Inlägg från: Drutten74 |Visa alla inlägg
  • Drutten74

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Så synd är det inte om mig, vi ska ju faktiskt snart få träffa vår lille 3:a som vi längtat efter. Men just slutet som höggravid är ju lite kämpigt.

När det gäller avundsjukan så är det i alla fall lite bättre. Anton är fortfarande på Elis rätt mycket och jag får passa dem och medla fortfarande under stor del av tiden. Men de kan samtidigt ibland leka riktigt bra och ha jättekul tillsammans så det finns ljusglimtar.

• Drutten74

Så är det ju verkligen, man bara längtar efter att det ska börja göra ont, helt sjukt egentligen!

• Drutten74

Stor kram till Mandra! Det är inget fel på dig i alla fall, du är så bra. Hoppas att allt känns bättre om ett tag i alla fall!

• Drutten74

Hej!
    Här har det inte hänt mycket i tråden sedan sist jag var inne. Nu har vi kommit hem från BB. 2,5 timmar efter BF kom kille nr 3 så nu har vi triss i pojkar! Han verkar vara en lugn bebis (peppar, peppar), och naturligtvis jättesöt enligt mamman... Förlossningen gick över förväntan.
    Nu måste jag ut till Anton på studsmattan, han är upprörd över att hann inte kan göra en volt...

Idag fyller förresten Elis 4 år, men vi har inte talat om det för honom utan firar det imorgon istället. Jag var ju inte hemma halva dagen idag 

• Drutten74

Hej!

Spännande med skolstarterna. Vi är inte där förrän om ett år, men jag kommer följa era med spänning!

Malin – Har ni nu alltså bestämt er för att stanna i Tyskland?

Nu blir det lite ego om förlossningen mm, men jag får passa på nu när jag äntligen fick sitta vid datorn…

Förlossningen gick som sagt över förväntan. Jag har haft ”bra” förlossningar de andra gångerna, men inför denna var jag skeptisk, varför vet jag inte. I alla fall så började jag känna att det var på G under eftermiddagen den 2:e, men bara små värkar var 30:e minut som knappt kändes. Sedan blev det varje kvart vid 19-tiden på kvällen, men de var korta och inte så onda. Vid 23.30 var värkarna lite längre och ondare så jag fick andas lite genom dem. Mamma kom och sov över med killarna. Ringde till förlossningen vid ettiden då vattnet hade gått, fortfarande bara värkar var 10:e minut, de ville nog egentligen inte ha dit mig då det var mkt att göra, men då jag sade att de andra två varit ute en timme efter att vattnet gått så fick vi åka dit. Vi kom in 01.40 och 45 minuter senare var han ute. Jag var under denna förlossning mer närvarande och kände mig avslappnad och att jag hade lite mer kontroll även under krystningen. Jag hann tom ge order om kalla omslag på pannan, att jag ville ha lustgas (blev bara i 15 minuter, men ändå). Sedan var jag orolig för att spricka för det gjorde jag ganska mkt med Elis, men denna gång blev det bara två stygn.

Jag hämtade mig snabbt och stannade ändå kvar en dag extra för att ha lite lugn och ro med lilleman innan vi åkte hem till busarna. Men när jag kom hem insåg jag att jag inte var så kaxig då det är mycket att göra hemma i kaoset, man får ju inte vila fastän man har varit vaken halva natten osv. Men nu har det blivit bättre som tur är.

Både Anton och Elis är väldigt snälla mot lillebror, det är ännu så länge ingen avundsjuka gentemot honom. Tror att de har fullt upp med att vara det mot varandra, han är ju ingen konkurrent på samma sätt. Så fort han gnyr hämtar de mig så att jag ska ge honom mat. Båda killarna visar stolt upp honom för alla som kommer. Anton vill gärna hålla honom någon gång om dagen, men Elis har ännu inte vågat. Han klappar mest på huvudet.

