Inlägg från: Fiansess |Visa alla inlägg
  • Fiansess

Phil & Ted syskonvagn del 17

Umm Elias skrev 2010-11-11 19:27:41 följande:
    hmm, ja...visserligen kanske man kan flytta syskonsitsen upponer hela tiden..men jag tycxker den va krånglig att få dit o bort igem..

Ja, jag hade erkligen behövt mer info om vagnen innan jag köpte den...Speciellt detta att varukorgen är omöjlig att använda när man har huvudsitsen nerfälld... jaja, köpt är köpt för dyyyyra pengar och jag får helt enkelt stå ut med denna vagn o göra det bästa av sistsen...Jag såg britaxen innan också men tyckte den var för stor och sen väger min son på 2.5 år redan 18 kg...
    Ja britaxen är väl bara till 15 kg, eller?! En kompis till mig har den och är nöjd. Jag tycker dock den är alldeles för stor.

Känner inte till viben särskilt mycket, men du kan alltså inte öppna varukorgen på sidan som man gör med sporten? Du kanske ska byta modell om det är det och viloläget du inte är nöjd med. Min son är snart 10 mån och sitter hur bra som helst och har en bra bit kvar på viloläget. Han är runt 75cm.

Sitsen kan jag flytta hur enkelt som helst. Bara ett klick av och sen dit med båda händerna.
    fiansess.blogg.se ♥ Ellenova 08-04-11 ♥ ♥ ♥ Lias 10-01-24 ♥
  • Fiansess
    FlowerSmurfen skrev 2010-11-13 14:39:06 följande:
    ni som har sport.

Vad tycker ni om fotbromsen, visst är den jätte svårt att låsa och låsa upp?

Hur löser ni problemet?

Själv när jag är i bussen vågar jag inte låsa vagnen längre, förra gången jag låste fick jag inte upp bromsen och var tvungen att lyfta vagnen  och var svårt att komma av bussen, så nu låser jag aldrig, står bara framför vagnen och ena foten stöttar jag hjulen som broms.
    Silikonspray! Bromsen blir helt annorulnda med det!
  • Fiansess
    Milliemolly skrev 2010-11-15 08:47:40 följande:
    hej. min son är 5 månader.

kan han sitta bak     i viben? hur fäller man den så den lutar som jag läste i ts?
    Är han nöjd kan han sitta bak. Du drar ner dragkedjorna på baksidan, för att få viloläge.
  • Fiansess
    3 Barnsmamma 06 09 11 skrev 2010-11-15 10:40:14 följande:
    + explorer
    smidigare broms
    bättre suflett
    plast för fotstöd
    suflett på syskonsits
    MEN  stort minus  inget vilo läge

+sporten
    är i mina ögon endast viloläget på syskonsitsen ,vilket jag tyckte övervägde så jag köpte sporten istället. Man kan köpa till syskonsufletten ,vilket jag kommer göra. Sedan kan man sy eget fotskdd så skyddar det tyget.
    Explorern är också något större, tyngre och har sämre med plats för benen i huvudsitsen.
    Hade det inte varit det, och viloläget hade jag bytt min sport mot en explorer. Men enbart för att huvudsitsen har steglös rygg. 
    Däremot  inte för bromsen för jag har inga problem med den alls och suflett har jag en acta graco som fungerar hur bra som helst.

En fråga till er med explorer. Det ser ut som att plasten vid fotstödet bara är ditklickat när man tittar på bilderna. Går det att ta bort? Isf kanske man kan köpa det som en reservdel och sätta på sporten?
  • Fiansess
    3 Barnsmamma 06 09 11 skrev 2010-11-15 13:11:24 följande:
    Vilken suflett menar du? Jag menade att huvudsitsen suflett var både snyggare och bättre.  Då var det minus även på att den är ngt större och tyngre.
    Skulle inte vilja byta sporten till explorer heller. Syskon sufletten ska jag köpa till också. Är också nyfiken om plast skyddet passar till sporten för då ska jag ha ett sånt med!
    Jag menar på syskonsitsen.
    LizLiz76 skrev 2010-11-15 13:35:16 följande:
    Jag har tittat på en phil o teds sport idag. Jag har en ettåring och en snart fyraåring. Ettåringen väger 8 kg o snart fyraåringen väger 14 kg. Då borde man ju kunna sätta sin ettåring där bak. MEN, nu är det så att min ettåring är den som är så nyfiken o intresserad så egentligen borde jag sätta henne framme (tror inte heller hon skulle uppskatta att sitta bak).
    Ni som har sport, tror ni att det går?

