EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17
PennyJenny: Vet hur det är att ligga inne i flera veckor... Jag blev ju inlagd sex veckor innan Edvin föddes. Däremot var det ju av andra anledningar än vad du har, så jag var mest trött hela tiden och sov nog 50% av den "vakna" tiden. Jag var så trött, så trött.
Dessutom hade jag ju lyckligtvis min man med mig precis hela tiden. Det var nog lite jobbigare för honom att fördriva tiden eftersom allt handlade om mig och magen och han bara var där för att stötta mig.
Med Edvin fick jag ju kortisonsprutorna i v22+5 och 22+6, men han föddes ju inte förrän v28+5.
Med Eira fick jag ju sprutan på eftermiddagen v25+1 och den andra på morgonen (12 timmar senare) fem timmar innan hon föddes. Läkaren berättade att eftersom Eira var så tillväxthämmad tillverkade hon eget kortison i magen (stressen gör tydligen det) och det var till fördel för hennes lungmognad tydligen (fråga mig inte hur det egentligen fungerar, minns bara att läkaren berättade ungefär så) nu när det inte hann gå 24 timmar mellan sprutorna.
LizzTommy: Kära vän... Du vet att du kan ringa mig om du vill, när du vill (jag har semester och kan sova lite när som helst om det behövs)! Du får ringa och bara gråta om det är det du behöver också! Kram!
Vet inte hur många gånger jag har fått frågan nu; Har du börjat arbeta än? Senaste gången var idag!
Vad svarar jag på det? Jo, jag har bara arbetat i fem månader nu...
Jag är faktiskt ganska ledsen över hur vårt sjuksystem fungerar. Jag behövde verkligen vara sjukskriven betydligt längre än de fyra veckor jag fick efter Eira lämnade oss! Jag fick inte det. Nu har jag kämpat och börjat komma tillbaka, men varför ska det hela tiden behöva vara en sådan kamp?
Jag har inte ens hunnit återhämta mig färdigt efter Edvin och han är snart fyra och ett halvt år! Jag har varit med om samma sak igen, fast till och med värre iom hennes låga födelsevikt och BPD. Sedan fick vi inte ens behålla henne.
Jag minns att jag inte kände mig som föräldraledig överhuvudtaget på hela tiden som jag var hemma med Edvin (började arbeta ungefär 20 månader efter han föddes, då var min man föräldraledig). Jag var mest deprimerad och kämpade med läkarbesök (både för Edvin och min skull) och operationer och försökte undvika infektioner på alla sätt och vis.
Första sommaren efter jag börjat arbeta tog jag ledigt i åtta veckor (semester och föräldraledigt) och kände mig "föräldraledig" på riktigt för första gången. Då var Edvin över 2 år gammal. Nu förväntar sig Försäkringskassan att allt som jag har varit med om bara ska "försvinna" och jag ska fungera fullt ut efter fyra veckor efter hennes död. Det är precis som att alla utom FK (och min läkare på vårdcentralen, han som jag aldrig mer vill träffa) fattar att man inte bara kan slänga bort allt man kämpat med och varit med om och kasta sig in i arbetslivet. Läkaren sa tom att "det är nyttigt att komma tillbaka tillbaka till arbetslivet och få tänka på något annat". Aaaaahhhh!