Förstår inte hur jag ska orka upp och få ordning på alla tre barnen till dagis till kl 08. Nu sover vi till 09.30 varje morgon… Rätt skönt då man har varit uppe mkt under natten. Nästa vecka är vi hemma allihopa, sedan ska de börja på dagis igen tänkte jag.

Asap – jag kan inte det där med allmän förskola och inte. Om man väljer allmän förskola då får de bara gå där mellan 1/9 till 31/5 och hemma under alla lov, är det så? Tiderna är väl desamma (kanske olika på olika förskolor…) Om man betalar den ”vanliga” dagisavgiften gör man det då hela året och inte bara tex i juni om man ville att de skulle gå det extra?

• Drutten74

Kaz - Jag har länge tänkt fråga om syskonplanerna, men inte kommit mig för. Hoppas att allt är bra när du går till gyn och att i så fall maken kan landa i det och glädjas. För det är mysigt med en tredje...

Malin - Fina kort! Jag försöker ta fina bebiskort på Olle, men misslyckas HELA tiden. Dels vill jag ha kort på fötterna, dels vill jag ha ett kort där jag håller honom. Har du några tips???

Anton är fortsatt stolt över lillebror och vill visa upp honom för alla vi möter. Det är så kul att få vara med om lite syskonkärlek från första ögonkastet. Elis gillar honom också, men han är lite mer avvaktande. Han har dock slutat att vilja gosa/krama mig sedan Olle kom.

Killarna har börjat på dagis igen - det är rätt kämpigt att få tre barn klara till klockan 08. Men förra veckan klarade jag det i alla fall. Men det är lyxigt att få lite egentid med lilleman, när Elis var bebis hade jag ju båda hemma hela tiden i ett år. 

• Drutten74

Mini - Kramar även från mig. Tycker också det var bra att Lilly fick behålla sin dag för sig själv. Kan inte heller fatta att det var hela tre år sedan.

• Drutten74

Hej! Längesedan jag skrev något, men jag läser varje dag. Anton är lite lika när det gäller kompisar och leka. Han frågar aldrig själv efter det utan verkar vara nöjd med att vara hemma med Elis. Fast de bråkar ju bara (för det mesta). När kompisarna frågar så vill han gärna, men skulle aldrig komma på tanken själv. Nu går de på dagis tis-tors mellan 08-13' och då brukar vi ta med en kompis hem en eller två av dagarna. Det blir ju så då jag är hemma, men detta betyder att Anton aldrig är hos kompisarna utan de är alltid hos honom. Men man kanske inte ska oroa sig. Här är annars allt bara bra. Olle har inte gått upp i vikt så bra som de andra, och inte blev det bättre av att han blev förkyld. Han är en snäll och för det mesta glad liten bebis som precis som storebror är en nattuggla. Inte riktigt lika "illa" som Anton, men han går aldrig ochnlägger sig före 01.30. Men han skriker inte utan är glad och vill prata, så det går bra ändå. Men man blir lite sliten för sedan äter han varannan timme efter det och sedan är det dags att gå upp vid 07. Jag försöker i alla fall njuta massor då detta är sista bebisen i denna familjen.

• Drutten74

Skönt Kaz med bra besked om bebisen. I vilken vecka är du nu? Här är jag helt slut efter Olles dop. Liten missräkning på hur mycket mat som skulle gå åt (svårt med buffé), så nu har jag bl.a. Två tårtor över... Det var ett fint dop i alla fall och Olle uppförde sig exemplariskt. De andra två busarna däremot var helt oregerliga i kyrkan. Anton ställde om pianot/orgeln där framme och hjälpte även kantorn då hon spelade, Elis höll på att blåsa ut dopljuset, han dunkade huvudet i altaret av tristess och gnällde om att han var hungrig och törstig. Det var mer, man kan säga att de hade show i 30 min. Prästen sade som tröst att det var inte lika illa som en gång då ett syskon hade fastnat med huvudet i spjälorna i altarringen... Så busiga brukar de inte vara, men det är precis som att när de vet att de borde uppföra sig så slår det över åt andra hållet. Nu är hela huset upp och ner så nu ska jag röja upp det värsta.

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*