• asap

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Mandra -

• asap

Milla - Det låter trevligt med spa efter middagen! Hoppas du fick njuta lite själv, och inte bara jobba.

Kaz - Så blir våra släktträffar också. Livat men skoj!

• asap

PW - Sigge och Teddy läser vi för Ida också, men maken och jag tycker det är urtrist att läsa dem, fattar ju inte vad vi läser! Det är bara en massa gymkhana, stigläder och träns som vi sitter och stakar oss igenom. De hade jag inte rekommenderat. (Ida har fått dem av sin hästgalna faster)

• asap

Kaz - Jag har tråden, men kan inte länka på telefonen tyvärr. Jag fixar det vid en dator vid tillfälle om du inte får hjälp av ngn annan före!
    När åker ni till Mexico?

Ang. böcker och högläsning tycker jag det är svårt. Just nu blir det tre olika läsningar eftersom barnen vill höra olika saker, men tidigare har I och G hört samma. Då har vi bl.a. läst bröderna grimms sagor, Pippi och Emil, men Mio min Mio blev aldrig utläst, den var de kanske lite för små för fortfarande. Det blir ju så mycket roligare att läsa när man själv gillar boken också!

• asap

Kaz - Vad bra att du fick hjälp.
    Vilken rolig och spännande resa ni har framför er! Blir det badsemester, eller var i landet ska ni vara?

Seren - Ja, Harry P kan det ju vara dags för nu!

• asap

Hej hopp!

Det är bara bra med oss också. Tänk att våra äldsta börjar tvåan den här hösten! Vi är lediga ända fram till skolstart den 18:e, sedan drar det igång.

Milla - Är branden nära dig? (Jag vet ju var du bor, och jag vet på ett ungefär var det brinner, men är för dålig på geografi för att kunna koppla ihop de två)

• asap

Milla - och nu har röken nått hit, så nu är det vi som sitter i "dimma" och känner brandlukten. Otroligt att det sprider sig så långt.

• asap

Mandra - Hoppas det ljusnar för dig snart! Kramar till dig.

Jag kom att tänka på malinkatarina idag, är det någon som har kontakt med henne och vet hur de har det?

• asap

Kaz - Vad tråkigt att höra om din mamma. Min farfar hade en sorts blodcancer som hette MDS. Han levde med det i väldigt många år, och fortsatte med sina intressen som var orientering, cykling, att vara "bonddräng" på en kompis gård osv. Han fick åka in med jämna mellanrum och få en påse blod, när hans blodvärde var för lågt, men annars påverkade inte sjukdomen honom särskilt.

Vi5 - Så jobbigt för E och er! Har det blivit något bättre nu när det gått några dagar? Håller med om att det är konstigt att det skiljer så väldigt mellan olika skolor och kommuner, men de enda riktlinjer de har som är samma för alla är väl att det ska vara en bro mellan förskola och skola. Att barnen ska få ett år på sig att bli färdiga för att börja skolan. Och då är det tydligen valfritt hur man gör det. Det finns ju inga kunskapskrav att nå, tex. På en del ställen är ju tom förskoleklassen en del av förskolan, och man flyttar inte till skolan förrän i ettan.
    På skolan där Ida och Gustav går finns det två förskoleklasser, ca 20 barn per klass. Förskoleklasserna är en egen fritidsavdelning, de slås ihop med ettornas fritids bara innan stängning, 16.45. Och schemat ser ut så att F:orna inte har rast samtidigt med de stora barnen, och inte äter samtidigt etc. Det är bara på fritids de ibland är tillsammans med de stora barnen, om de är ute på skolgården. Det är jättebra, tycker jag, jag förstår att det är helt överväldigande att behöva kasta sig in i

• asap

malinkat - Tack för rapporten, kul att du tittar in!

Idag fyller Ida 8. Vi har just skickat iväg de sista gästerna: Ida har haft 6 kompisar här på middag och filmkväll. Mycket fnitter var det.

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*