Frila2 skrev 2010-06-15 20:46:17 följande:
Livsglädjen: Hur har du det? Tänker på dig och lilla Eira ofta.
Ja, vad ska jag egentligen svara på en sådan fråga? Ibland mår jag bra och ibland mår jag skit, så i medeltal har jag det ganska halvhyfsat?
Nej, det skiftar så otroligt snabbt att jag inte hinner känna efter ibland hur det egentligen är. Nu har jag sjukskrivit mig själv torsdag, fredag och måndag (igår) samt varit till barnmottagningen med Edvin idag och resten av dagen föräldraledig, så jag tror att jag lyckades ladda mig tillräckligt för att klara av att arbeta fram till juli då semestern börjar.
Det är som jag säger till mina nära; hur ska jag lyckas motivera en läkare att (deltids-)sjukskriva mig när jag inte har problem att vara på jobbet? Det är ju inte det det sitter i! Jag har bara en olustig känsla av att jag inte borde vara på jobbet utan hemma istället. Det grundar sig nog ganska naturligt på att jag ställde in mig på att först vara föräldraledig, sedan när Eira kom så tidigt förlängde jag den ledigheten i mitt huvud, när hon blev så lungsjuk förlängdes ledigheten ytterligare och sedan skulle jag helt plötsligt arbeta heltid! Min hjärna har inte ställt om sig ännu efter fem månader (15:e juni är
exakt fem månader sedan hon dog btw).
Igår kom äntligen mina små otroligt efterlängtade dockor från
www.pytteliten.net ! De är så vackra! Jag grät när jag hämtade ut dem på ICA och bestämde mig idag för att ta med dem till barnmottagningen för att visa dem där. Jag ska försöka lägga upp en bild i mitt galleri.
Edvins läkare är så söt, hon berömde Edvin lika mycket som förra gången (i början av februari) och sa att han var "perfekt"
![](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-laughing.gif)
. Hans lungor är fortfarande helt rena trots att han är förkyld just nu och vi inte har inhalerat honom alls! Han ligger klockrent på medelkurvan för längden och ungefär på -0,5-kurvan för vikten ("helt perfekt" också
![](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-wink.gif)
) Han är en mycket smal kille, men han har lite underhudsfett ändå (så hon godkände det också
![](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-laughing.gif)
).
Han fick göra en massa övningar så att hon kunde se lite motorik, balans och sånt och han fick klart godkänt även på dem. Han ska på uppföljning igen om ett halvår och sedan när han blir lite äldre ska han få göra lungfunktionstest på vårt sjukhus, när han blir ytterligare äldre kommer han att få åka till Sundsvall och göra en mer avancerad lungfunktionsmätning (det finns ju inte så stora resurser i Ö-vik och man ska tydligen vara lite äldre när testerna görs, kanske typ 10 år vad jag förstod?)
Hon tyckte att det kunde vara bra att göra en uppföljning innan han börjar skolan (först om två år alltså)på utvecklingsbedömningen som gjordes när han var 2½ år. Hon kan absolut inte säga att det finns någon signal om att det är något "fel" på Edvin just nu, men bättre att utnyttja de resurser som finns och ta reda på om det blir något i framtiden så att han inte behöver kämpa i åratal i skolan med något som kunnat upptäckas redan när han börjar skolan.
Vi visade dockorna för Edvins läkare och sedan gick vi in på barnavdelningen och visade för de som jobbade idag. Helt lyckosamt så arbetade
både Edvins omvårdnadsansvariga ssk och bsk och fick se dockorna (och ytterligare två barnläkare och en hel massa annan personal). En sköterska sa när hon höll Eiradockan: "Man har då aldrig sett ett så litet barn förut!" Då tänkte jag att jag har tom sett en mindre eftersom Eira måste ha gått ned i vikt lite efter födelsen, även om de aldrig vägde henne den perioden.
Sedan gjorde jag något som jag inte vet om jag egentligen orkar; jag sa till en av ssk att jag funderade på att ställa upp som stödperson för EPT-föräldrar som hamnar i Ö-vik. Det är ju inte så många per år, men vore det bara en så behöver ju alla ändå stöd. Jag har inte "fått" någon stödperson ens i Umeå, det verkar som att det inte finns något öht här i Norrland. Rätta mig om jag har fel.
Ssk tyckte att det var en mycket fin idé och rekommenderade mig att ta kontakt med kuratorn på barnavdelningen. Då kan jag lägga upp mina funderingar med henne och det behöver inte bli något som jag
måste göra. Kuratorn kan vara en sorts mellanhand och checka med mig först om jag öht orkar just då.
Jag ska höra av mig till henne i veckan har jag tänkt.
Det är ni tjejer i den här tråden som har inspirerat mig till det (oöverlagda?) beslutet!