(Tanken är ju att när fyraåringen inte längre vill åka så kan jag använda den som enkelvagn till lillan. Vi har i dagsläget en brio med ståbräda men ståbrädan är nästan helt nobbad, antingen vill han gå eller gnäller att han inte vill gå eller stå, bara sitta i vagn..)

En fråga till, är det några barn som har åkt upp till 5 års ålder i phil o teds? Är det vanligt? Känns liksom rätt sjukt, 5 åring är ju rätt gammal, men å andra sidan, oj vad det är jobbigt när de gnäller för att de 'orkar inte gå'.. då är ju syskonsitsen guld värd tycker jag.
    Ja det går, men är han lång kan det bli trångt för benen. Barnens kusin på 4 år kan sitta bak.
    mammaveronica77 skrev 2010-11-15 14:42:57 följande:
    Äntligen har jag fått tummen ur och satt dit tryckknapparna på explorern syskonsits så nu sitter sportens tyg där ordentligt. Är helnöjd, skulle inte vilja vara utan viloläget.
    Försökte kolla hur fotskyddet sitter, ser ju ut som om det bara är dittryckt, men det är svårt att se och det sitter hårt, vill inte ha sönder det. Kollar om det står nåt i manualen så fort jag letat fram den...
    Tack gulle du.
  • Fiansess
    LizLiz76 skrev 2010-11-15 18:45:18 följande:
    Han är drygt 1 m lång o smal, bara 14 kg.
    Ja det ska inte vara några problem alls!
  • Fiansess
    chesa skrev 2010-11-15 20:41:18 följande:
    Hej!

Har idag varit iväg och kollat närmare på Phil&Teds syskonvagn. Väntar nummer två i april och tjejen kommer då vara 21 månader.

För oss står det mellan en Dash eller en Sport. Kan ni hjälpa mig med lite för och nackdelar med de två modellerna?

När det gäller att köpa från utllandet. Vad ligger de på i pris då? Tips på butiker?
    Jag har bara sett dash på håll, men enda nackdelen för mig där är bromsen som sitter i handtaget. Du måste vinkla ner handtaget för att bromsa (trycka på sidorna av handtaget-med båda händerna). Jag tyckte det verkade drygt att behöva ha den i handtaget just för att jag vill kunna bromsa snabbt och lätt, med bara en hand. Och sen känns det som den borde vara ivägen när man ska ha in bebis bakifrån.
    Annars är det en bättre uppdaterad version av sport med steglös rygg och plast vid fotstödet.
    SatuSv skrev 2010-11-15 20:08:14 följande:
    Så det är tyget som gör att man kan ändra till vilo läge,sportens alltså? Jag trodde att syskonsitsen var olika modeller..hmmm nu börjar det rulla i huvet:p
    undrar om man kan få tag på sån tyg då,skulle ju vara jättebra när minstingen sitter nere...

M;anualen till explorern är väääldigt tunn,bara bilder typ så det står inget om fotplattan,den ser ut att vara dit tryckt men jag har inte testat att ta bort den.Ska prova imorgon,just nu står den nere i vagnförrådet.
    Syskonsitsen är olika på olika modeller, men ja det är i tyget som viloläget sitter. Skaffar du det till explorern behöver du borra hål och sätta nya tryckknappar på ramen för att den ska passa. Som mammaveronica gjort.
  • Fiansess
    Vår lilla godis skrev 2010-11-15 21:07:08 följande:
    Hej på er experter!

Vi var och kikade på en Explorer idag och fick då veta att det kommer att komma en uppdaterad Vibe också. Kom nu hem och såg att den redan har släppts utomlands. Är det någon som har en Vibe v2? Eller har testat den live?

