• asap

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Mandra - Nog verkar det som att ett och annat budskap nått fram till sambon. Bra jobbat!

Lia - Vad fint det blev med nya sängen, mysigt.

Blä, ont i halsen och lagom mosig. Gustav är hostig och näsan rinner, men han är ändå på glatt humör. Hoppas det räcker så här denna höstens första förkylning.

• asap

Pyttis - Det låter kul för någon som gillar kusar!

Sara - Tack. Men inskolningen är klar redan. Det tar bara en vecka här, så sedan i torsdags har de gått "skarpt" på dagis. Men som tur är (med tanke på hosta och snuva hos G) så har de måndagar ledigt då mormor är här, så det blir imorgon vi får se hur dagisformen är. Hostan har iaf gett sig under dagen idag, han var mycket piggare nu ikväll.

juni - Ja, det verkar vansinnigt svårt att få hjälp när det gäller diffusa allergier. Och med diffusa menar jag att det inte är fullkomligt uppenbart vad det är man inte tål, för symptomen är ju allt annat än diffusa.

Mandra - Otroligt vad bra din sambo tog in vad du sade! Fantastiskt att det fortfarande funkar så här flera dagar efter.

• asap

juni - Ida har blivit lite sådan också sedan jag började jobba (G har istället blivit vansinnigt pappig), fast det uttrycker sig mer i att hon vägrar låta mig lämna hennes rum på lääänge när jag nattar henne, och när hon blir arg säger hon "Hjälp mig nu genast! Annars får du inte vara med mig. Då måste du vara på jobbet hela tiden!"
    Tror det i ditt fall kan vara som Pyttis säger, att hon har haft dig hela sommaren, men nu har på känn att det snart blir dags att dela dig med bebisen.

• asap

Milla - Vad knäppt fsk reagerade när G var ledsen! Det är väl självklart att man tar hem ett ledset barn om man själv ändå är hemma!? Jag tänkte på dig idag när maken var hemma med sjuk G. Jag föreslog för Ida att hon skulle bli hämtad tidigare, om hon ville, men det blev tvärnej på det.

malin - What the f...!!? Hade de skickat hem en 6åring själv på bussen?
    Du får väl göra ett fotojobb åt mäklaren när du är hemma nästa gång, kan väl finansiera resan till Sverige.

Pyttis - På vår fsk är det bara en stor gård, och jag vet att Ida tagit sig an Gustav en del och det känns inte som någon nackdel, tycker jag.
    Du har rätt i det du säger om pedagogerna vid rutschkanan etc., jag har tänkt på det många gånger i lekparken. Allt som oftast är det ett dagis på utflykt dit, hände både där vi bodde förut och där vi bor nu, och när man ser en del av dem känner man bara "tack och lov att inte mitt barn går där!" Härom veckan var det så när vi var där - 4 pedagoger kom med ett gäng barn, varav en satt på en bänk och kollade sin mobil, två stod och snackade med varandra och en hjälpte barnen vid gungorna. Ett litet barn (iaf under 2 år är min gissning) var jätteledset och fick sitta själv i en  vagn och gråta. Usch!

Jaha, Gustav är sjuk som sagt var. Idag har han sagt "ajajajaj mun"  en massa, och låtit riktigt eländigt lidande. Jag vet inte vad det är som gör ont, förkylningsblåsor i munnen? Eller så har han kanske ont i halsen eller öronen - det kan ju vara svårt att veta exakt var ontet sitter ibland. Funderar på att åka till den öppna mottagningen hos vår husläkare imorgon så får de titta i öronen. Han har ju haft ett antal öroninflammationer redan, och nu blir det ju helg också så jag vill gärna kolla innan. Hoppas dock han vaknar och är piggelin imorgon för planen är att vi ska till Åland över helgen. Vi har inte varit där sedan midsommar och det var förra gången Gustav var sjuk med feber och öroninf...

