• kaz

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Pyttis: låter som ni börjar ringa in problemet! Läste i den andra tråden om stora barngrupper. Så började de arbeta på vårt förra dagis - stora barngrupper (med ungefär lika många barn/personal) och olika "stationer". Det blir ju mycket fler personer för barnen att knyta an till och det finns forskning som visar att små barn har svårt för det. Det var ramaskri i föräldrarråd osv men vad hjälpte det? Som tur var bröt sig barnens uteavd ut och startade egen verksamhet!

Mandra: vi gör sällan saker m varsitt barn. Maken har dock tältat ngr ggr m Simon i somras. Jag tror dock att de skulle må bra av full uppmärksamhet då och då. Bra ide m fila Milla! Funderar på att låta Simon vara uppe lite längre och på så vis skapa lite egentid för honom. Han ligger ändå och vrider sig ett tag innan han kommer till ro.

• kaz

Härligt m lyckat kalas Assar! Och många kalas att se fram emot framöver!

• kaz

Vi4: vännen, så jättetråkiga besked! Men man ska inte måla f-n på väggen! Jag håller tummar och tår för bättre provresultat framöver. Nu är ni ändå i rätt händer och jag hoppas så att det finns ngn hjälp att få! Sedan när det gäller din stress så kanske du ska överväga heltidssjukskrivning, säg 1 månad och sedan se? Det är svårt m deltid, kommer du verkligen kunna stänga av "jobbhjärnan"? Jag tror inte jag hade kunnat det. Tänker att du känner att det känns överdrivet m sjukskrivning men 1-2 månader är inget i det långa perspektivet. Tänker också att det kanske kan öka ev bebisförsök (men vet inte alls sambanden). Stor stor kram

Pyttis: hoppas på bra samtal. Tror också det är bättre att ses än att ta sådant i telefon. Kram

• kaz

Frk Kanin: håller tummar och tår för att allt ser fint ut på tors! Fy att du ska behöva gå och bära på bebisoro när du är under enorm jobbpress! Låter absurt att få en sådan utskällning! Stor stor kram (och hoppas även att presentationen går fint!).

Vi4: klart att du inte ska ge upp! Ni borde få all hjälp som finns! Nej, vet att sambanden inte är belagda. Men samtidigt kan man ju få fysiska besvär av stress. Dessutom får du ju inte sova ordentligt! Men samtidigt får det inte bli så att du går hemma och deppar! Du får hitta en rutin: lämna E på dagis, träna/promenad/akepunktur, äta, sova middag, hämta E på dagis. 1 månad! Du kommer inte ha tid att få tråkigt! Kramisar

• kaz

Frk Kanin: förstår att blev kränkt!!! Låter helt absurt! Känner så för dig! Hoppas på en lysande presentation imorgon! Hoppas också du får se ett tickande hjärta på UL!

• kaz

Underbara nyheter frk Kanin! Så skönt att allt är bra m bebis! Skönt också att presentationen blev bra och att du kände att folk förstod att det var du som vara hjärnan bakom verket! Låter dock inte som en sympatisk arbetsplats. Trist eftersom du blev så glad när du fick jobbet (el kanske minns jag fel).

Tuff vecka Drutten!

Här har varit en intensiv jobbvecka! Och den slutar först nästa fre då jag har en stor presentation. Kram

• kaz

Vi4: tack, lite helg blev det också! Men nu är jag igång igen - särskilt hjärnan som går på högvarv Vännen, är lite orolig för dig faktiskt! Jag tror fortf på heltidssjukskrivning (en kort period). Det är ju inte meningen att du ska bli en mer stressad och känna att du inte hinner med! Hur är det annars m maken? Kan han avlasta och hämta E? Stor stor kram

• kaz

Frk Kanin: jag gjorde fvp när jag var gravid m Sara. Tyckte att jag fick "dåliga" värde på KUB. Klart att jag tänkte på mf-risken. Jag tyckte också att testet i sig var en hemsk upplevelse mest för att läkaren var en okänslig typ. Allt gick dock bra. Tror också mf-risken är överdriven. Förr gjordes ju dessa prover utan UL. Den läkare jag hade har ju denna typer av test som arbetsuppgift (typ hela dagarna) och således mycket erfarenhet. Fråga gärna om du vill veta ngt mer! Kram

• kaz

Frk Kanin: Ja, det fick jag. Tror att man måste det för läkaren på bvc skriver remiss till SÖS (i mitt fall). Men det var en annan läkare som sedan utförde testet.

• kaz

Frk Kanin: Eller så här - jag bestämde mig för att i alla fall boka en tid. Så jag träffade läkaren och sa att jag ville göra fvp. Sedan fick jag en tid och då tvekade jag fortfarande. Men jag tänkte att den går ju att avboka in i det sista om jag skulle ändra mig. Testet måste ju utföras vid en viss tidpunkt och då kan det kanske vara svårt att få en tid om man helt plötsligt känner att man gärna vill göra testet.

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*