• asap

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Mandra - Helt rätt, vad vore tråden om vi inte skulle få ta någon plats i den?

Imorgon ska vi åka hela familjen till badhuset har vi bestämt. Tänk, innan jag började jobba i maj blev det bara att jag/vi försökte klara av dagarna på något sätt, och jag tyckte det var skönt när barnen lekte själva eller tittade på tv så att jag kunde få en stund för mig själv att söka jobb etc. Vilken skillnad det är nu! Jag njuter verkligen av dagarna jag får med barnen, och vill gärna vara med i deras lekar bara för att få vara nära dem. Jag har inte så stort behov av att göra egentligen något annat än det, och vi har haft det supermysigt ända sedan jag hämtade dem från dagis igår. Nu ser jag jättemycket fram emot badhuset imorgon, det var så länge sedan vi badade tillsammans. Älsklingar!

• asap

frk Kanin - Vad kul med så glada nyheter! Håller tummarna stenhårt för ett plus den 16 oktober.
    Underbar Ärtis ni har!

• asap

Milla - Trist, hoppas de ändrar sig och kommer ändå!

Pyttis - Jaha, inga två gånger kontrollera på BVC innan remiss till ögonmott. som vi har här då? Visst känns det trist men man får glädjas åt att leva i ett land där allt sådant här kollas upp i tid och det finns bra hjälp att få. Ida såg ju också dåligt på 4årskontrollen och ska få kallelse till ögonmott. Vi blev inte heller så förvånade iom att maken sett väldigt dåligt ända sedan han var liten. Men nu är det några år sedan han laseropererade ögonen så jag hade halvt glömt bort att han hade glasögon en gång i tiden.
    Var går gränsen för övervikt, sa sköterskan att Agnes var överviktig? Kan man verkligen säga det på så unga barn? Jag hoppas att de inte bara grundar det på sina förbenade kurvor, för de ger jag inte så mycket för. Jag minns en kontroll (2 år, kanske?) när sköterskan började prata om att man kan ge hormonsprutor för att stoppa växten på någon som ev. var på väg att bli "för" lång, och menade att det skulle kännas trösterikt för oss att veta det, iom att Ida låg i överkant på kurvan. Nu ligger hon litelite över normalen på kurvan och ingen som snackar om hormonsprutor längre. Blir fortfarande arg när jag tänker på den sköterskan.

Jag har varit på möte om snöröjning, lagom kul. Tiden är verkligen dyrbar nu när jag jobbar så långt hemifrån så det kändes jättesurt att komma hem kl.18 för att sedan gå igen kl.19 och så komma hem nu. Så idag har jag träffat barnen i exakt 1½ timme sammanlagt. Alldeles för lite!

• asap

Pyttis - Hoppas op. gick bra idag!

juni - Ditt inlägg om dagis var nästan exakt vad jag läste för en liten liten stund sedan i månadsbrevet från Idas avdelning: De är 18 barn på avdelningen, varav dagisets alla 2007or och hälften av 2006orna. Det har varit vilda lekar inne, så nu har de styrt upp leken mer efter "var sak har sin plats". De har nyligen haft kompisvecka och jobbar vidare med det.

kaz - Skönt att det verkar gå åt rätt håll med Simon och att det inte är så att han är speciellt utsatt. Trevlig resa till Lund, det går säkert bra på tåget.

Gbg - Oj, det var verkligen stora svåra frågor ni brottas med i släkten! Min fundering var om syster varit deprimerad länge, eller om det var något som kom med tvillingbeskedet? Du skriver att hon blivit sämre och sämre, men var det detta som tippade henne över kanten? Jag kan förstå att om hon mår dåligt och har gjort det länge så är det kanske lätt att tänka sig situationen som övermäktig och något man inte kommer klara av, även om man med så att säga "nyktra ögon" skulle se att man förstås klarar av det.
    Har de något stöd runt sig med släktingar etc som de kan få hjälp av? Det är inte aktuellt med flytt till Sverige, om det är språket och det okända landet som gör att hon mår dåligt?