Annars är jag ordentligt ledsen, besviken och arg på jobbet. När jag började i maj handlade det om "en rekrytering/uthyrning", dvs att det var ett konsultföretag som anställde mig på två månader där jag var uthyrd till ett annat företag. Hade det inte handlat om att just det uppdraget på just det företaget fanns så hade jag förmodligen inte varit intresserad av eller intressant för konsultföretaget, utan det var på de premisserna för just det uppdraget jag blev anställd. Så gick de två månaderna ut i juli, varpå jag någon vecka innan, fick påminna cheferna om det och fråga hur det skulle bli med fortsättningen.
    Svaret då var att det var svårt att ordna ngt sådär i semestertider, så man valde att förlänga mitt kontrakt till 1 sept. Jag köpte det, och fick samtidigt höra att det var inget snack om att företaget skulle ta över mig, för alla är så nöjda med vad jag gjort hittills etc.etc., kanske skulle det ske redan före den 1 sept och det skulle inte vara några problem isf.
    Nu håller ju min kontraktstid återigen på att gå ut, och återigen har jag själv fått ta kontakt med alla för att få veta vad som ska hända. Igår fick jag äntligen en inbjudan via outlook till att träffa en person och diskutera detta idag. Alltså 4 dagar innan jag står utan kontrakt. Här får jag nu veta att de har någon form av förbindelse med konsultföretaget som gör att de inte kan(?) ta över mig förrän det har gått 6 månader totalt. Alltså vill de förlänga med tre månader till men är beredda att redan nu skriva kontrakt som gäller från november, då halvåret har gått. Som en fin gest till mig, för att jag ska kunna känna mig trygg "för du verkar lite orolig" (för att jag påminnt typ tjugo gånger de senaste två veckorna att nu har jag snart inget kontrakt längre, men ändå händer inget! Är det konstigt att man undrar hur de ska bli?).
    När jag ifrågasätter hur de kan ha ett avtal som säger att jag måste vara anställd hos konsultföretaget ett halvår, och detta är första gången jag ens hör talas om det, svarar hon "men det är inget du ska känna till, det är ju mellan oss och dem". Det känns ju onekligen som att jag har blivit lurad, som har trott att jag ska kunna bli anställd nu. Dessutom erbjuder företaget mig en lön som är 2000kr lägre per månad, än vad jag har idag. Och då har jag verkligen ingen särskilt hög lön.
    Förra veckan fick jag ett kort snack med min chef ang. mitt kontrakt, bara för att hon ville veta vad jag ville (övergång till företaget eller inte?) och vad jag hade för löneanspråk mm. Hallå? Vad är det här? Det känns inte som att de vill att jag ska vara kvar, trots att de säger det...?

Sorry, det blev långt, jag blev bara tvungen att få ur mig allt.

• asap

juni o Sara - Tack för sympatier. Jo, grejen är att redan från start sade man att det handlade om en rekrytering, så att det skulle mynna ut i en anställning hos inhyrningsföretaget var liksom klart från början. Och jag har förstått att det är så att det kostar om de tar över mig före sex månader, men jag måste säga att då hade jag verkligen uppskattat att få höra att det är de villkoren som gäller, inte att man säger till mig: "pga semestrar får vi förlänga med bemanningsföretaget över sommaren, men sedan vill vi gärna ha dig som anställd." Varför inte då i juli förlänga till november och berätta för mig att det är ett halvår som gäller? Känner mig lurad.
    Men visst trivs jag väldigt bra med jobbet i sig, och med arbetskamraterna. Det är ju "bara" ledningen som ställer till det för mig.
    Hursom - idag vab:ar jag med Gustav så jag slipper vara på jobbet och bli arg. Det är mitt livs första vab-dag, hur gör man? Intyg?

