• asap

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Mandra - Så jobbigt! Hoppas det värsta är över nu så att ni får er trevliga helg ändå.

Vi har inte haft utv.samtal ännu, så jag har inte heller tänkt så mycket på övergången till "riktiga" skolan, mer än att fundera lite över tider och så. Iom att Elsa börjar fsk i höst så har vi fått fundera på upplägget i samband med att alla papper skulle skickas in - vilket datum ska de få börja för terminen, vilka tider ska de ha på fritids/fsk, vilka tider ska vi vuxna jobba, vem lämnar och vem hämtar osv.
    Det kommer bli väldigt annorlunda för Ida då de detta läsår håller till i tillfälliga lokaler medan skolan byggs, så i höst blir det inflyttning i helt nybyggd skola.
    När de började i höstas pratade de om att en av de två fröknarna i förskoleklassen har behörighet att följa med klassen upp tom åk 3 (?), men jag har inte hört om det är spikat att de gör så.

• asap

Seren - Jag vet inte varför det är så olika, men jag vet folk på jobbet vars barn har fått ny klass varje år på lågstadiet. Ida kommer inte byta klass, men när det gäller lärare så vet jag att den ena är förskolelärare och jobbade med några av barnen på en fsk i närheten förra året. Hon har nog inte behörighet att följa med barnen upp i skolan.

Drutten - För Ida blev det ett steg tillbaka att börja skolan i höstas. Sista tiden på dagis hade de "skolgrupp" med de äldsta barnen för att de skulle vänja sig. Men när skolan väl började var det inget skolarbete alls i början, utan fullt fokus på att vänja sig vid att sitta stilla etc. De har ökat på ett snäpp efter varje lov, så det har blivit mer och mer lektioner, men före höstlovet var det i stort sett ingenting. När vi frågade Ida vad de gjorde i skolan svarade hon förvånat att de nästan bara hade rast.. Nu har de flera "lektioner" varje dag, och inför utvecklingssamtalet får vi läsa på om planering och mål i svenska, matte och naturkunskap. Och de har en enkel läxa varje vecka.

• asap

Tillägg: förskoleklassen ska ju vara skolförberedande, en övergång mellan fsk och skola, så det är väl naturligt så att det till en början är mest lek och likt fsk, men så här mot slutet mer likt riktiga skolan.

• asap

Mandra - Skönt att ni kom iväg!

Drutten - Jag har svårt att tro att det bara skulle vara ett helt år med lek. Min gissning är att det i så fall är tonvikt på lek till en början men att det sedan ska bli mer och mer skollikt. De har som sagt inga kunskapsmål som ska uppfyllas eller så, men målet måste väl vara att få barnen färdiga att börja åk1 när de går ur förskoleklassen, så det känns som att de måste få in skoltänket förr eller senare. Sedan gäller det förstås att pejla av var barnen befinner sig och vad som ska tränas på. Det behöver ju inte vara just matte och svenska, till en början kanske det snarare är att man ska sluta leka och komma in när det ringer in efter rast. Eller att man måste bära med sig gympapåsen till gympan för att kläderna ska hamna i omklädningsrummet...

• asap

Kan era barn torka sig själva på toa? Ida är rätt bekväm och skulle helst få hjälp med allt, men sedan länge måste hon torka själv när hon kissat, men vi hjälper när hon bajsat. Nu har vi märkt att hon ofta går direkt på toa när hon kommer hem från skolan, och förstår det som att hon inte vill be om hjälp av någon där utan hellre håller sig tills hon är hemma. Vilket ju fungerar när man går hem kl 13.15, men knappast kommer funka i höst när det blir heldagar för alla barn (och vuxna) i familjen. Det har vi pratat om, och börjat "torkträna" lite, men hon vill helst slippa och säger då att hon inte når till pappret och liknande.
    Hur gör ni med era barn?

• asap

Gladhannapanna - Nu har jag googlat! Jag ska inte visa Ida, hoppas hon slipper lära sig vad det är för något. Obestämd

Tack förresten alla, för svar om torkträning. Då är vi på rätt spår.

• asap

Ida låser nog dörren, men jag vet inte hur de andra gör.

Jag skvallrar här ifall det är någon som inte läser syskontråden: kaz är på väg till sjukhuset då vattnet har gått nu på morgonen.

• asap

Vi4 - Så svårt! Man kan ju inte veta hur det kommer funka i skolan förrän han verkligen går där. Det kanske inte är en så dum idé att vänta ett år till, då hinner de göra sina flyttar och förhoppningsvis är det mer stabilt året efter.

Ida har äntligen lärt sig cykla! Hon har nästan inte velat testa alls förut, men så fick vi hjälp av Ugglis i helgen. Ugglis är ett gosedjur som följer med en elev i klassen hem över helgen. Han har ett usb-minne runt halsen och man ska fota Ugglis helg och på måndagen lämna tillbaka honom med fem bilder från helgen. Igår föreslog jag att Ugglis kanske ville cykla, och det tyckte Ida var en bra idé. Jag sprang med ett par vändor och hjälpte till med start och stopp, sedan blev jag tvungen att jaga efter Elsa, och då orkade inte Ida vänta på att jag skulle komma tillbaka utan började helt sonika cykla själv istället. Snacka om lycklig unge!

• asap

Vi4 - Ja, det blev några bra bilder. Ida har en docksits på sin cykel där Ugglis åkte med. Sedan har han också åkt dockvagn som Elsa körde, varit med på Idas Funky Kidz- uppvisningsshow, myst i soffan, samt provat Idas nya skor.

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*