• kaz

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Mandra vännen: läkaren nästa! Låter som du behöver pencillin! Stor krya-på-dig kram!

• kaz

Ja, det har verkligen gått över förväntan att sluta m napp. Hon märker väl att vi har bestämt oss!

Assar: fy för magsjuka och löss! Kram

Mandra: själv har jag fått lindrig uvi så det blir pecillin för min del! Hoppas du orkar ta dig i väg idag! Kram

Sitter i en buss där de elektriska bromsarna slår till hela tiden så nu blir jag snart åksjuk också

• kaz

Mandra: wow, hoppas det har fortsatt lika bra m att sluta m napp! Hoppas också det gått bra m tentan!

Milla: hoppas ni kryat på er nu!

Drutten: härligt att det blev en lyckad resa till sist!

Spännande att läsa om era barns utv och förmågor! Simon hör inte riktigt till den gruppen barn så jag har inga direkta tips. Simon är mer typen som ger upp lätt. Han säger att kan man inte så kan man inte. Jag försöker säga att man kan försöka och att det inte gör ngt om man inte kan. Sedan har han svårt att ta instruktioner eftersom han snabbt har tankarna på annat håll.

Igår slog Sara upp hakan på en gungbräda på fsk. Hon fick hakan ihop klistrad på vc. Annars har hon ett himla humör för tillfället, trots trots trots!

• kaz

Läskigt m giftsvamp Drutten! Verkar som bra personal på dagis! När Sara slog hak i hakan visade det sig att de på vårt dagis inte hade annat än plåster! Så maken har nu gett dem en uppsättning första hjälpen kit. Borde de inte ha sådant?

Trist m bebis-planerna! Men kul att bli moster! Håller tummen för er!

• kaz

Dagis är stängt idag och imorgon så jag är ofrivilligt ledig! Rätt skönt faktiskt Nu ska vi fixa nytt pass till Simon och sedan ska vi fylla på vaccin för Hepatit A som barnen tog innan vi åkte till Thailand förra året (1 spruta räcker  1 år men tar man en till så räcker det i 25-30 år). Simon är dock SÅ superrädd för sprutor. Vi har lekt doktor här på morgonen.

• kaz

Oyra: Kul med mattelekar. Vi kör lite enklare varianter här hemma. Simon verkar också ha lätt för matte. När det gäller att rita så kom det helt plötsligt för honom. Från att bara ha ritat över hela pappret började han rita rätt avancerade grejer (inga huvudfotingar här inte). Poletten har ännu inte trillat ner hur bokstäver hänger ihop till ord (men det kommer väl).  Förstår hur du tänker kring skolan. De första åren blir det rätt avgörande vilken lärare han får (snarare än vilken skola han går i). Jag har ingen erfarenhet av montissori själv men i sådana skola arbetar man väl mer i sin egen takt?

Juni: Läste om hundens nattarbete i den andra tråden! Pust!  

Malin: Hoppas ni får en skön semester!

Pass (check) sprutor (check). Simon blev bara halvhysterisk denna gång så det var ett framsteg! 

• kaz

Mandra: Härligt att du fick in hemtentan trots flytt och sjukdom! Good job! Skönt att T inte frågar om nappen. Sara frågar om den kanske 1 gång/dag men det är OK. Däremot har hon utvecklat ett väldans humör och det hänger nog samman med nappen. Och innan var det ju också behändigt att bara stoppa in nappen innan det stora vredesutbrottet Det lät som en speciell skola... Märklig inställning till barn!

Milla: Usch, det låter jättejobbigt! Krya på sig!

Hej Mini! Kul att se dig! nej, jag har inte sett till Frk Kanin. Härligt att hon är så social Stella.

• kaz

Skönt att L är på bättringsvägen Milla!

Här har Sara haft ett nappbryt ikväll. Fick hitta på en saga om en björnbebis och ge extra välling. I övrigt tjafsas det mycket mellan barnen nu. Inser  att vi haft en toppenperiod då de lekt så fint ihop... Nu kör vi teambildning på kvällarna. Vi står i en 3-kant och kastar en boll mellan varandra. Man måste kasta fint så den andra kan fånga och sedan ska vi sätta rekord. Funkar rätt bra + att de får lite bollkänsla på köpet. När vi satt rekord går vi in till Saras griffeltavla. Sara får sudda och välja färg, Simon skriva upp rekordtalet med siffror och jag med bokstäver!!! 

• kaz

Assar: Låter som en underbar vecka. Men jag förstår att det blir en hård landning i verkligheten med uppackning och tvätt...

Milla: Skönt att ni är på rätt spår i alla fall. Vi fick också vara hemma länge med våra barn - segt segt. Kram

Mini: Så skönt när de kan leka lite på egen hand. Vi har verkligen varit bortskämda på den fronten!

Juni: Förstår att du blev rädd! Hoppas att hon förstod allvaret!

Ja, det är kul när man lyckas hitta på en lek som både är pedagogisk och rolig. Min ofrivilliga ledighet har gett oss alla ny energi. Jag har liksom orkat "umgås" med barnen och inte bara sprungit mellan tvätthögen och disken. 

• kaz

Pyttis: Jättejobbigt att se sin älskling agera så. Jättebra dock om hon kan få hjälp via fsk. Har tyvärr inga bra råd att ge. Man vill ju att de ska känna sig trygga i sig själva. Funderar mycket över hur jag kan hjälpa Simon i hans prestationsångest. Tänker att det beror på hur vi är hemma. Men om De uppmärksammat det ang A i fsk är det nog ngt annat. Beter hon sig så i grupp m andra barn el också i lek m bara ett annat barn? Kramisar

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*