• asap

juni - Tjaa, på tisdag skulle vi höras om hur det blir, men de sade att jag kommer ju att jobba vidare i september på något vis, frågan är bara på vilket kontrakt etc. Så det är inte så att jag behöver städa skrivbordet på tisdag om vi inte hunnit skriva kontrakt, men jag är inte sugen på att jobba utan giltigt kontrakt heller, så vi får väl se.

Vad gäller vinterskor så har vi kört med Eccos goretexkängor i alla år. De är varma o torra och lätta att ta på sig. Typ sådana här: www.ecco.com/se/sv/kollektion/barn/infants/73261/52569/detail.do finns i olika färger och modeller.

M73 - Ha det skönt i soffan idag, hoppas ni får krya på er och att ni vuxna slipper eländet.

Pyttis - Nej, lönen är ju verkligen inte allt, men i det här fallet är det ju exakt samma jobb på exakt samma ställe jag kommer att göra för 2000kr mindre per månad! Dessutom känner jag att om det handlat om att jag skulle gå över enligt plan (eller - vad jag trodde att planen var) redan i juli så hade jag kanske, kanske köpt ett sådant lönebud, men när de nu håller på som de gör känns det som droppen som får mig att rinna över att de dessutom tänker sänka lönen. Jag tycker 2000 är en rätt rejäl sänkning också.

Har varit till läkaren med Gustav, öronen var inflammationsfria den här gången - Jippi!! men istället är han illröd och tjock i hela halsen, vilket förklarar att han inte har ätit de senaste dagarna. Nu köpte jag hallonkräm till lunch, tänkte att det är energirikt och slinker ner lätt, och då satt den lille stackaren och grät och sade ajajaj samtidigt som han skedade in krämen, hungrig förstås.

• asap

Ja visst ja, tack för påminnelsen Sara!

Stort stort grattis och lycka till till Drutten idag!! Skål

Mandra - Så skönt att du får ditt EKG redan nu!

• asap

Wilma och Mandra - Hoppas det känns bra nu när den efterlängtade terminen äntligen får börja!

Måndagar är mormor-dag här hemma, men idag var det inte kul att komma hem till en utsjasad mormor som berättade att Ida varit så jobbig idag! Skrikig och bråkig och elak mot Gustav. Är det något jag kan bli riktigt ledsen av så är det att barnen inte är snälla med varandra. Gustav hade kommit fram till Ida med huvudet på sned och sagt heeeej och klappat henne på benet, då fick han en spark tillbaka. Usch, var kommer det här ifrån? Hoppas verkligen det är något som är snabbt övergående, för så vill jag inte ha det!

• asap

juni - aha, ja Ribbing brukar ju veta vad som gäller.
    Tuff vecka för er allihop, hoppas det går bra.

Jobb-följetongen fortsätter här. Igår träffade jag min konsultchef som sade att de har haft ett helt gäng konsulter på företaget tidigare, varav många har gått över till att bli fast anställda där. Det har då skett (lite olika) efter sisådär 2-3-4 månader. Att det skulle finnas något krav på att jag inte får gå över förrän efter 6 mån inhyrning var en nyhet för henne också, men hon gissade att det beror på att någon på inhyrningsföretaget bestämt att typ det här kvartalet ska vi inte ha några kostnader för rekrytering eller likn. Hur som helst så förlängde vi kontraktet, jag och konsultfirman, för att jag ska kunna fortsätta jobba imorgon och framåt, medan diskussionerna fortsätter. Idag var jag och pratade med HRmänniskan igen, hon jag träffade i förra veckan, och hon sade att de väntar på ok från de båda VDarna på inhyrningsföretaget och konsultföretaget för att få till en övergång innan de 6 månaderna har gått. Däremot fick jag inget motbud på lönen, trots att vi diskuterade det igen/lite till. Jag sade att jag inte är villig att sänka min lön, och om det är det de erbjuder så kanske jag får ta den här förlängningstiden med konsultfirman till att leta efter ngt annat.... Obestämd

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*