för en sport istället. Viben är värdelös! Viss kan man väl fortfarande köpa sport eller har den helt ersatts av explorer?
    Den tillverkas inte längre (tror jag iaf inte?!) , men går att köpa hos de som har den kvar i lager.

Tandfe: Jag hade inte heller köpt den som förstavagn jag heller. jag köpte en emmaljunga som jaga använder när jag har lillkillen själv. Han vill se mig fortfarande - är snart 11 mån, och jag trivs med att se och prata med honom. PT är inte särskilt ombonade dessutom, och väldigt öppna och ljusa då man bara har genomskinlig plastficka att sätta därbak. Det finns ju många smidiga vagnar att ha som förstavagn!

Som syskonvagn är den däremot oslagbar!! och vi hade inte klarat oss utan den .

Jag råder dig att åka och titta på den ordentligt innan du bestämmer dig!
    fiansess.blogg.se ♥ Ellenova 08-04-11 ♥ ♥ ♥ Lias 10-01-24 ♥
  • Fiansess
    These skrev 2011-01-10 21:51:10 följande:
    Hej!
    Är inne på att köpa en begagnad p&t sport. Har hittat en men utan syskonsitsen tyvärr, vet ni var man kan köpa en sådan som passar sporten? Vill ha den med viloläget!
    Vore j'ättesnällt om någon ville hjälpa mig! det är lite akut...
    Babyproffsen , kostar 995kr.
  • Fiansess
    These skrev 2011-01-11 07:10:50 följande:

Babyfia: Vet du att de har hemma som passar sporten? För de har bara explorern i butiken...

mini75: jag insåg oxå det...hittade en som var använd ett par gånger som sittvagn det var därför. hittade en begagna syskonsits igår. röd och  svart... vad tror ni om det till en svart och grå vagn?

Nej hemma har de inte, utan det är beställning tyvärr. Jag beställde ett nytt hjul därifrån, det tog 6 mån att få hem!! Jättedåligt tycker jag!
    Men de i kalmar brukar ha, om ni orkar köra dit
    lillabebben skrev 2011-01-11 14:00:42 följande:
    Tror jag har bestämt mig för att sälja min Vibe och satsa på en sport istället. Anledningen att jag ska byta är att syskonsiotsen är så trång - annars är vagnen super tycker jag. Så, ni som har sport , har några frågor till er:

1. Har hört flera som tycker att sporten är ranglig och ostadig. Är den det? Kan inte minnas att jag fick den uppfattningen när jag provkörde den....

2. Syskonsitsen - vid viken ålder/storlek har era små vuxit ur viloäget? Är stålbågen i vägen när man inte har den  i viloläge? Hur ser det ut med benutrymmet. Får knöla ner min 2-åring i viben nu om hon ska sitta bak och det blir jättetrångt. Är sporten bättre? Vill gärna kunna använda den ett par år till (har en 6-månaders och en 2-åring)

3. Bromsen. Enda anledningen till att det blev vibe och inte sport var att jag tyckte bromsen var så trög. Har sen förstått att det går att fixa med siikonspray. Erfarenheter/åsikter om det?

Någon som haft både vibe och sport. Vad är fördelar/nackdelar om man jämför?

Hoppas nån orkar svara
    1. Nej jag tycker inte den är ens lite ostadig eller ranglig. Vi har haft vår sport i mer än 1 år nu.

2. Min dotter (3 i april) kan sitta bak, men inte använda viloläget. Eller det går säkert om jag drar ner henne, men hon sitter mest i huvudsitsen, och nu på vintern har det vart lite tight med alla ytterkläder så då blir det lillebror bak.

3. Vi har sprayat vår med silikonspray, och min uppfattning är att det gör underverk . Jag kunde både låsa pch låsa upp barfota i sommar....

Hoppas jag var lite till hjälp  .

• Fiansess
    KossanMuu skrev 2011-01-16 13:22:32 följande:
    var kan man beställa Phil & ted grejer utomlands? Fick veta idag att det finns en adapter till Smart Byggyn som gör att man kan vända sittdelen mot sig men den verkar inte gå att få tag på här i sverige! (iaf verkar det så när jag googlar) så tänkte kolla några internationella sidor som skickar till sverige.
    http://shop.philandteds.com/index.cfm?tmpl=butikk&a=product_inline&b_id=828539&b_kid=631812

Här hittade jag. Billigt dessutom .
  • Fiansess
    bella11 skrev 2011-01-16 13:49:08 följande:
    aha ok, har nämligen sett flera runt om i min stad som haft de på de hållet. men då förstår jag :D
    Jag har .
  • Fiansess
    Yeees skrev 2011-01-17 18:45:47 följande:
    Hej!
    Får P&T explorer syskon vagn plats i bagaget på en saab 95 som inte är kombi? Nån som vet?
    Kan man ta bort stora syskonets sits o bara ha spädbarnets del kvar när den stora är på dagis?Glad 

Tacksam för svar! 
    Min PT sport får plats i en volvo s60, om jag tog bort ena hjulet så den smidigare gick ner. Det är väl ungefär samma utrymme i en saab95, om inte mindre i en s60?  Explorern är ju dock lite större än sporten....

Ja du kan ta bort syskonsitsen. Jag körde aldrig med syskonsitsen uppe, utan vände bara mjulkliften (hade en med suflett) så jag hade sonen mot mig.
  • Fiansess
    loglady skrev 2011-01-18 20:58:04 följande:
    Kan man köpa till däck som inte är luftpumpade?
    Går att hitta på blocket ibland. Man får titta så att storleken är rätt till fälgen bara. Måtten står på orginaldäcket...
  • Fiansess
    Western Ivy skrev 2011-01-19 22:35:49 följande:
    Jo, lite knepigare än så är det allt ;)
    Men med lite trixande så...

Däremot är jag lite besviken över att man väldigt lätt skadar handtaget när man fäller ihop, det går ju rakt ner i marken, eller är det jag som gör något knas kanske?
    Sporten är likadan, men jag fäller ner det på foten .
  • Fiansess
    Anna018 skrev 2011-01-23 09:29:34 följande:

Kanske en dum fråga men passar HH syskonsits framtill när man har bebis liggande "under"?

Förstår nog inte vad du menar? Syskonsitsen är tänkt att ha fram när bebisen ligger i liggläge.
  • Fiansess
    Dolphin skrev 2011-01-24 14:34:40 följande:
    Hur hade ni gjorti min situation?
    Vi ska köpa en smidigare vagn, en 3 hjuling, till vår son som nu är 19 mån. Funderar på Explorer eller UJ Swift. Men eftersom vi planerar syskon snart så tänker vi att vi kanske kan utnyttja syskonsitsen på en Explorer och ha vagnen som singelvagn nu innan syskon kommer. Men kommer vår son få plats i syskonsitsen om syskon när han är drygt 2,5 år och sen sitta där i 5 mån?? Han är väldigt liten för sin ålder men ändå.

Hade ni köpt en Explorer istället för en Swift i alla fall eftersom vi ändå ska ha en smidigare 3 hjuling till honom nu??
    Jag hade satsat på Explorer, eller Sport om du vill ha viloläge på syskonsitsen.

Min dotter blir 3 år i april och kan sitta bra i syskonsitsen. Hon är också liten för sin ålder...
Svar på tråden Phil & Ted syskonvagn del 17