EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17
Minns en incident med Emilia när vi låg på vårt hemsjukhus. Emilia blev riktigt sjuk, blod i avföringen m.m. Sjukhuspersonalen sa då att det var vi som hade smittat henne med något, konstigt tyckte vi eftersom vi inte var sjuka eller hade varit, samt att vi inte hade träffat någon utifrån.
Emilia blev så dålig att hon fick åka akut till Umeå till hennes födelsesjukhus, in på NEO och de tog prover, det visade sig vara NECK. Så det var inte vi som hade smittat henne.
Fattar inte ens hur personalen kan uttrycka sig så när de inte har någon fakta om vad det kan vara. Att skylla på föräldrarna är inte heller så smart, man tar åt sig och känner sig som världens sämsta förälder.
De gjorde ju infektionsutredningar på mig i Umeå (innan Edvin föddes) och där visade det att jag inte hade någon aktiv CMV-infektion och inte hade haft det på flera år. Läkarna i Ö-vik pratade då om att jag antagligen hade fått infektionen efter utredningen och jag fick lämna blodprov igen. Det var negativt även då, men de "avskrev" inte mig som smittkälla förrän Edvins PKU-prov hade kollats och det visade sig att han inte alls varit smittad från födelsen. Det var troligast någon personal i Sundsvall som smittat honom (kan ju såklart ha varit min man också, men han var kärnfrisk hela sjukhusvistelsen, till skillnad mot en del personal som kom och hostade och snörvlade på neointensiven!!!).
Jag kände mig verkligen som en värdelös mamma som hade gjort mitt barn så sjukt. Detta trots att de förklarade för mig att jag inte kunde ha gjort något annorlunda, en infektion kan jag ju inte stoppa...
Men i den utsatta situation som man är i när man har en EPT, så borde personalen väga sina ord på guldvåg, vilket de verkligen inte gör alla gånger.
Dessutom borde de självfallet ha topp-prio på hygienen! Oberoende var de jobbar inom vården!