Inlägg från: Drutten74 |Visa alla inlägg
  • Drutten74

30+ som fick första barnet 2006 *4*

Mandra - Det låter verkligen jättejobbigt - kram till dig!
    Det är nog bra att kolla upp det för då kan du ju berätta att det inte är någon fara  och hänvisa till vad doktorn sagt. Annars tror jag som de andra att det är bäst att låta henne vara och låta minnet av det hemska blekna. Välling innehåller väl allt man behöver så äter hon det är det väl jättebra! Mat kan man klara sig utan ganska länge, men det är viktigt att hon dricker mycket. Men det vet du ju redan...

Anton äter så fruktansvärt lite. Idag har han ätit 1 dl yoghurt och en macka. Ingenting mer. Så har det varit i åtminstonde 4 dagar. Har försökt att vänta ut honom, men han vill ju aldrig ha någon mat.

• Drutten74

Hej!
    Läser att fler än vi är i sjukträsket. Anton har varit hemma 1 1/2 vecka från dagis. Han har haft feber i över en vecka + hosta, förkylning och utbuktande trummhinnor. Han har knappt ätit sedan förra söndagen då han åt ett äpple och 1 dl youghurt. Vi har varit på akuten och det var ingen fara med att han inte åt, det kunde gå veckor sade de. Men det är svårt att titta på då han tynar bort. Men idag verkar det ha vänt lite. Sedan i lördags är det dock Elis tur. Han ska bli buren hela tiden annars gråter han.

Jag har börjat jobba heltid nu, och sambon är hemma med killarna. Det går bra, fast jag tycker att det blir alldeles för lite tid med barnen då de oftast sover vid 20-21 tiden. Idag när jag ringde för att "kolla dem" så gallskrek båda och J var helt uppgiven och jag var riktigt glad över att vara på jobbet...

Mandra - Vilken resa du har gjort! Så fruktansvärt jobbigt. Är du sjukskriven nu? Är du bättre?

Pyttis - Jobbigt att inte operationen blev klar. Men det gick bra att sövas, eller hur?

Min brorson fick glasögon då han var tre år och det har gått bra. Det är väl bara det att de ofta lägger av sig glasögonen och tappar bort dem...

• Drutten74

Lite sena kommentarer, men...

Mandra - Jag blir mer och mer imponerad av din inställning, bara så du vet!
    Jag är en riktig "negativ tänkare", och vet att det inte gynnar mig, så jag jobbar på det. Men det är svårt.
    Sambon gillar att vara hemma. Nåja, kanske inte just dessa sjukveckor, men annars så. Han är så mycket duktigare än mig på att hålla ordning och laga mat. Jag kunde knappt göra något husligt för barnen hängde mig om benen och gnällde hela tiden, men så gör de inte med J. Bra för både honom, dem och mig.

Här har det vänt på sjukdomsfronten för Anton och Elis är lite bättre han med.

Vi4 - Hoppas att ni får huset!! Vi är också på husjakt, men det är helt sjukt här där vi bor. För det första finns det knappt några hus till salu inne i stan (där vi vill bo), och sedan verkar folk tycka att de har råd med vad som helst. Vi ska gå och kolla på ett hus på lördag som är alldeles för dyrt, men tänkte att det kanske inte kom så många på visningen då det var så dyrt, och ibland kan man ju har tur och att det inte går för så mkt ändå. Idag ringde mäklaren och ville flytta oss till en annan tid då det blir så otroligt mkt folk. Urk. Känns som om vi aldrig kommer att få något hus. *Lyxproblem och gnäll*

• Drutten74

Det beror lite på med storleken på huset, men ca 150 m2, så man får ett stort allrum och ett mindre (där killarna kan härja när de blir större), ett sovrum till oss och varsitt till barnen. Sedan vill ju J ha ett stort garage för bil + motorcyklar, och jag skulle vilja ha en källare med ett hobbyrum så att jag kanske kan köpa en drejskiva så småningom. Sedan vill jag helst ha en trädgård på ca 1000m2 med fruktträd och bärbuskar, men det får vi nog tulla på om vi vill bo i stan.

• Drutten74

Grrrrrr. Först startade jag jobbdatorn och hade kommit bra igång då den stängde av sig för uppdatering och allt försvann. Sedan startade jag denna datorn och skrev en hel del innan det försvann. Ska nog egentligen gå och lägga mig...