• asap

Jeez!! Hur är era barn på fredagkvällarna? Jag får för mig att mina är helt slutkörda efter en dagisvecka och att det är tröttheten som gör att de totalt brutit ihop båda två. Gustav har varit så vansinnig som han aldrig varit förr utan att vi vet varför/vad som hände egentligen. Ida har väl varit värre någon gång förut, men det var tillräckligt illa som det var. Nu ligger G äntligen i sin säng och lugnar ner sig, Ida får en lång föreläsning om vattenledningarna i huset som förklaring på varför hon inte kan kräva omedelbara temperaturändringar på vattnet när hon vrider lite på kranen - den utlösande faktorn i hennes fall denna kväll. Puh!

• asap

malin o Mandra - Skönt att höra att det är fler som upplever samma sak iaf. Vi har också lite fredagsmys, det brukar bli popcorn i soffan till Bollis eller någon DVD, men det är sedan, när tänderna ska borstas etc., som det börjar. Sedan har båda barnen en egenskap som jag egentligen tycker är positiv, men som i sådana här fall blir lite enerverande. De är inte förhandlingsbara. När jag ser andra barn med föräldrar så verkar det gå att avleda barnen genom att göra något kul eller tokigt rätt vad det är, eller börja prata om något annat osv., men sådana försök är lönlösa här. Har de bestämt sig för något så är det så. Punkt. Vilket gör att det är väldigt svårt att inte bli osams när vi tycker på något annat sätt, det brukar inte gå att "vinna över" barnen till vår sida på något smart sätt som man hade hoppats.

• asap

Mandra - så summan av kardemumman med seminariet är alltså att våra barn är våra själsfränder? Det var en fin tanke.

• asap

malin - Mm, det funkar ibland här också. Men just de här trött-kvällarna är det som om inget hjälper. Igår kväll sade vi till Ida att "nu märker vi att du är jättetrött och behöver sova, så nu försöker vi få det här klart tillsammans så fort som möjligt" när det var idel gråt och tandagnisslan över varje litet moment i hela proceduren att bli klar för natten. Då svarade hon bara "Nej, jag är inte trött. Det är bara det att allting bråkar med mig!"

Pyttis - Låter inget skönt med stickande trådar, men förhoppningsvis slipper ni väl det. Är det meningen att stygnen ska försvinna av sig själva?

• asap

Pyttis - Problemet är bara med Gustav att han är så vansinnigt stark! Det är minsann inte det lättaste att bara köra på när han inte är med på noterna. Det blir som ett riktigt intensivpass på någon träningslokal...

• asap

Skönt att höra att det är fler barn som får fredags-bryt, det bekräftar min teori lite.
    Vi4 - Ja, det är verkligen svårt när han är så stark och inte ger sig utan fight heller. Vi väljer verkligen våra duster nu med G, just nu ligger han och sover i samma tröja som han haft på sig hela dagen tex. Jag hade ju önskat att han hade pyjamas, men det var han inte sugen på ikväll och jag tyckte inte att jag skulle behöva "brotta ner" honom för att byta tröja när jag just gjort det för blöjans skull... Puh.
    Jag trodde aldrig att Gustav skulle gå om Ida i utbrottsstyrka med tanke på vilka utbrott hon kan få, men just nu är hans faktiskt värre. Go figure..

Drutten - Det låter som en toppenhelg! När maken och jag var i Köpenhamn för några veckor sedan så soooov vi en massa också, både dags-tupplurar och tidiga kvällar. Det är liksom det man längtar efter allra mest när man äntligen är ledig, så det känns bara dumt att "göra stan". Det kommer väl en tid för sådant också när barnen är större.

Vi har haft en bra helg. Maken har varit på skjutbanan hela helgen, egna klubben arrangerade tävling, så jag och barnen har fått klara oss utan honom. Igår åkte vi till min farmor som fyllt 85 och hade kalas (hon hade bara haft 30 pers där dagen innan, så ett litet släktkalas orkade hon ju med också. ) och sedan bodde vi kvar hos mina föräldrar tillsammans med en av kusinerna. Idag gick vi till badhuset jag och mamma, med alla tre barn. Jättemysigt!

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*