Inlägg från: Drutten74 |Visa alla inlägg
  • Drutten74

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Hej! Här har vi varit lediga från dagis sedan 1 juni, och nu börjar jag få lite ångest över hur lite vi har hittat på. Men det bli kanske lättare nu när j äntligen har semester. Killarna klagar inte i alla fall, de gillar att vara hemma från dagis och saknar inte kompisarna. Nu är de hos farmor och farfar och ska sova över tillsammans m kusinen, sedan ska de till High chaparral imorgon. Anton är helt besatt av guld och diamanter och jag hoppas att guldvaskningen kommer gå bra utan att han ballar ur för att det inte är äkta guld... Så härligt att åka till Frankrike Kaz, och Mexico wow, det kommer att bli spännande! Vi är så lata och tyckte det var slitit att åka till Mallorca med två barn så vi har inga planer på att åka utomlands med tre än på ett tag...

• Drutten74

Asap - de hade haft hur kul som helst, och Anton hade vaskat guld helt överlycklig. När han ringde sade han -jag är inte riktigt säker på om det är äkta... De hade bytt det framviskade guldet mot en sheriff stjärna som " själva stjärnan är kråkguld men prickarna (uddarna) är äkta guld". Det är ju bra att Anton "skärper sig" när han är med farmor och farfar. När han är med dem får han inga utbrott utan är så snäll så. Det låter superhärligt i stugan på Estland! (fast kan kanske vara lite intensivt med så många på samma plats!?) Vi har senaste dagarna njutit av bad och sol, när det är så här fint väder är det perfekt att bo där vi bor. Jag har firat min födelsedag också, men det är ju numera mest slit och släp när man ska ha kalas för närmare 30 personer. För tillfället kämpar jag på med att slutta tutta Olle till sömns. Nu får han bara bröstet under natten och på dagarna söver jag honom i vagnen. Det har varit lite jobbigt, men någon gång måste man ju ta striden. Vet inte hur det ska gå art sluta på nätterna, men tar det efter våran semesterresa i Strömstad.

• Drutten74

Vad härligt det låter ghp med Agnes som ligger och läser. Känns som vi är långt ifrån det här hemma om vi ens kommer att komma dit... Killarna har ingen ro i kroppen, de bara jagar varandra och det gör mig snart tokig. Känns ibland som att de är som lejonungar som "tränar" på varandra. Anton vill inte ens försöka läsa säger bara "det lär jag mig i skolan". Har suttit lite och tränat med honom de sista dagarna, bara några ord, men han är inte särskilt intresserad och då är det väl lönlöst kan tänkas.

• Drutten74

Anton hade idag s in första dag i nollan och hans första ord till mig när jag hämtade honom var också "det är ju kul att gå i skolan". Skönt att höra för en lite orolig mamma :). A kände bara grannpojken som han lekt några ggr med, men denne hade med sig bästa kompisen från dagiset så han hade inte brytt sig om Anton, vilket gjorde anton lite ledsen. Hoppas han hittar någon annan, eller att han får vara med.

• Drutten74

Hej,
    Killarna gick på gympa förra terminen och ska fortsätta med det denna terminen också. De hade nu startat en killgrupp också så jag vet inte om de ska gå kvar i den blandade (där de är klart busigast) eller byta till killgruppen. Hur hade ni gjort? Sedan ska Anton börja i simskola om han nu får plats. Tror att det räcker för honom då han blir så väldigt trött på veckorna, han har ju knappt orkat med dagis tre dagar i veckan 08-13, och nu är det ju fem dagar istället.

Idag när jag hämtade honom sade han att han ville gå mer/längre i skolan. Sedan får jag inte ur honom något om vad de gjort, hur det varit osv. Men att han vill gå där mer är väl bra så här långt :) 

• Drutten74

Hos oss är det i nollan 08-13 mån-tors, 08-11.20 fre. Ettorna går istället till 13.20 mån-tors, samma fre Jag kollade ju runt lite innan jag bestämde mig för skola och alla hade olika tider. För f-klasserna finns inte någon regler om x antal h. Lite lustigt ändå tycker jag. Även vad de lär sig verkar skilja en hel del.

• Drutten74

Kaz - stackars Sara, inte kul alls! Bra att ni kollade upp det. Nisselina - hej, hej, kul att "se" dig!

• Drutten74

Usch, jag har lite ångest för Anton och skolan. Dels det där att han inte har någon kompis, men det får väl ta lite tid, det har ju bara gått en vecka. Men idag när jag kom och skulle hämta Anton hade en av mammorna varit med under fm och varit med på rasten (då hennes lille kille inte ville gå till skolan för att han hade ont i magen) och då hade alla småkillarna varit med stora killar i femman som bara var elaka mot de små, fast de inte riktigt fattade det. De bar bla runt på en av dem, och drog någon i marken så han fick skrapmärken osv. Det är en jättestor skolgård och det finns rastvakter, men de gör inget för att engagera barnen i "bra" lekar, och det finns inte så mkt att leka med heller för den delen. Men det jag blev mest upprörd över var att när mamman ville prata med fröken om detta så ville hon först inte prata alls (var ju jobbigt), sedan kom Hon bara med enligt mig korkade undanflykter som "men de har ju bara gått i skolan en vecka, vi får jobba på det", på frågan om varför det inte fanns tex innebandyklubbor så svarade hon bara "att de skulle aldrig komma tillbaka igen". Hm, är det inte något som är viktigt att lära barnen, att lägga tillbaka saker på sin plats??? Hon tyckte inte att man kunde säga till barnen att de inte fick vara med varandra, men jag kan ändå tycka att 6-åringar och 11åringar inte kan leka på ett rimligt/jämbördigt sätt, så nog skulle man kunna leda 6åringarna till ett annat ställe om man hittade på något skoj? Och varför måste de ha rast samtidigt? Anton verkar ännu inte bry sig, förutom att han hade fått en jättehård boll i bröstet idag av en kille som enligt Antons klasskamrat hade gjort det med flit.

• Drutten74

Ghp - jag blir också så ledsen och bestört för à:s skull, visste inte att det varit sådana problem. Ni verkar ändå ha gjort mycket, synd att det inte hjälper. Bra att hon pratar med er och att ni har bra kontakt med skolan. Men hon har någon kompis hon leker med om jag förstod det rätt? Nisse - jag har Anton 6, Elis 5 och Olle 1 år. Asap - låter väldigt jobbigt för din kollega och hans/hennes son. Känns som det kan bli så fel fast det inte borde behöva bli så.

• Drutten74

Här är det ingen veckopeng och inget lördagsgodis... Jag har aldrig haft veckopeng och aldrig saknat det (och blivit "ekonomisk" ändå, tror att det mer hänger på personligheten, men det är en personlig reflektion som säkert inte stämmer in på alla). Om de senare kommer och frågar efter vevkopeng kanske det blir så att vi inför det, får väl vara lite flexibel. Godis äter vi lite då och då, det är mkt kalas här på helgerna också med stor släkt i närheten. Idag tex är det 5 årskalas.

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*