Hoppas att det gått bra med husköpet idag för Vi4!

Kan inte riktigt släppa husdiskussionen då jag inte varit inne sedan ni pratade om det. Intressant att höra hur alla bor. Vi bor i en hyreslägenhet i ett litet hyreshus på 10 lägehenheter. Det är en mysig trädgård och alla känner alla. Finns dock någon granne som man irriterar sig lite på, men det är väl svårt att undvika. Vi vill dock helst ha ett hus om vi nu kan hitta något. Har letat i flera år, de senaste 2,5 åren "på riktigt".

Mandra - Japp, man behöver en brännugn för att skröjbränna leran och för glasyrbränningen. Det är ju lite meck om allt ska finnas, tror nog att det jobbigaste är avloppet som måste vara speciellt för att ta hand om leran. Men det behöver jag inte bekymra mig om innan huset finns...

Huset jag tittade på i lördags var helt i min stil (nåja, lite för "fint" kanske, men helt ok), men priset är för högt. Så vi får väl se vad de andra lägger för bud.

Lia - Skönt att det har släppt med talet för Stella! Anton pratar också massor nu. Han hoppas dock systematiskt över alla s och f i början av orden. Men mycket har blivit bättre så det är nog bara att vänta.

Nu måste jag sova, ska på kurs imorgon och behöver vara lite piggare än idag känner jag...

Grattis i förskott Pyttis!

• Drutten74

Hej hopp!
    Hoppas att era sjukor snart är över Mandra! Det går ju troll i det...

Anton gav en sån gullig kommentar idag. Jag och han skulle ut då vi skulle gå och handla och han hade tagit med sig en miniräknare som han gillar att trycka på och titta på siffror. Så när vi öppnar ytterdörren säger han - Nu måste jag stänga locket så att inte siffrorna blåser bort! Lille sötnosen.

Han fick en visselpipa då vi var i affären - jag ångrade mig lite under kvällen. Ett himla tut blev det.

Våra nätter är peppar, peppar riktigt bra för tillfället. Anton vaknar nästan aldrig på nätterna (men då sover han redan i dubbelsängen från början). Elis kan vakna någon gång per natt och är lite oroligare frampå morgonkvisten, men ändå superbra. Trots detta är jag helt slut och har somnat många kvällar då jag lägger Anton vid 20.30, precis det jag var superirriterad på J att han gjorde då han jobbade.

• Drutten74

*Vinkar*
    Läser allt vad ni har för er varje kväll, men har drabbats av "skrivkramp".

Måste ändå gratta dig Assar till jobbet, vad härligt efter allt ditt slit med jobbansökningar och allt. Och så snabbt du börjar jobba! Ska maken vara hemma med G nu då?

Stor kram till Mandra! Förstår om du oroar dig och är lite låg med så otroligt många sjukor ni har fått utstå. Kanske har de inte hunnit komma igen med immunförsvaret så att de lättare drabbas. Fast jag är ingen läkare så jag ska nog inte lägga mig i detta. Det borde ju bli bättre nu när man kan vara ute mer och mindre sjukor i omlopp.

Jag jobbar fullt sedan i mars och tycker att man får så otroligt lite tid med barnen. Nu ska jag vara ledig tors-sön, vilket jag ser fram emot.

• Drutten74

Hej, hej!

Ha en bra resa Assar!

Vi är nog liter slappa i vår uppfostran. Jag försöker mest visa med mitt eget beteende/vad jag säger hur jag vill att barnen ska göra/säga. De har apat efter och är väldigt artiga och säger alltid tack, tack för maten, förlåt osv. Det är inget vi "tvingar" dem att säga. Fast om de glömmer det kan jag väl påminna t.ex vad säger man?

Angående att slåss så har ju Anton slagtit och bitit Elis sen han föddes. Nu har det faktiskt nästan gått över (med ett litet återfall idag då han bet E i tån då E sparkade efter honom...)
    Vi har också pratat mycket, avvärjt, kört med avledning, tom att sitta på pallen vid vissa desperata tillfällen. Tycker inte att något har fungerat bättre än det andra och till slut har det löst sig ändå.