Killen i butiken sa att Vibe är mer svårkörd än Explorer, beroende på hur framhjulet är vinklat, men han visste inte hur det skulle vara på v2. Är det någon som vet? Jag tyckte att det var svårt att se på bilderna eftersom jag inte visste riktigt vad jag skulle titta efter.

Vilken vagn skulle ni ha valt? Finns det några nackdelar med Vibe v2 jämfört med Explorer? Finns det viloläge på syskonsitsen på Vibe? Har läst att folk tyckte att syskonsitsen på Vibe är mindre jämfört med tex Sporten, är det samma på Vibe v2 jämfört med t.ex. Explorer?

Och den där cocoonen/mjukliften som man kan köpa ser ju väldigt liten ut. Behöver man en sådan? Jag funderade på om det var smidigare att bädda direkt med typ fårskinn som "madrass" istället? Lillebror är beräknad i mitten av januari. Får man något "skydd" till att hänga för det där hålet som blir i öppningen? Så att det till exempel inte snöar in till den lilla som ligger?

Sista frågan: Någon som är uppdaterad på vart det finns bäst priser just nu? Jag har kollat pingpong och pramworld.
    Har inte läst något om vibe v2, men har dom inte gjort syskonsitsen längre hade jag definitivt inte valt den.

Mjukliften är inget måste, men oerhört smidigt att ha. Jag hade en från babytravel (med suflett)- den är lite rymligare än PT:s egna, och billigare. Min kille kom i Januari och jag hade aldrig klarat mig utan. Det var svinkallt och vi hade aldrig kunnat vara ute utan den. Om du inte har en varm åkpåse då.
    Men som sagt, det är smidigt att kunna bära med sig barnet och mycket smidigare att få in bebisen bakifrån om du har mjukliften.

ja du får med ett vindskydd i genomskinlig plast att ha bak.
  • Fiansess
    Umm Elias skrev 2010-11-16 11:59:53 följande:
    Jag tycker att det är oerhört osmidigt med mjukliften måste jag säga... jag antar att ni andra menar att det är smidigt om man tar ut liften och lägger i bebisen men i praktiken fungerar det inte utomhus? Då måste man försöka mosa in den lilla stackarn, i mjukliften som ligger i vagnen redan.. jag tycker det är trångt och inte alls smidigt... hade hellre kört med åkpåse eller ngt annat som inte är så trångt. En annan grej man ska tänka på nu när det är vinter är att (iaf jag) man måste sitta på knä för att få in bebisen i mjukliften i vagnen, det är svårt då den är trång och liten...
    Men hur ofta tar man ut bebisen i massa minusgrader och kyla när den ligger i vagnen? Det är ju inte så att man sätter sig och matar utomhus, utan då går in istället.
    Vi bärde ofta med oss lillkillen. Tex när vi var iväg, var det jättesmidigt att ställa vagnen utanför och ta in mjuklift och syskonsits så de inte blev kalla tills man skulle hem.
    Vår lilla godis skrev 2010-11-16 11:50:37 följande:
    Är viloläget sämre på Viben alltså? För det finns ju ett viloläge, i alla fall på den äldre modellen, det ser man ju på videon...

Finns det några andra fördelar med Viben som du har upptäckt? Du som har en...
    Viloläget går inte att använda lika länge som på sport och dash eftersom hela syskonsitsen är kortare.

Babytravels mjuklift som vi hade gick alldeles utmärkt att ha. Vi kapade inte bottenplattan så det gällde bara att trycka upp liften mot huvudändan för att den inte skulle ligga för mycket på fotstödet så det blev lutning. När jag hade sonen ensam vände jag bara på liften och hade honom mot mig. Jättesmidigt med suflett!
  • Fiansess
    Umm Elias skrev 2010-11-16 14:39:26 följande:
    min lilla kan börja skrika närsom Hon tar sällan hänsyn till plats eller väder!
    Nej det är klart .
Svar på tråden Phil & Ted syskonvagn del 17