Jag är också dränerad på energi. Jag har häcken full på jobbet, sedan är man ju med barnen tills de somnar. Sedan har vi lyckats med att snart ska vi göra en "Pyttis" - köpa hus och gifta oss samma sommar! Vi var med i en fruktansvärd budgivning i förra veckan på ett hus vi trånat efter i tre år. Det är inflyttning om tre veckor! Håller på att hitta/leta en ny hyresgäst till våran 3:a till 1/7. Huset är väldigt likt vårt drömhus förutom att det var lite mindre.
    Giftemålet är mitt påhitt då sambon har varit helt emot det, men nu är han med på tåget i alla fall... Samtidigt som allt detta håller jag på med ett försäkringskasseärende för min mamma angående sjukersättning som gör mig frukansvärt upprörd.

Killarna börjar bli stora. Anton är så harmonisk och nöjd på något sätt. Elis har börjat ta för sig mer och mer och har blivit en riktig vilde - jag hänger knappt med i svängarna! Han har börjat visa mycket vilja och bryter ihop när han inte får som han vill.

• Drutten74

Hej!
    Det blir allt längre mellan gångerna jag tittar in, av olika anledningar, och är inte insatt i vad som hänt de senaste veckorna. Vi har haft fullt upp med att flytta och flyttstäda, sedan tar det ju lite tid innan bredbandet funkar... Vi lämnade lägenheten 1/7 och den 5:e åkte sambon på sin årliga fiskeresa på (i år) 11 dagar. Så nu har jag semester och är ensam med barnen. Det är fantastiskt att få vara tillsammans så mycket, men att vara själv på kvällarna med trollen är minst sagt intensivt, och orken och tålamodet tryter. Imorgon kväll ska jag smita iväg en stund och träffa några kollegor ocjh mamma ska ta hand om barnen så länge.

Vi trivs fantastiskt bra i det nya huset (eller gamla, det är ju från 50-talet...). Allt är inte på plats, men det är så härligt att ha plats och att inte allt bara väller ut då man öppnar en garderobsdörr. Anton tyckte dock inte att det var så kul att flytta, han pratar ofta om att han vill till lägenheten och där hade han ju kompisar så fort han gick ut. Nu får man ju planera lite mer för att träffa kompisarna.

Frk Kanin - Hoppas att äggplockningen går bra och att ni till slut får ett litet syskon. Tycker att det är bra att ni inte ger upp. Förstår att du känner att det är jobbigt att alla andra blir gravida och inte du.

Nu måste jag gå och lägga mig för att vara en pigg och glad mamma när Elis bestämt sig för att det är morgon!

• Drutten74

Hej!

Har inte varit inne så mkt den senaste tiden så jag orkar inte läsa ikapp, men sista sidan har jag läst i alla fall.

Grattis till Gustav på 2-årsdagen!
    Elis fyllde 2 för en vecka sedan. Han riktigt solade sig i all uppmärksamhet han fick och älskade när man sjöng för honom.

Mandra - Som vanligt är det så kul att läsa dina insiktsfulla inlägg. Spännande och helt rätt med ditt kommande superpaket!

Min lille Elis håller nu på att skolas in på dagis. Det har bara varit 5 dagar med 1h ännu och ingen lämning, men han är medveten om vad som händer och vaktar J. Nu håller jag på som bäst att försöka pussla ihop så att de får gå så lite på dagis som möjligt, men samtidigt behöver man ju jobba. Jag har en fråga (tror att Sara75 vet ngt om detta??) Förlorar man i lön på att gå ner i tjänst till 80% jämfört med om man går ner till 80% och behåller sin tjänst på 100, men tar föräldradagar. Förstår ni min fråga? Har försökt prata med fk och jobbet, men blir inte rikigt klar på vad som är det bästa att göra.

Anton slog i tänderna i asfalten för en vecka sedan. Han som man knappt har kunnat räkna tänderna på hos tandläkaren har varit så duktig och de har fått ta kort och allting. Tyvärr hade tänderna flyttat sig och en är lös och kommer troligen ramla ut, och de kan inte säga om det påverkar de nya tänderna. Troligen kunde det bli missfärgningar på tänderna. I början tyckte jag det var hemskt, men nu försöker jag tänka att det finns ju värre saker man kan drabbas av.

Vi har haft en bra semester, men mycket vilat har det inte varit då det varit fullt upp med att komma i ordning i huset eller planera/fixa inför bröllopet. Men det är ju roliga grejer.

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*